tvåårshingst med stoföl?

Ireland

Trådstartare
Tror ni att det hade funkat att ha en tvåårig hingst i samma hage som ett 7 månaders stoföl? De står bredvid varandra i stallet och det är inga problem. Hade så gärna haft dem ute bägge två på lösdrift i vinter. Hingsten har gått på bete med jämnåriga hingstar och äldre valacker på bete. Väldigt rastlös nu bär jag tog hem honom och han får stå själv. Finns bara ston på gården, varav stofölet är mitt.
 
Tror ni att det hade funkat att ha en tvåårig hingst i samma hage som ett 7 månaders stoföl? De står bredvid varandra i stallet och det är inga problem. Hade så gärna haft dem ute bägge två på lösdrift i vinter. Hingsten har gått på bete med jämnåriga hingstar och äldre valacker på bete. Väldigt rastlös nu bär jag tog hem honom och han får stå själv. Finns bara ston på gården, varav stofölet är mitt.

Absolut inte.

Det är dock inte heller bra att unghingsten går själv, du bör ordna med annat lämpligt sällskap åt honom.
 
Tror ni att det hade funkat att ha en tvåårig hingst i samma hage som ett 7 månaders stoföl? De står bredvid varandra i stallet och det är inga problem. Hade så gärna haft dem ute bägge två på lösdrift i vinter. Hingsten har gått på bete med jämnåriga hingstar och äldre valacker på bete. Väldigt rastlös nu bär jag tog hem honom och han får stå själv. Finns bara ston på gården, varav stofölet är mitt.

Aldrig någonsin!

Hingstägaren får hitta en annan lösning för sin häst, du ska inte behöva riskera att ditt stoföl kan skadas av honom. Ett alternativ är ju att kastrera hingsten.
 
Senast ändrad:
Det är nog ett ganska säkert sätt att i "bästa" fall få en oönskad dräktighet på ett alldeles för ungt sto, och i värsta fall rejäla skador på hästarna. En ung och orutinerad hingst lär också jaga runt på stoet redan i början av brunsten. Kastrera eller skicka iväg på lösdrift med andra hingstar.
 
Tror ni att det hade funkat att ha en tvåårig hingst i samma hage som ett 7 månaders stoföl? De står bredvid varandra i stallet och det är inga problem. Hade så gärna haft dem ute bägge två på lösdrift i vinter. Hingsten har gått på bete med jämnåriga hingstar och äldre valacker på bete. Väldigt rastlös nu bär jag tog hem honom och han får stå själv. Finns bara ston på gården, varav stofölet är mitt.
NEJ!
Absolut inte säger jag med.
Helt uteslutet.
Kastrera eller skicka bort.
 
Om vi bortser från den helt uppenbara risken med en ung hingst som får ställa till det med ett stackars sto, så upplever i alla fall jag att mina unghingstar (förvisso 1 1/2 år) leker på ett helt annat sätt än när mitt sto gick med sina halvsystrar som åring.

Så även om han skulle kastreras så kan det bli fel. Mina grabbar brottas mycket, medan stona lekte mer tafatt. Men där kanske mer erfarna uppfödare kan flika in med kunskap om hur det är? :)
 
Jag skulle inte ens låta en tvåårs hingst gå med ett 7 månaders hingstföl och då givetvis ännu mindre med stoföl.
En tvååring har helt andra behov och är mycket tuffare än ett avvant föl. I det vilda skulle en tvååring ha blivit portad från flocken av ledarhingsten och levt i en flock med andra unga hingstar tills någon av dem var "stor" nog att besegra en ledarhingst och skaffa egen flock. Det innebär att tvååringen nu är i en ålder där leker/tränar tufft för bli både bra på att slåss och stark nog att kunna vinna en gen flock. Det är inte ett nyss avvant föl som i vilda inte ens skulle vara avvant utan fortfarande vara ett naturligt inslag i stoflocken.
 
Ett intressant sidospår jag började fundera på. Ungefär vid vilken ålder spelar det inte längre någon roll för unghästar att gå med jämnåriga? Nu menar jag inte hur man brukar göra traditionellt, utan hur det borde vara om man ser till hästens naturliga beteende. Dvs ungefär när lämnar en hingst ungkarlsflocken och får en egen stoflock?
 
En kompis hade ett ettårssto och en tvåårshingst tillsammans under 3 veckor när dom byggde nya staket, året efter fick det då tvååriga stoet ett snyggt stoföl, linjeavlat på Cardento (morfar-farfar). Så kan det gå :-)
 
Ett intressant sidospår jag började fundera på. Ungefär vid vilken ålder spelar det inte längre någon roll för unghästar att gå med jämnåriga? Nu menar jag inte hur man brukar göra traditionellt, utan hur det borde vara om man ser till hästens naturliga beteende. Dvs ungefär när lämnar en hingst ungkarlsflocken och får en egen stoflock?
Jag har sett flera dokumentärer där det verkar som att det finns hingstar som i stort aldrig under sina liv verkar vara starka nog eller ha nog drift att ha en egen stoflock/blivit av med sin flock, utan lever som nomader eller i ungkarlsflockar.

Äldre vilda hingstar verkar kunna umgås med varandra om det inte finns ston är min tanke. Föds ju 50-50 och det betyder att alla hingstar inte kan ha egen flock med ston, antinge måste rätt många dö av på något vis eller så kommer de leva ensamma eller ihop med andra hingstar.

När hingst är stark nog att ha egen flock måste bero mkt på individen och hur konkurrensen av andra hingstar ser ut?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 367
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp