Bukefalos 28 år!

Tvådelat eggbett i mässing?

JohannaB

Trådstartare
Jag investerade i ett nytt träns i veckan som "tyvärr" bara fanns med mässingspännen... Naturligtvis har jag bara bett i "silver"...

Efter den mode trend som var för ett par år sedan när ALLA använde mässing på hästarna (den verkar btw ha gått över?) så trodde jag inte att det skulle bli något bekymmer att hitta ett så vanligt bett som jag använder i mässing..
Men det verkar det vara! :mad:

Jag vill ha:
Tvådelat
Eggbett/muffbett (fasta ringar)
10,5 cm
Mässing/cyprium/guldfärgat

Finns det NÅGON som sett till ett sån´t bett?

Om man inte hittar något sådant, tror ni det går att måla bettringarna med guldfärg? :angel:
Inte mundelen alltså utan endast ringarna? Finns det färg som fäster tillräckligt bra på metall och står emot slitage och väta?
 
Sv: Tvådelat eggbett i mässing?

Globus har säkert mässingsbett som skulle passa. Inte så dyra heller. Annars har garanterat sprenger, men då kostar det deto mer.
Har dock inte sett bett som har silver mundelen och mässingsringar, däremot tvärt om ;)
 
Sv: Tvådelat eggbett i mässing?

På Globus hemsida (http://www.globussport.se/) finns inga tvådelade muffbett i mässing...

Och Sprenger bett kostar jag nog inte på, bara att ta fram målarpenseln med andra ord? ;)

*letar vidare*
 
Sv: Tvådelat eggbett i mässing?

Jag hittade faktiskt inga hos Sprenger när jag kollade heller, men hela sortimentet kanske inte låg där jag tittade.

Ang måla så borde det ju fungera med motsvarande billack eller bättringsfärg för billack? Men den silvriga delen av bettet kommer ju synas med om du bara målar ringarna?
 
Sv: Tvådelat eggbett i mässing?

Jag har hittat ett! Iofs i 11.5 cm men kanske finns mindre med (gick inte att utröna tillverkare dock men tittade bara som hastigast). Knallade förbi bettavdelningen på Granngården här (vars bettavdelning består av typ tre bett) och vad hängde där om inte ett tvådelat eggbett i cyprium. Strl 11.5 cm som sagt men kanske finns mindre? 355 kr.

Ang Hööks och storlekar så Hööks har en DEL bett i små storlekar. Dock har de inget tvådelat eggbett i mässing/liknande nu ivf.
 
Sv: Tvådelat eggbett i mässing?

Jag köpte ett på hööks för 1,5 år sedan.. 2 delat eggbett i mässing (eller liknande, rätt "färg iaf") Mitt är i strl 12,5, men det borde finnas i mindre! Tycker dock att denna modell är lite klumpig & "tung", men där tycker ju alla olika... Skulle gärna ha haft ett TREDELAT mässingbett med fasta ringar. (har för mig att det finns i nån reklam från globus, och har dom tredelade eggbett i mässing borde dom ju ha 2-delade i mässing oxå) :idea:
 
Sv: Tvådelat eggbett i mässing?

Ang Hööks och storlekar så Hööks har en DEL bett i små storlekar.

Jepp, vanliga tränsbett har de i "min" storlek, dvs 9,5-10,5... Men jag vill ju ha GM,s pelhamstång!! ;)

Jag har faktiskt mailat Hööks och ifrågasatt deras bettstorlekar, och fick i ett mycket trevligt svar veta att de ser över sortimentet och att de kommer att köpa in flera modeller i små storlekar, ner till ca 11,5 cm.
Visst, ett steg i rätt riktning, men 11,5 är fortfarande rätt stort... :(
 
Sv: Tvådelat eggbett i mässing?

Lillhästen i Stav har ett muffbett i cyprium, smalt 9,5-14,5 260kr
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
986
Senast: Gry
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 087
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 022
Senast: Lipperta
·
Utrustning Ja som ni läser efterlyser jag ett bett! Letar efter ett rakt, 3 ringars pessoa/hissbett i stl 10,5! Typ sånt här...
2
Svar
26
· Visningar
3 306
Senast: Hnaas620
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp