Bukefalos 28 år!

Tvätta Tixerantgjord?

moli

Trådstartare
Är det någon som provat att tvätta en Eric Le Tixerant gjord i maskin? Jag funderar på att stoppa in den på ett 30graders "handtvättprogram" med Kavalclean. Det "borde gå" :) men vore skönt att få bekräftat från någon som provat.
 
Skulle jag aldrig göra. Jag putsar min med en fuktig svamp när den är skitig, borstar av stöv från gummi/textildelarna och smörjer läderdetaljerna som vanligt läder.
Önskar att man kunde få gummi/textilen fräschare men jag vågar inte använda kemikalier på det.
 
Jag skulle inte våga prova det. Har någon gång spolat igenom min med vatten och sedan använt en handduk att pressa ut smutsen tillsammans med vattnet. Den blev betydligt renare efter det!

Min häst svettas mycket så jag hade gärna tvättat den ordentligt men som någon annan sa vågar jag inte heller använda kemikalier på...
 
Jag tänker att den faktiskt tål både svett och regn, så tvätt borde den tåla. Det är ju inga konstiga material. Jag har kört både grimmor, mockachaps, gamla joggingskor och annat "dumt" på samma program och det har blivit fräscht och fint. Min gjord är bara 40cm så den är inte så tung för maskinen heller. Svetten och smutsen vore bra att få bort för att öka livslängden på den. Men jag vet inte om skinntvättmedel kan skada resåren eller "gummit".

Högtryckstvätt har jag kört på en del andra superskitiga hästtillbehör, men det är ju brutalare än ett "skvalpa fram och tillbaka program".

Hade hoppats att någon provat och kunde lämna rapport om hur det gått innan jag riskerar min egen. ;)
 
Nu fick jag svar på Facebook från en person som faktiskt tvättar sin tixerantgjord i maskin. På 30 grader med "vanligt flytande tvättmedel", så den tål sådan behandling! Jag återkommer med rapport om jag vågar testa.
 
Nu fick jag svar på Facebook från en person som faktiskt tvättar sin tixerantgjord i maskin. På 30 grader med "vanligt flytande tvättmedel", så den tål sådan behandling! Jag återkommer med rapport om jag vågar testa.

Har du testat nu? :)
Hur gick det?

Jag är lite sugen på att köpa en begagnad Tixerant för att se om hästen gillar den och när jag köper begagnat vill jag gärna tvätta det innan användning
 
Det är enkelt att tvätta för hand, lös upp sadeltvål i ljummet vatten och doppa ner magdelen i vattnet, gnugga lite med svamp, skölj, dropptorka, smörj lädret. Klart!
 
Såpass enkelt, då kanske jag provar.
Jag älskar annars att bara hiva in saker i tvättmaskinen och låta den göra jobbet :D
 
blir ju samma sak att låta tvättmaskinen göra jobbet som att tvätta den för hand.

man kan ju passa på att tvätta några stallhanddukar samtidigt för att skydda maskinen från spännena.

jag tvättar iofs för hand, men har ett milt täckes tvättmedel och med det så tvättar jag allt ifrån benskydd till syntetgjordar och även de putshanddukar som är för äckliga för maskinen ;).
löser upp fettet och stöv väldigt bra även om man bara skvalpar runt det, så borde gå lika bra i handtvättsprogrammet.
 
Har du testat nu? :)
Hur gick det?

Jag är lite sugen på att köpa en begagnad Tixerant för att se om hästen gillar den och när jag köper begagnat vill jag gärna tvätta det innan användning

Jag har haft min i 6 år nu, har tvättat den i maskin många gånger. Den får åka med samtidigt med fårskinnspaddarna om den behöver tvättas, kör på "ull programmet" och 30 grader. använder MELP tvättmedel. Torkar den på handdukstork och oljar läderdetaljerna när den är torr.

min gjord ser bra mycket finare ut än kompisens som är 4 år och aldrig maskintvättats. Så nog går det att tvätta den. :)
 
tvättar min i maskin, o min förra också i 30 grader (ej sköljmedel) inga problem alls! håller sig jättefin. Handtvätt i all ära men det tar inte bort allt.
 

Liknande trådar

Hemmet Har fruktansvärt kallt i min "källare" problemet är att det även är min wc, dusch och tvätt. Helkaklat med enda värmekällan delvis...
Svar
10
· Visningar
918
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
780
Senast: Fazeem
·
  • Artikel
Dagbok Förra helgen drog ner mig i en rejäl grop som jag inte trodde var möjlig. Jag hade ingen aning om att en marknad kunde dränera en på så...
Svar
1
· Visningar
805
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp