Tvätta fårskinn

Problematisk

Trådstartare
Enkel fråga: hur tvättar man en fårskinnspadd på bästa sätt?
Den ser inte så rolig ut längre, så jag vill fräscha upp den, men är rädd för att göra fel och förstöra fluffet :o
 
Vanlig tvättmaskin, 30 grader och tvättmedel för fårskinn. Hittas i de flesta välsorterade ridsportbutiker som säljer fårskinns-prylar.
Sträck sedan i fårskinnet medan det är vått och lufttorka.

För sista återfluffning funkar en vanlig hårborste med plastpiggar rätt bra, utan att dra bort en massa päls från fårskinnet.

Det är åtminstone så mina Mattes-prylar tvättas och de ser riktigt fina ut efter tvätt.
 
Vanlig tvättmaskin, 30 grader och tvättmedel för fårskinn. Hittas i de flesta välsorterade ridsportbutiker som säljer fårskinns-prylar.
Sträck sedan i fårskinnet medan det är vått och lufttorka.

För sista återfluffning funkar en vanlig hårborste med plastpiggar rätt bra, utan att dra bort en massa päls från fårskinnet.

Det är åtminstone så mina Mattes-prylar tvättas och de ser riktigt fina ut efter tvätt.

Tack för svar! Ingen torktumling alltså? Hur lång tid tar det, på ett ungefär, att lufttorka?
 
Det står att man ska köra det i fintvätt och inte ulltvätt, varför är det så? Jag kommer inte ihåg vad det finns för olika program att välja på tvättmaskinen just nu, men jag är osäker på om det ens finns fintvätt :confused:
Jag skulle inte tvätta fårskinn eller ullplagg på något annat än just ullprogram. Ullprogrammet är så mycket skonsammare mot ullen/fårskinnet än fintvätt. Jag slängde in en ulltröja en gång på fintvätt, en slit och släng tröja som jag bara inte orkade tvätta separat så det fick bära eller brista. När tvätten var klar var tröjan lagom till en treåring och kunde stå för sig själv :cautious: helt förstörd alltså trots samma temperatur och samma ulltvättmedel som jag alltid har använt men med ett annat tvättprogram.
Om mattes rekommenderar som de gör lär de också få ta tillbaka de produkter som blir förstörda så visst, då kan man tvätta så men övriga ull och fårskinnsprodukter lär man inte få reklamera om man tvättar dem på annat sätt än i ullprogram, plantorkning och med rätt medel.
 
Det står att man ska köra det i fintvätt och inte ulltvätt, varför är det så? Jag kommer inte ihåg vad det finns för olika program att välja på tvättmaskinen just nu, men jag är osäker på om det ens finns fintvätt :confused:

Ingen aning men jag kör på det Mattes rekommenderar, är det något de är bra på så är det ju just ullprodukter för häst och hur det slits osv. Aldrig haft något problem med att följa de råden.
 
Tack för svar! Ingen torktumling alltså? Hur lång tid tar det, på ett ungefär, att lufttorka?
Ingen torktumling beror här på att ingen torktumlare finns att tillgå... Hur lång tid det tar att torka beror lite på årstid, vår tvättstuga är olika fuktig sommar/vinter. Sen har jag inte direkt kollat tiden, men kanske 18h?
 
  • Gilla
Reactions: Bee
Alla fårskinn blir fula av en tvätt, oavsett tvätt. För att få de fluffiga och fina måste man borsta ullen när fällen är torr.
 
Jag handtvättade med Y3. Plantorkade och kardade sedan med hundens karda. Paddarna blev som nya.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 542
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
667
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Imorgon ska Mrs norris bli vaccinerad och förhoppningsvis få klorna klippta. Superdum fråga - är det bäst att ha sele och koppel på på...
Svar
5
· Visningar
421
Senast: Sel
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 328
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp