Tvätta hästarna på vintern

lovehorses

Trådstartare
Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan.
tvättar/duschar ni hästarna på vintern?
Vad är lägsta minusgraderna ni gör det i?
Har ni varmvatten då?
Efter duschen vad gör ni av hästen? (inne/ute), vad för täcke har den på sig?

Nyfiken!:D
 
Nej, det gör jag inte. Nu har vi faktiskt spolspilta med varm vatten och ett väldigt varmt stall (hovis har berömt stallägaren med "det här är det enda stallet jag faktiskt ser fram emot att sko i eftersom stallet är så varmt"), men det känns så onödigt att tvätta hästarna på vintern när de behöver sin päls och naturliga fetter. Sen blir det riktigt kallt när man är blöt i kallare väder.
Jag har inte duschat min häst någon gång under det senaste året faktiskt, så skitig blir han inte.
 
Absolut inte. Fast vi har spolspilta inne i stallet. Jag kan på sin höjd spola av leran längst ner på benen på hästen, men inte ens det om det är minusgrader. Egentligen finns det ingen direkt anledning att tvätta hela hästen öht, men vill man ändå göra det ska det helst vara med ljummet vatten, eller åtminstone vara varmt ute. Minst 20 grader, skulle jag säga.
 
Jag undviker att tvätta på vintern, när jag stod utan spolspilta skedde det bara i nödfall där det behövdes. Då var det varmt (varmare än ljummet, inte varmtvarmt) plus hink och svamp. Nu står jag med spolspilta och varmvatten, jag tvättar ändå inte på vintern förutom när det är oundvikligt.
 
Aldrig! Vi har bara kallvatten och ingen spolspilta men jag skulle inte göra det i varmstall med varmvatten heller på vintern.
 
Kallstall. Ingen spolspilta. Tvättar aldrig vintertid. Skulle någon häst av hälsoskäl behöva bada på vintern så åker jag till varmstall och gör det.

Tvättar inte ute om mindre än plus 10 ungefär. Har infravärme att ställa dem under i stallet men det är ju "försent", de fryser häcken av sig under tvätten ju.
 
Nej, möjligtvis benen i ljummet vatten men då torkar vi de direkt efter. Tävlingshästen i stallet har någon gång åkt iväg till annat stall med infravärme.
 
Duschar jag hästen ska jag ha varmstall och varmvatten. Skulle aldrig stå i några minusgrader och inte med bara kallvatten heller oavsett väder!
 
Om jag behöver svampa hästen vintertid så blir det med varmvatten med lite sprit i med fleece/ull/annat svettäcke på efteråt. Kan också svampa sadelläget med kallvatten om det inte finns varmt. Spriten gör att de torkar mycket fortare. Gör det i så fall efter ridning/aktivitet då hästen är varm vilket också gör att den torkar fortare.

Skulle dock aldrig tvätta hela hästen utomhus i minusgrader men har inga problem med att skölja benen i minusgrader.
 
Nej jag tvättar dvs badar inte hästen vintertid trots spolspilta med varmvatten och stall med plusgrader . Finns ingen anledning .

Spola/kyla ben är ju en annan sak .

Om hästen står på anläggning som håller 12+ grader permanent vilket få stall gör utom elitstall , så blir ju resonemanget annorlunda .
 
Senast ändrad:
Duschar jag hästen ska jag ha varmstall och varmvatten. Skulle aldrig stå i några minusgrader och inte med bara kallvatten heller oavsett väder!
Varför skulle du inte duscha en häst i kallvatten i varma grader och/eller efter den jobbat hårt i värme ? Det är a och o att de kyls av i varmgrader efter mycket jobb - se fälttävlanseliten tex . ?
 
Varför skulle du inte duscha en häst i kallvatten i varma grader och/eller efter den jobbat hårt i värme ? Det är a och o att de kyls av i varmgrader efter mycket jobb - se fälttävlanseliten tex . ?
Ingen häst jag har träffat hittills har uppskattat den isande kylan som är i kallvattenslangen. Mina hästar uppskattar lite varmare kallvatten i sommarvärmen, men då har jag ingen häst som tränas lika hårt som fälttävlanseliten heller=)
 
Ja det är ju som för oss ang kallvatten det är lite kallt först så man ser ju till att doppa sig successivt tills kroppen vant sig och sen känns det bra ;)

Svaren i övrigt allmänt adresseras ju TS .
Ingen häst jag har träffat hittills har uppskattat den isande kylan som är i kallvattenslangen. Mina hästar uppskattar lite varmare kallvatten i sommarvärmen, men då har jag ingen häst som tränas lika hårt som fälttävlanseliten heller=)
 
Ja det är ju som för oss ang kallvatten det är lite kallt först så man ser ju till att doppa sig successivt tills kroppen vant sig och sen känns det bra ;)

Svaren i övrigt allmänt adresseras ju TS .
Jo, det beror ju iofs på hur kallt vatten man har, vi kanske har ovanligt kallt när man har på det kallaste. Definitivt kallare än havet. Om man nu inte badar medans isen ännu ligger kvar, eller när den just har gått=)

Men till TS för att förtydliga mig. Jag skulle inte duscha en häst utomhus på vintern, och definitivt inte med kallvatten på vintern (spola av ben räknar jag inte som dusch). Duschar jag en häst på vintern med varmvatten och i varmstall sätter jag på ett täcke och byter det efter en stund.

På sommaren spolar jag av hästarna med lite varmare kallvatten och då får dom självtorka. Oftast spolar jag av dom ganska direkt efter träning och skrittar sedan av dom för hand.
 
Badar inte under vintern. Jag har kallstall men varmvatten.

Skit kommer inte lika långt in i pälsen under vintern och skit är enda anledningen till att jag duschar, typ tävling eller kurs där de ska vara representativa.

På vintern ser de nästan alltid rena ut. Någon gång har jag varit tvyngen att bada för att skiten inte vill av ordentligt. Men, jag har så lång och tjock päls på mina (fjordhästar) att vattnet inte kommer ända in till skinnet trots användande av schampo och de blir inte nämnvärt kalla.
 
Ni som inte har spolspilta och måste stå ute på stallplan.
tvättar/duschar ni hästarna på vintern?
Vad är lägsta minusgraderna ni gör det i?
Har ni varmvatten då?
Efter duschen vad gör ni av hästen? (inne/ute), vad för täcke har den på sig?

Nyfiken!:D

I nuvarande stall finns varken spolspilta eller varmvatten så då blir det ingen dusch varken vinter, höst eller vår utan enbart sommartid (dock ej denna sommar av förklarliga skäl,,) ;)

I nåt stall har det funnits varmvatten men ej spolspilta så då kan en snabbdusch på vår/höst med rejäla täcken och promenera torr funka men aldrig vintertid annat än i varmstall.
 
Skulle inte duscha under de kalla månaderna om jag stod i kallstall... eller utan vatten inne.

Dessutom är farbror P tydlig, han vägrar duscha om vattnet är kallt. Går från att stå blickstilla och vara hur lätt att duscha som helst till att försöka gräva igenom betongen, stampa gå runt, lägga öronen bakåt och vara allmänt arg och sur så fort vattnet inte är i rätt temperatur. Han är alltid tydlig med va han vill.

Även jag som står i varmstall med varmvatten duschar inte lika gärna bara om det behövs eller till speciella tillfällen under vinterhalvåret. Står dock som sagt i varmstall och har solarium som han får stå under minst 20 min efteråt, med både värme och fläktar torkar de ganska fort. Är dessutom klipp/tunnhårig så det är ingen jättetjock päls som måste torkas.
 
Enda gången jag har tvättat min häst på vintern var när han hade muggliknande utslag på ena benet. Då tog jag in honom i varmt stall,tvättade med varmvatten,torkade med hårfön tills han blev torr.
 
Jag får tvätta min emellanåt, endast benen, det gör jag med kallvatten som jag sedan handdukstorkar. Går snabbt och hon verkar inte lida. Svansen kan också få sig en omgång, men för övrigt duschas ingenting vintertid.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 364
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp