Tvillingkillingarna!

Satt med dem i hagen nu på kvällen. De gör så fantastiskt rara små ljud. Pratar med mig och varandra med små milda bräkningar. De nyser också. Och ruskar på sig efteråt.
GWRakcVnHiM5J6N5BwAotFzKivvHWqNMDO2nBCTryMQ6zcndv4PI6Ou-mYnU9_bvYGiTKaH-yg2qVJ_2Vl4VnOHaEWE1jPuSQgH_eont2OGBVRaAfbLrYFiDMa8S_6OnwdJlXOb38R-GVnL6yPHUR884tCZ3dVbqY5ZXvA9Ffgtxlb-izlWXmOaEXBXwIFzXPskPqA1dPIq8Rh-BqwRki-Gdu8FqA0X36K7YzePPw27vvLZE-ZppCA9Hlq0H7O-kh1z0iPDA23_2axSdhw604a0M5Fd0E-T35kf3r8_ITXrOUSxzQt4Loh_OjRMOqaF2kZjZYcLXSPKpw8b89OzFa4aebmtTPstBEgNmfsebTejRgUPXq3DCm4EnN4gIpamzqUZQvFONpvXUuBX_0Pe6t8YiXlor_iNYN1Ot_ORnT_eIawEmcNnXNe3JWU__T-46b_pd2RyR-HuBNS3h00aX61bf6UpwcqmYGql8Hw_S9_9hnGJXz4ON5ZVV7nYkEH-LDIWCLiO-K4wiD75WLjIJ_CfoXyXpuRY1F_IwBuMIa1q7uM9tFWcSj25Frs11ZLbatk0cjm-UTMdAnf_DRPOIrNJx5tiG3FU=w461-h308-no

Det är svårt att få skuttandet på bild. Syns getstrecket?
jokKukYqLv2M8Rc3MjwUpZ_qCvEWGwvTT3YbNXGK6iV14pR9OoW02wEPUhkKVMeU4D9fHS8pDbcudcxfdWhfSGELYLDS3iOu9z7iLyTpTXKdSDoaR5dr4qXmd3iKMS5YnP0rGsNZYfBYMaDXifRi1pvDMuBQ6qiEFyY_irQyACq1C3pVJl80MgVSVBhXOaWcG9wHTnHbIEAdsFTrHykYRya6-NWUClaWxRzXcXyhSsAE6PIZ8VYy5DaXXZcKb192SeSBdNTTF4Ovilmq0KG7IVpGaXdE35ZaeG9hqGdze667gAb3uCNh0XgyjvvE13iTL9hsVRnECh5sKoZyfFwhDYvMRzVzpyKkPtLzcUadocnekqfQo4alCqMCF-0pqm7dErqQBvjuhAfk3wemnNkz6Wcn_kezoRC1_dU8roQZ_S1gBDlrCy2ZcGSS_c_omLwtV_KmqmSCcdzrRjzUHxW6iZ0Chqi6NIQJXNy3j9tcyrmfPh3dWskNE7gIY6qLlShOujLF_P0LdnOJlrxJAD2hsEjcWQa0ktDoY5L7XGa0mPNnANpsvjpL7d41Rtb5QPOfR_Wn1P2IutbJbCBjs9EwwPrXuUNvi9o=w1124-h749-no
 
Herregud så sugen jag blev på ett gäng dvärggetter nu :D
Är det okej om jag ställer lite frågor?

Går det ha dem ute året runt på lösdrift? Naturligtvis med rejäl ligghall osv.
Hur mycket bete krävs för 3-5 dvärggetter?
Vågar man ha dem i hagar med ek?

Självklart är det ok med frågor. Bara roligt :) Jag är ju nybörjare men lite har jag ju luskat ut.

När man läser runt på nätet står det att de klarar sig med torr och dragfri ligghall men det verkar råda delade meningar om det. Våra kommer från Skansen och när vi hämtade dem där så sa personalen att de absolut ska ha tillgång till ett isolerat hus. Vi bygger ett litet gethus i anslutning till ett nytt pumphus och så får de gå ut och in som de vill.

Angående bete så tror jag att växtlighet och terräng är viktigare än själva storleken. Våra går just nu i en 700 kvm stor (liten) hage som vi ska utöka lite i taget. Vi vill ha dem nära huset och hoppas att de 3000 kvm vi kan hägna där ska räcka. Men man måste tänka på parasittryck också så jag vet inte.

Ek frågade jag om på Skansen. Det hade ek i sina hagar där och det var tydligen ingen fara.

Det är så spännande. Hoppas att vi blir fler med getter :)
 
Självklart är det ok med frågor. Bara roligt :) Jag är ju nybörjare men lite har jag ju luskat ut.

När man läser runt på nätet står det att de klarar sig med torr och dragfri ligghall men det verkar råda delade meningar om det. Våra kommer från Skansen och när vi hämtade dem där så sa personalen att de absolut ska ha tillgång till ett isolerat hus. Vi bygger ett litet gethus i anslutning till ett nytt pumphus och så får de gå ut och in som de vill.

Angående bete så tror jag att växtlighet och terräng är viktigare än själva storleken. Våra går just nu i en 700 kvm stor (liten) hage som vi ska utöka lite i taget. Vi vill ha dem nära huset och hoppas att de 3000 kvm vi kan hägna där ska räcka. Men man måste tänka på parasittryck också så jag vet inte.

Ek frågade jag om på Skansen. Det hade ek i sina hagar där och det var tydligen ingen fara.

Det är så spännande. Hoppas att vi blir fler med getter :)


Okej, så om de har ett isolerat hus så klarar de sig utomhus även vintertid? :)
Smart att bygga intill pumphuset! Vårt pumphus ligger dessvärre inte på den marken jag tänkt till getterna i så fall, men det går ju att bygga något fristående. Funderar på om man skulle göra ett som går att lyfta smidigt med traktorn, så kan man flytta det vid behov.

Hur högt parasittryck ger getter på marken? Kan man växelbeta med kor?

Vi har en superfin hage vid huset med en del ängsbete, ek- och lövträdsdungar, en viltdamm och så en del sly. Den är på kanske... 10 hektar? Det är inte supermycket sly dock, men det går ju alltid att köra dit om inte annat. Om man har 4-6 getter och betar den successivt känns det ju som att det borde räcka som året runt-bete?
10-15 köttdjur brukar kunna gå där åtminstone 4-5 veckor innan betet börjar tryta.

Hur har ni valt att stängsla? :)
Hur många har ni tänkt skaffa?
Är det någon risk att de blir tagna av t ex räv när de är så små?
 
Nej nej nej. Fula otäcka hemska bilder. Nej nej nej.
Getter är verkligen djävulens redskap. Dom lurar en.
För det är verkligen det absolut charmigaste djur man kan ha. :-)
Sven o Frank ser ut att ha ett perfekt getliv. Du kommer att ha många goa stunder med dom godingarna.
 
Okej, så om de har ett isolerat hus så klarar de sig utomhus även vintertid? :)
Smart att bygga intill pumphuset! Vårt pumphus ligger dessvärre inte på den marken jag tänkt till getterna i så fall, men det går ju att bygga något fristående. Funderar på om man skulle göra ett som går att lyfta smidigt med traktorn, så kan man flytta det vid behov.

Hur högt parasittryck ger getter på marken? Kan man växelbeta med kor?

Vi har en superfin hage vid huset med en del ängsbete, ek- och lövträdsdungar, en viltdamm och så en del sly. Den är på kanske... 10 hektar? Det är inte supermycket sly dock, men det går ju alltid att köra dit om inte annat. Om man har 4-6 getter och betar den successivt känns det ju som att det borde räcka som året runt-bete?
10-15 köttdjur brukar kunna gå där åtminstone 4-5 veckor innan betet börjar tryta.

Hur har ni valt att stängsla? :)
Hur många har ni tänkt skaffa?
Är det någon risk att de blir tagna av t ex räv när de är så små?
Stängsel är A och O när det gäller getter. Dom är utbrytarkungarnas kejsare - speciellt dvärggetter pga deras fantastiska hopp o klätterförmåga. Spelar ingen roll om dom har allt i sin hage dom behöver. Är dom sugna på grannens äppleträd så är dom. Lite skillnad på getraser dock. Större getter är inte lika hoppiga. Men jag hade en jämtget som hoppade/klättrade 1.45.
Att stängsla in 10 ha till getter...ja det går ju. Eller inte. Högt Gunnebo, inte en sten i närheten av staketen. Kanske el. Metalltråd då med max 20 cm mellan. 1.20 högt minst. Men jag skulle aldrig våga ha Gunnebo och el till getter - hemskt om någon fastnar.
Och dom behöver ett isolerat utrymme. Dom är kassa på att hålla värmen om det regnar och blåser. Sen som jag skrivit i många gettrådar - dom är taskiga mot varandra. Det är lätt att någon blir stående ute.
Ska man ha getter för skojs skull så är det idealt att ha det som Sven o Frank. Två gosegetter i en överskådlig hage i en tvåsamhet.
 
Stängsel är A och O när det gäller getter. Dom är utbrytarkungarnas kejsare - speciellt dvärggetter pga deras fantastiska hopp o klätterförmåga. Spelar ingen roll om dom har allt i sin hage dom behöver. Är dom sugna på grannens äppleträd så är dom. Lite skillnad på getraser dock. Större getter är inte lika hoppiga. Men jag hade en jämtget som hoppade/klättrade 1.45.
Att stängsla in 10 ha till getter...ja det går ju. Eller inte. Högt Gunnebo, inte en sten i närheten av staketen. Kanske el. Metalltråd då med max 20 cm mellan. 1.20 högt minst. Men jag skulle aldrig våga ha Gunnebo och el till getter - hemskt om någon fastnar.
Och dom behöver ett isolerat utrymme. Dom är kassa på att hålla värmen om det regnar och blåser. Sen som jag skrivit i många gettrådar - dom är taskiga mot varandra. Det är lätt att någon blir stående ute.
Ska man ha getter för skojs skull så är det idealt att ha det som Sven o Frank. Två gosegetter i en överskådlig hage i en tvåsamhet.


I så fall hade jag tänkt typ fårstängsel (viltstängsel? Med mindre rutor nedtill), ett par-tre eltrådar ovanpå samt en tråd nedtill, typ 20-25cm från marken, med isolator på "pinne" som sticker ut en bit. Men det kanske är svårt att hålla dem på det?
Det spelar egentligen inte så stor roll om de rymmer (stor gård med få land och obefintlig trafik), men jag vill gärna skydda dem så mycket det går mot rovdjur. Det är rätt stenigt dock.
Hur mycket betar två getter? Det är ju för att hålla undan markerna som vi skulle ha dem främst i så fall, även om de skulle bli bortskämda också :)
Hagen är för närvarande på drygt 10ha, men den är inga problem att hägna av. Det är bara två vanliga eltrådar runt nu, så det behöver ju ändå stängslas i så fall. Borde man göra en vinter- och en sommarhage i så fall?
 
Just för att det är getter skulle jag aldrig våga ha både el o nät. Dom trycker upp eltråden med hornen och sen in med huvudet o fastnar. Nä fy va hemskt.
Men högt gunnebo och inget att ta fart från så kan det nog funka. 10 ha är mycket bete för en getflock - då behöver du nog 30-40 djur minst. Men dom är kräsna. Inga betesdjur i den bemärkelsen. Sly älskar dom ju.
Om det är för betesvård skulle jag satsa på två nötter. Highland tex. Mindre jobb.
Men två gosegetter i en hage nära huset? Absolut. Så kan man slå sly och kasta in. Och släppa ut dom en stund att beta i en större hage en stund då o då.
 
Just för att det är getter skulle jag aldrig våga ha både el o nät. Dom trycker upp eltråden med hornen och sen in med huvudet o fastnar. Nä fy va hemskt.
Men högt gunnebo och inget att ta fart från så kan det nog funka. 10 ha är mycket bete för en getflock - då behöver du nog 30-40 djur minst. Men dom är kräsna. Inga betesdjur i den bemärkelsen. Sly älskar dom ju.
Om det är för betesvård skulle jag satsa på två nötter. Highland tex. Mindre jobb.
Men två gosegetter i en hage nära huset? Absolut. Så kan man slå sly och kasta in. Och släppa ut dom en stund att beta i en större hage en stund då o då.

Ja, usch, det låter inte som nån höjdare :( Verkar dock vara väldigt vanligt med just den kombinationen, när man läser på nätet?
Som sagt går det ju att stängsla av det området, i så fall gör vi nog ett mindre till getterna och släpper hästar eller kor på resten :) Vi har haft svårt att få tag i betesdjur det sista dock, så därför vore det kul att ha några egna. Jag är inte superförtjust i kor, men getter är ju otroligt söta. Vi har ytterligare 55ha betesmark, så vi har inte tid eller lust att skaffa egna betesdjur för att beta allt själva. Då hade jag fått säga upp mig från jobbet :p
 
Vi hann aldrig bygga färdigt gethus så getterna bor i stallet med hästar och kaniner. Två helt fantastiska karaktärer och ett otroligt underhållande, rart och ibland ganska enerverande sällskap. De kommer när man visslar, älskar mandarin och skulle gå genom eld för kaninernas pellets. Här är film från när jag mockade i kväll.

 
Tvåtumdplank, tre meter högt! Sen kommer de glada och säger: - Bääää på utsidan av planket!
 
Jag längtar efter mina getter. För snart fyra veckor sedan bröt jag foten och det är först den här veckan som jag kan ta mig ut och sitta hos dem korta stunder. Här är en film från några dagar innan jag halkade.
 
Det var länge sen jag skrev nåt om getterna. Vi har fyra nu. Sven och Franke har fått sällskap av Flora och Wallander. De kom hit på sommarlov från en 4H-gård och sen fick de stanna. I helgen har jag byggt vind- och regnskyddad matplats. Med getterna i hasorna såklart :love:

38368606331_e40323e7e8_z.jpg

38337700372_144a8e71d2_z.jpg


38368588681_f93d34401d_z.jpg

38368610671_aae0695dc8_z.jpg
 
@fejt, hur går det med dina gettter? Har du kvar dem? :)

Åh, vad gullig du är som minns mina getter!
Vi har kvar dem och de är till stor glädje. Idag har jag byggt små boxar med tak i deras hus och kört in tre traktorskopor halm. Oerhört spännande, tyckte getterna. De hänger en över axeln när man jobbar. Minst sagt.
Här är Franke. Jag fattar inte hur man lägger in flera bilder i samma inlägg. Går det ens?
FullSizeRender.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp