Bukefalos 28 år!

Tvinnade tränsbett

S

SanchoPancho

Hittade ingen bild på ett sådant men vad är eran erfarenhet om dessa bett? Det jag såg var ett muffbett. Har ni haft de någon gång?
 
Jag tror det måste vara rätt ont för hästen. Absolut inget jag själv skulle använda. Jag har dock aldrig provat, så det kanske inte är lika hemskt som jag tror.... :smirk: Milton reds förresten på tvinnad tränsbett.
 
Tvinnade bett är betydligt skarpare än vanliga. Dels är de oftast väldigt tunna, och dels är anliggningsytan myckeet liten, plus att det bli friktion när bettet åker i sidled.

Tvinnade och vridna bett tycker jag inte hör hemma i hästmunnar!
 
Ja, de är som sagt mycket skarpa. I westernridning får man nästan stoppa in vilka stångbett som helst i munnen på sin häst på tävling men tvinnade tränsbett får man inte rida på. Det säger ju en del om det bettet...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
877
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Detta är verkligen den värsta och längsta så kallade vintern jag någonsin har varit med om. Det har regnat och blåst konstant sedan i...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
5 340
Senast: Hazel
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 137
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp