Tycker ni den här hunden är sjukligt mager?

et_flickan

Trådstartare
Som sagt tycker ni den här hunden ser mager och sjuk ut? Lite dålig bild. Den enda jag har på hunden något sånär uppställd.

 
Spontant, nej verkligen inte. Jag kan varken se ryggraden eller revben.
Den ser ju ut att vara en dobermann (blandras?) och de är ju av naturen slimmade precis som vinthundar.

Reserverar mig dock för att jag inte ser så bra på bilden.
 
Det är en blandras. Rottweiler/dobermann 4 år, 33 kg vägde hon tror jag vid fototillfället . Har säkert gått upp till 34 sen bilden togs då hon musklat sig rejält sen foderbyte till färskfoder. Man känner inga revben om man inte trycker lite lätt, känner ingen ryggrad eller höftben. Väldigt fin och blank i pälsen. Kommer med en förklaring varför jag undrar när jag fått fler svar :)
 
Herregud vad tydligt det syns vilka raser det är i den! Huvudet är rottis och resten dobermann.
Och nej, ser inte mager ut.
 
Okej varför jag undrar är för att jag är trött på att en i min närhet tycker att hunden är ett vanvårdsfall. Personen i fråga har själv en otroligt fet hund och tydligen är mat kärlek enligt denna person. Jag är trött på att försvara mig själv och min kompis som äger hunden. Enligt mig är hunden i bra hull, behöver lite muskler bak men annars perfekt. Hon slipper bära runt på en massa extrakilon och slipper förhoppningsvis skadorna som det kan ge men att säga det till denna människa är totalt hopplöst.
 
Hunden är inte mager, ser bara omusklad ut.

Säg till personen att anmäla om hon tycker det ser så hemskt ut, så kommer hon svart på vitt att hunden inte är det.

Håller f ö med om att det syns tydligen vilka raser det är i :)
 
Tur din bekant inte sett min dobbis då, på honom ser man faktist revbenen (mkt pga att han är extremt tunnpälsad tror jag, hade den varit tjockade så hade det inte blivit så tydligt) i vissa vinklar. Så min är väl döende då ;)
Din bekanta verkar helt enkelt ha helt fel bild av hur en sund hund ser ut.

Misstänkte att det var rottis/dobbis mix men var inte säker :)
 
Som andra har sagt, inte mager men ser i mitt tycke lite outvecklad i kroppen trots åldern. Troligtvis pga muskelmassan som "fattas", men en fin hund och absolut inget vanvårdsfall, långt ifrån!
 
Jag fick nog idag när det gnälldes om hunden igen. Jag hade egentligen lust att säga till personen att han kanske skulle kolla på sin egen hund men jag vill verkligen inte sjunka så lågt. Så jag talade om för honom att denna kunde ta upp det med ägaren istället för mig.

Hon är outvecklad för sin ålder. Var aldrig sådär rund och go som valp heller utan har alltid varit lite svår att få upp i vikt och få muskler på. Hon är kastrerad på grund av tysta löp och att hon mådde extremt dåligt av att löpa. Jag vet inte hur mycket det spelar in. Men har som sagt gått upp lite i vikt och muskelmassa sen bilden men är verkligen en hund av spagetti typ som jag och ägaren brukar skoja lite om. Hälsoundersökt med jämna mellanrum. Hennes ägare är verkligen otroligt mån om att sin hund ska må bra och få vara frisk.
 
#13 I så fall så är ju hunden kollad och okejad av vette, borde räcka som argument och att den som gnäller kanske borde ge sin hund en hälsocheck. Det kan man ju uttrycka vänligt, men kanske med viss skärpa - om det behövs.
 
Jag har försökt att förklara för personen att hunden är kollad av vet, att hunden tävlar och att ägaren har mycket kunniga människor omkring sig som borde tala om ifall de tycker hunden på något sätt ser sjuk eller mager ut men det går liksom inte in. Enligt honom trivs djur med några extrakilon och att det alltid är bra att använda fett för att göra muskler av och visst på ett plan håller jag med honom men man kan aldrig mata upp dom i muskelmassa på enbart mat, de måste ju motioneras och tränas för att få muskler.

Detta har gjort att jag inte kan ta med mig hunden till min mamma när jag är hundvakt (han är sambo med min mamma) då han försöker göda hunden i smyg när vi inte ser och sist hunden var där så var hon extremt slö och stinn, han hade matat henne i tron om att hon skulle gå upp i vikt på 24 timmar och jag blev förbannad. Jag har sagt till honom att han inte får mata henne då hon inte har något stopp, hon äter tills det är slut och att det faktiskt kan vara farligt. Hon är en stor hund med djup bröstkorg = risk för magomvridning. Så nu får aldrig hunden följa med dit om jag inte kan ha 100% koll på vad som ges till henne. Jätte trist verkligen.

Men det är väl bara att fortsätta tala om för honom att hunden inte är vanvårdad och sjuk och hoppas att det snart ger sig.
 
Jatte sot och inte alls overviktig.

Jag far ofta hora hur smala mina rottisar ar (har ar nastan alla superfeta :() och har lart mig att det basta svaret ar att saga att, "Det kanske kan se ut sa, men att vi tavlar och att mina tjejer ar mycket atletiska och att de darfor inte kan bara 'extra vikt' i fett". Foljt av ett stort leende. LOL
 
Inte alls mager, men tyvärr är så förbannat många hundar tjocka att folk faktiskt inte vet hur en hund i bra hull ska se ut. De förstår verkligen inte och vill konstigt nog gärna se feta husdjur och spinkiga människor... Fy vad jag är less på det.
 
Det är alltid lika roligt att se en smal och tränad rottis, jag menar det är skillnad mellan smal och smal. Tyvärr händer det inte så ofta. Det verkar vara en regel bland vissa människor att rottisar ska ha massa i form av fett.
 
Mängden muskler på hanar kan bero på om och när de har blivit kastrerade. En hane som blivit kastrerad tidigt blir inte lika musklad som en okastrerad eller en som blivit kastrerad som vuxen i 2 års ålder eller senare. Kanske är det samma med tikar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon annan som varit med om samma problem? Bor på en stor gård med cirka 200 kor. Därmed är det MYCKET kodynga, diverse pellets...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: hastflicka
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
642
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 631
Senast: Diabetikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp