tydligen får man inte klä sig fint

Angua

Trådstartare
om man inte är frisk :confused: :cry: :meh:
Jag fick höra det i bakgrunden från ett gäng kärringar ( 65+ iaf ) som satt i korridoren på vårdcentralen när jag var där igår. Blev utstirrad och sen började det snackas och skrattas, så där som de "balla" på högstadiet gjorde när någon lite för töntig gick förbi :nailbiting: Jo, jag såg ut som ett vandrande lik ungefär, dito blek, trött så jag höll på att rasa och jobbigt att gå pga ont så det var väl lite zombiehasning. Men hade min finaste kappa, hatt och snygga byxor på mig, eftersom livet känns lite roligare så! Nu tog jag inte så illa upp av kommentarer och skratt, även om jag inte tror det finns någon som är 100 % oberörd. Och när jag gick förbi tillbaka efter att ha varit i kassan fick tissel och skratt tanterna sig en skopa av en av de övriga i sällskapet, som tog ögonkontakt med mig och högljutt talade om att det är väl bra att man gör det man kan och känner för oavsett hur sjuk eller frisk man är osv. (Hade jag varit lite piggare hade jag stannat och frågat, så dum kan jag vara, märkvärdig stockholmska som jag är :D )

Så nu känner jag att jag måste fråga, bör man klä sig i säck och aska om man inte mår bra? Eller tror ni det går att sträcka sig till täckjacka och mysbyxor? Jag känner att jag har missat något här. Vad säger Bukes modeorakel? Bör jag tänka mig bättre för när jag ska till VC eller sjukhuset och vara lämpligt klädd? Det är trots allt till de ställena jag åker mest nuförtiden. Har jag satsat på helt fel vintergarderob mao? :cautious: När jag åker till Ica och inte mår bra, vad kan jag ha på mig då? Är det ok med snygga kläder då eller är det något annat som gäller? Och VAD ska jag ha på mig när jag åker och köper mysbyxor, jag har inga hela sådana? Känner att jag behöver reda ut detta. Tror ni jag bör vända mig till Ribbing och höra?
 
Det var det dummaste jag har hört! Självklart FÅR man gå i mysbyxor om man mår dåligt eller känner för det, men det är ju inget tvång! Dessutom är det ju precis som du säger, livet känns roligare om man känner sig fin, och man kan känna sig piggare om man anstränger sig lite med klädseln - såklart ska man göra det då om man vill! Jag har ju för övrigt sett hatten och kappan i fråga, och de är skitsnygga :-) Men vad man har på sig när man köper mysbyxor vågar jag inte svara på, där får vi nog rådfråga Ribbing!
 
Självklart är det säck och aska som gäller. Det finns dock ett antal koder även där så det gäller att välja för situationen rätt säck. Om man vill vara riktigt ordentlig spelar även typen av aska in men då det är svårare att se skillnad på gran och björkaska än olika typer av säkcar så är det endast riktigt modekänsliga personer som ägnar sig åt den delen.
Mitt förslag är att du frågar Margareta Ribbing om koderna för klädseln i fråga då jag är dåligt insatt på området.

;)
 
om man inte är frisk :confused: :cry: :meh:
Jag fick höra det i bakgrunden från ett gäng kärringar ( 65+ iaf ) som satt i korridoren på vårdcentralen när jag var där igår. Blev utstirrad och sen började det snackas och skrattas, så där som de "balla" på högstadiet gjorde när någon lite för töntig gick förbi :nailbiting: Jo, jag såg ut som ett vandrande lik ungefär, dito blek, trött så jag höll på att rasa och jobbigt att gå pga ont så det var väl lite zombiehasning. Men hade min finaste kappa, hatt och snygga byxor på mig, eftersom livet känns lite roligare så! Nu tog jag inte så illa upp av kommentarer och skratt, även om jag inte tror det finns någon som är 100 % oberörd. Och när jag gick förbi tillbaka efter att ha varit i kassan fick tissel och skratt tanterna sig en skopa av en av de övriga i sällskapet, som tog ögonkontakt med mig och högljutt talade om att det är väl bra att man gör det man kan och känner för oavsett hur sjuk eller frisk man är osv. (Hade jag varit lite piggare hade jag stannat och frågat, så dum kan jag vara, märkvärdig stockholmska som jag är :D )

Så nu känner jag att jag måste fråga, bör man klä sig i säck och aska om man inte mår bra? Eller tror ni det går att sträcka sig till täckjacka och mysbyxor? Jag känner att jag har missat något här. Vad säger Bukes modeorakel? Bör jag tänka mig bättre för när jag ska till VC eller sjukhuset och vara lämpligt klädd? Det är trots allt till de ställena jag åker mest nuförtiden. Har jag satsat på helt fel vintergarderob mao? :cautious: När jag åker till Ica och inte mår bra, vad kan jag ha på mig då? Är det ok med snygga kläder då eller är det något annat som gäller? Och VAD ska jag ha på mig när jag åker och köper mysbyxor, jag har inga hela sådana? Känner att jag behöver reda ut detta. Tror ni jag bör vända mig till Ribbing och höra?


Jag rekommenderar pyjamas eller morgonrock. Gärna noppiga.
 
Tackar för svar! Jag antar att det är jutesäckar som gäller? Finns ju de där stora morotssäckarna i någon sorts vävd plast, men det känns som de visar lite väl mycket? Plast eller pappsfoderäckar finns ju också, men lite klass måste det ju vara även på säcken! Gillar förvisso återanvändning.. Aska har vi rätt bra tillgång till, mestadels blandning av löv och barr (främst gran), men det är klart att jag kan elda i kakelugnen och fixa ren björkaska. Hur stort inslag av kolbitar ska det vara? Finns det någon bra guide online? Google var inte min vän när jag letade!

Angående noppig pyjamas och morgonrock, funkar ett nattlinne med lite små hål efter papegojnäbb? Har inget noppigt tyvärr och ingen pyjamas.. Morgonrocken är inte noppig heller, kanske kan låna makens?
 
Men alltså, när de där kärringarna var gamla var det ju standard att klä upp sig när man gick till doktorn. Då i början av 1900-talet. Har de glömt det?

Fast man får nog inte klä sig för fint, för då är man märkvärdig och står ut ur mängden, det är typ en värre synd ;) Misstänker att de fått liknande uppfostran som min svärmor, då är det där med märkvärdig något man absolut inte får vara! Då är man ju inte som alla andra, och det finns bara ETT sätt som är rätt och riktigt att vara på och bete sig om man ska vara som vanligt och riktigt folk. Inte som en märkvärdig stockholmska :D
 
Fast man får nog inte klä sig för fint, för då är man märkvärdig och står ut ur mängden, det är typ en värre synd ;) Misstänker att de fått liknande uppfostran som min svärmor, då är det där med märkvärdig något man absolut inte får vara! Då är man ju inte som alla andra, och det finns bara ETT sätt som är rätt och riktigt att vara på och bete sig om man ska vara som vanligt och riktigt folk. Inte som en märkvärdig stockholmska :D

Men du är ju en märkvärdig stockholmska!?!! :D
 
@Angua: Men det förstår du väl att du inte får vara fin när du är sjuk! :mad: Köp inga nya mysbyxor, trasiga blir perfekt och ta första bästa slitna och noppiga fleecejacka till. Är det kallt kan du möjligtvis få ha en Stenmarks-luva från 70-talet.

:yuck:

Allvarligt, tur att en medmänniska tryckte till dem. Jag förstår att du inte orkade men jag vet inte om jag hade lyckats hålla mig (sådant där tar fram bitchen i mig på två röda).

Nej, håll huvudet högt och strunta i sådana där drullar ;) toppen att du faktiskt orkade ta på dig vettiga kläder, jag vet hur jobbigt det är att anstränga sig med sådant när man mår skit :up:
 
Klä dig precis hur du vill!
Enda gångerna jag går i "pöskläder" alá mjukisbyxkor, och totalt obrydd om utseendet (borstat hår och tänder typ) är om LÄKAREN (alt. försäkringskassan eller liknande) ska bedöma hur jag mår, då vill jag vara i vardagligt skick för att jag inte ska ses "för pigg/frisk"ut i förhållande till det jag behöver hjälp med.
Helst vill jag vara i mitt sämsta skick så att de ser hur det kan/brukar se ut för att de ska ta det på allvar.
Men jag överdriver självklart inte åt något håll!

Ts. Du skulle ha googlat på modet som var "på deras tid" (gissningsvis) visat och frågat om de var så mycket bättre i din ålder! ;)
 
Men du är ju en märkvärdig stockholmska!?!! :D
Exakt! :D Min förbannade plikt att provocera!
Fast det är lite tragiskt att se hur en del har problem med att jag inte passar in i mall 1A, särskilt som min mans morfar jobbade på den här gården, jag har liksom inte riktigt RÄTT att vara märkvärdig då. Nu är det personer som i princip bockar och kämpar mot driften att ta av mössan när de träffar min hyresvärd, eftersom han har en *ryyys* adlig titel.. De skulle heller aldrig benämna honom vid förnamn utan det är alltid titel som används om honom och hans fru. Klassamhället lever kvar här.. Och så pratar de om hur lyxigt och märkvärdigt det ska vara på gården, även när det handlar om gott underhåll av byggnader och att det ska se snyggt ut på gården, inte direkt någon lyx.
 
om man inte är frisk :confused: :cry: :meh:
Jag fick höra det i bakgrunden från ett gäng kärringar ( 65+ iaf ) som satt i korridoren på vårdcentralen när jag var där igår. .... som tog ögonkontakt med mig och högljutt talade om att det är väl bra att man gör det man kan och känner för oavsett hur sjuk eller frisk man är osv.

Och Rubriken "tydligen får man inte klä sig fint".
Hur kommer det sig att du utgår från att det är de som har något veto på vad man "får" och "inte får" göra? De kanske tycker en sak, men den är ju helt irrelevant egentligen (för att inte säga otrevlig).
 
Samma här.

Jag ser tydligen högfärdig ut när jag går till öppenpsyk.

Jag är alltid sminkad, prydligt klädd och håret fint uppsatt och det drar alltid blickar till sig i väntrummet. Typ alla andra sitter i mjukisbyxor, träningsbyxor eller i slitna jeans och ser slitna ut.
Får blickar på mig så fort jag kliver in i rummet. Men jag går aldrig utanför dörren utan att se bra ut. Det skulle sänka mitt självförtroende till noll om jag visste med mig att jag ser sliten ut.
Har fått kommentarer från psykologen om att jag alltid ser så fin ut och det är så jag vill ha det.
Det är bara i stallet jag kan se ut som jag kom från en efterfest som varade i sju timmar.

Samma på äsenheten. Fick frågan från min behandlare om det var väldigt viktig för mig att alltid klä mig fint, och på läkarmötena så sa dom alltid att jag ser uppklädd ut.
Och min man gör likadant. Han säger att det ser ut som jag ska på fest när vi ska ut på stan.
 
Och Rubriken "tydligen får man inte klä sig fint".
Hur kommer det sig att du utgår från att det är de som har något veto på vad man "får" och "inte får" göra? De kanske tycker en sak, men den är ju helt irrelevant egentligen (för att inte säga otrevlig).

var inte helt seriös med rubriken :) JAg tycker det är kul med olika stilar och när alla inte ser exakt likadana ut, men jag bor i en liten håla och jag vet att jag inte faller helt inom ramen sas. En del har problem med det (deras problem i högsta grad) och jag tycker det är lite intressant. Det här är första gången jag råkat ut för något liknande, brukar bara få positiva kommentaren, men kände lite behov av att vara sarkastisk över det hela :)
 
var inte helt seriös med rubriken :) JAg tycker det är kul med olika stilar och när alla inte ser exakt likadana ut, men jag bor i en liten håla och jag vet att jag inte faller helt inom ramen sas. En del har problem med det (deras problem i högsta grad) och jag tycker det är lite intressant. Det här är första gången jag råkat ut för något liknande, brukar bara få positiva kommentaren, men kände lite behov av att vara sarkastisk över det hela :)

aha, ok :)
 
Har aldrig märkt av fenomenet på min vc men å andra sidan är jag skriven på den märkvärdiga centralen i storstan istället för den fallfärdiga som jag bor närmast =p.

Dumma tanter!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp