Tyglar och täcken

nightcrawler

Trådstartare
Japp, då var jag igång med fler frågor nu då. Suck.

Fråga 1. Finns det lädertyglar med täta stoppar som inte kostar skjortan och som är bättre än Hööks? Var inte så imponerad av "mjukheten" som dom skröt med. Dom jag har hittat på andra ställen har varit antingen vävribb eller med gummi på insidan.

Fråga 2. Min lilla prinsessa har en tendens att sabba sina 100g täcken. Hon rullar sig så hårt att fodret försvinner över länd och kors. Finns det några täcken som har bättre foder? Eller är det enklare att sy i ett "eget" foder. Är inte särskilt sugen på några dyra täcken över tusenlappen.
 
Japp, då var jag igång med fler frågor nu då. Suck.

Fråga 1. Finns det lädertyglar med täta stoppar som inte kostar skjortan och som är bättre än Hööks? Var inte så imponerad av "mjukheten" som dom skröt med. Dom jag har hittat på andra ställen har varit antingen vävribb eller med gummi på insidan.

Fråga 2. Min lilla prinsessa har en tendens att sabba sina 100g täcken. Hon rullar sig så hårt att fodret försvinner över länd och kors. Finns det några täcken som har bättre foder? Eller är det enklare att sy i ett "eget" foder. Är inte särskilt sugen på några dyra täcken över tusenlappen.
Lippo har en lädertygel som heter 'soft touch' med täta stoppar. Helt ok tycker jag.
 
Japp, då var jag igång med fler frågor nu då. Suck.

Fråga 1. Finns det lädertyglar med täta stoppar som inte kostar skjortan och som är bättre än Hööks? Var inte så imponerad av "mjukheten" som dom skröt med. Dom jag har hittat på andra ställen har varit antingen vävribb eller med gummi på insidan.

Fråga 2. Min lilla prinsessa har en tendens att sabba sina 100g täcken. Hon rullar sig så hårt att fodret försvinner över länd och kors. Finns det några täcken som har bättre foder? Eller är det enklare att sy i ett "eget" foder. Är inte särskilt sugen på några dyra täcken över tusenlappen.
Vad gäller täcken så är det inte din häst som är speciell. Foder (särskilt billigare sådant) sätter sig med användning och blir plattare ovanpå. Därför är äldre täcken kallare än motsvarighet i nyskick. Kvalitetsmärken som Horseware och Premier Equine har försökt komma åt problemet med "vari-layer". Mitt vari-layer wug är superfluffigt och (för)varmt men inte så mycket använt heller så jag vet inte hur det blir med mer slitage.
 
Vad gäller täcken så är det inte din häst som är speciell. Foder (särskilt billigare sådant) sätter sig med användning och blir plattare ovanpå. Därför är äldre täcken kallare än motsvarighet i nyskick. Kvalitetsmärken som Horseware och Premier Equine har försökt komma åt problemet med "vari-layer". Mitt vari-layer wug är superfluffigt och (för)varmt men inte så mycket använt heller så jag vet inte hur det blir med mer slitage.
Märkligt att det inte finns nått foder kvar då. Det blir inte platt. Det är helt borta. Och det är bara på hennes. Min andra häst hade sitt i 10år utan att det försvann foder. Det har inte heller varit skillnad på billiga och dyra.
 
Märkligt att det inte finns nått foder kvar då. Det blir inte platt. Det är helt borta. Och det är bara på hennes. Min andra häst hade sitt i 10år utan att det försvann foder. Det har inte heller varit skillnad på billiga och dyra.
Låter som att det har skramlat neråt du har inte en tjock kant längst ner? :p för helt försvunnet kan det ju inte vara om täcket är helt.
 
Låter som att det har skramlat neråt du har inte en tjock kant längst ner? :p för helt försvunnet kan det ju inte vara om täcket är helt.
Alltså just på den fläcken är det borta. Slitits isär. Men inga tjocka kanter. Har öppnat ett täcke för att se hur det såg ut. Tänkte det skulle gå att lösa. Men icke. Börjar bli tröttsamt att dom inte klarar sig mer än ett par månader när hon har dom.
 
Jag har enbart HW täcken sen decennier och trots extrema rullare har jag aldrig upplevt att foder flyttar sig. Täckena är fodrade på sånt sätt att jag inte ens förstår hur det skulle kunna flytta sig /sjunka ihop osv.
Har täcken som används i ur och skur och även om några är snart 10 år gamla finns inte problemet.
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Min häst har fått tygelskav den här vintern så tänkte att jag kanske ska försöka byta tyglar. Har nu lädertyglar med gummi på insidan...
2
Svar
30
· Visningar
1 502
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 337
Senast: Hagstadius
·
F
Utrustning Min första tråd här på Buke så jag hoppas den hamnar rätt! :o Har precis fått hem mitt nya täcke (BUCAS IRISH TURNOUT 5o g) satt bra...
Svar
4
· Visningar
1 182
Senast: pulkaskurk
·
Utrustning Jag har köpt mitt vintertäcke bättre begagnat och har inte hittat något i en affär, så jag är jättenyfiken på vad det är för täcke och...
2
Svar
21
· Visningar
2 480
Senast: Totola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp