Typa ner hästtransport

hjarterdam

Trådstartare
Hittar bara gamla trådar så startar en ny.
Någon som vet vad det kostar att typa ned en hästtransport från 1990kg till 1660kg? Hur går det till? Behöver man ändra något på släpet?
 
Hittar bara gamla trådar så startar en ny.
Någon som vet vad det kostar att typa ned en hästtransport från 1990kg till 1660kg? Hur går det till? Behöver man ändra något på släpet?


Troligt behöver du byta påskjuts broms och ett våg intyg ev något från tillverkaren. Ev byta däck om du inte har vanliga personbils däck på släpet. Tänker på om det är 7 lagrade c däck?
 
Hittar bara gamla trådar så startar en ny.
Någon som vet vad det kostar att typa ned en hästtransport från 1990kg till 1660kg? Hur går det till? Behöver man ändra något på släpet?
Helt ärligt - får du köra ekipaget med B96 så är det både billigare o smidigare att utöka körkortet istället.
 
Helt ärligt - får du köra ekipaget med B96 så är det både billigare o smidigare att utöka körkortet istället.
Trodde jag inte fick det om totalvikten överskred totalvikten för släp på bilen. Min får bara dra 1600kg oavsett körkort.
Släpet väger 2000kg
 
Trodde jag inte fick det om totalvikten överskred totalvikten för släp på bilen. Min får bara dra 1600kg oavsett körkort.
Släpet väger 2000kg

Nu gäller att ekipagets totala totalvikter inte får överstiga 3 500 kilo (B-kort) alternativt 4 250 kilo (B96-kort).
Det du isf måste hålla koll på är släpets tjänstevikt samt lastvikten.

Således, vad är totalvikt på bilen? Tjänstevikt på släpet? Lastvikten?
Addera de tre talen så har du svaret sen.
 
Nu gäller att ekipagets totala totalvikter inte får överstiga 3 500 kilo (B-kort) alternativt 4 250 kilo (B96-kort).
Det du isf måste hålla koll på är släpets tjänstevikt samt lastvikten.

Således, vad är totalvikt på bilen? Tjänstevikt på släpet? Lastvikten?
Addera de tre talen så har du svaret sen.
Körde släpvagnens kalkylatorn med min bil och tänkta släp. Den sa "Du kan dra släpvagnen med bilen, men på grund av bilens högsta tillåtna bruttovikt för bil och släpvagn tillsammans (tågvikt) får du lasta bilen och släpvagnen med högst 1245 kg sammanlagt. Tänk på att inte överskrida bilens respektive släpets totalvikter samt bilens begränsningar för släpvagnsvikt.Högsta tillåtna hastighet är 80 km/" tjänstevikten på släpet är 840kg och har totalvikt på 2000. Min bil får dra 1600kg. Därför tänkte jag typa ner till 1600 och lasta 760kg. Men om jag får dra det som det är på utökat så är det ju bra. Trodde inte man fick dra ett släp med högre totalvikt än bilens Maxlast oavsett körkort?
 
Jo absolut. Förväxlar du kanske maxlast och tågvikt? De allra flesta fordonskombinationer även på B-kort har högre totalvikt på släpet än bilens maxlast.
Vad är tågvikt? Haha. Har alltid bara hört att man inte får dra högre totalvikt än maxlasten på bilen så trodde jag var tvungen att väga ner den till 1600kg. Då är det ju lättare att ta utökat
 
Vad är tågvikt? Haha. Har alltid bara hört att man inte får dra högre totalvikt än maxlasten på bilen så trodde jag var tvungen att väga ner den till 1600kg. Då är det ju lättare att ta utökat
Har du en bil som får lasta 1600 kg...? :confused:

Jag tror att du tänker på den tidigare grundregeln för B-behörighet, att släpets totalvikt inte fick vara högre än bilens tjänstevikt (och de sammanlagda vikterna max 3500 kg)
 
Då har du svaren redan. :up:
Fabrikat: SUBARU LEGACY
Tjänstevikt: 1440 kg
Totalvikt: 1930 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1600 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 720 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3525 kg
Släpvagn:
Fabrikat: STAR TRAILER DIAM. 2000
Tjänstevikt: 840 kg
Max lastvikt: 1160 kg
Totalvikt: 2000 kg
Bromsad: Ja

Men alltså. Fabulous om jag bara kan ta utökat istället!!
 
Din bil får dra 1600 kg, dragkroken är alltså typad för 1600 kg. Om du har utökat B kan du lasta släpet upp till 1600 kg, alltså 760 kg + släpets tjänstevikt. Det är alltså bilen som begränsar.
 
Fabrikat: SUBARU LEGACY
Tjänstevikt: 1440 kg
Totalvikt: 1930 kg
Max släpvagnsvikt bromsad släpvagn: 1600 kg
Max släpvagnsvikt obromsad släpvagn: 720 kg
Högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp: 3525 kg
Släpvagn:
Fabrikat: STAR TRAILER DIAM. 2000
Tjänstevikt: 840 kg
Max lastvikt: 1160 kg
Totalvikt: 2000 kg
Bromsad: Ja

Men alltså. Fabulous om jag bara kan ta utökat istället!!

Vad står det på raden för b-körkort?
 
Hittar bara gamla trådar så startar en ny.
Någon som vet vad det kostar att typa ned en hästtransport från 1990kg till 1660kg? Hur går det till? Behöver man ändra något på släpet?
Även om jag håller med övriga om att det är bättre och billigare att ta B96 så kan jag svara på ursprungsfrågan ändå.
Runt 6000 om du lämnar in den.
 
Läste just det. Är det verkligen sant? Förut fick man ju inte det.
Jag drar ett släp med 1990 kg totalvikt, drar det med två olika bilar, ena max dragvikt 1400 kg, få då lasta 570 kg, och med den andra bilen som får dra max 2000 kg kan jag maxa dragvikten till 1990 kg, då lasta 1170 kg.

För B96 sätter bilens dragvikt begränsningen, vilket är smidigt om du behöver byta bil, låna bil, lasta 2 hästar med annan dragbil osv.
 

Liknande trådar

Utrustning Använde min hästtransport för att flytta möbler i helgen och upptäckte då att träet på nedre delen av rampen har murknat:cry: Det är...
2
Svar
31
· Visningar
1 794
Senast: MiniLi
·
Utrustning Är det någon som har typat ned sin transport? Min medryttarhästs ägare ska typ ned sin så hennes nya bil får dra den. Någon som vet hur...
Svar
6
· Visningar
555
Senast: Fideli
·
IT & mobiler Vi har startat en ny fb-sida i föreningen eftersom den tidigare är inaktuell och vi inte kan ändra från privat till offentigt och för...
Svar
3
· Visningar
166
Senast: tanten
·
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 269
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp