Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

ameo

Trådstartare
Moderator
Frågan om dessa prov har kommit upp i en annan tråd.
HUR går dessa prov till? Vad skiljer dem från våra bruksprov, mer än antalet dagar? Vad kostar det och hur finansieras det?

Det som nämndes i den andra tråden (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=740820) var att någon tyckte att vi borde ha nåt sånt här också. Därför blev jag nyfiken på hur det fungerar. Och jag är övertygad om att det finns folk här som vet...
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Frågan om dessa prov har kommit upp i en annan tråd.
HUR går dessa prov till? Vad skiljer dem från våra bruksprov, mer än antalet dagar? Vad kostar det och hur finansieras det?

Även våra Holländska vänner håller 70 dagars prov om jag inte är felunderrättad. Finns ju många med koll på KWPNs avel här så det vore kanske intressant att jämföra med de tyska förbunden (och med oss så klart).

Sen skrev ju AVN i ridsport nyligen om hur framgångsrikt vårt bruksprov är, att det verkligen fungerar och att längre prov inte behövs.

Skall bli kul att se vilka synpunkter ni har som har god insikt i hur utfallen från övriga bruksprov är.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Frågan om dessa prov har kommit upp i en annan tråd.
HUR går dessa prov till? Vad skiljer dem från våra bruksprov, mer än antalet dagar? Vad kostar det och hur finansieras det?

Det som nämndes i den andra tråden (http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=740820) var att någon tyckte att vi borde ha nåt sånt här också. Därför blev jag nyfiken på hur det fungerar. Och jag är övertygad om att det finns folk här som vet...

Enligt min erfarenhet (skriver kort), går det till så här (gäller 30-dagars för ponnyhingst):

Man skriver ett artigt brev till utvald hingststation o anmäler sitt intresse. Man får då ett artigt svar med all information, om man är välkommen, hur det går till o om kostnader som skall betalas inom en viss tid, annars förlorar man sin plats. Rörde sig i det här fallet om ca 10.000:- SEK i stationsavgift, tillkommer testavgift ett par tusen.

Man reser dit o levererar hingsten på bestämt datum. Hingsten tas då emot, genomgår en grundlig undersökning så att man ser att inga skador föreligger. Pass o ägs uppgifter noteras, hingsten ställs in i sin box o efter en liten stund kommer en av beridarna, sätter på hingsten egen sadel (egen grimma o eget träns får lämnas, övrigt 0) o egna benskydd. Alla hingstar får egen vojlock. Därefter leds hingsten till ridhus, longeras av beridaren en liten stund övervakad av chefen, beridaren sitter upp, rider en liten stund o kollar att hingsten är ridbar o efter en stund hoppas ett par lägre hinder. Om allt är OK godkänns hingsten för prövning. In i stallet o boxen.

Människorna är väldigt trevliga o artiga o professionella men det går undan i rask takt, det kan ju röra sig om 30-talet hingstar eller fler som anländer under dagen. Stora fina o säkra boxar men lite rörigt första dagen med mycket skrianden etc men hingstarna tröttnar snart, är ju trötta efter resan också o lugnet infinner sig. Man snackar lite med sin beridare o kanske käkar lunch tillsammans, brukar finnas en liten lunchbistro på platsen. Fördel om man pratar tyska.

Hingsten rids/tränas varje dag o får dagliga poäng av beridaren gällande ridbarhet, hantering, utvecklingsmöjlighet etc etc. I slutet av 30 dagarstestet sker en individprövning av en oberoende nämnd som reser runt o alltså inte har någon anknytning till hingststationen ifråga. Då genomförs under 2 dagar ett ridprov, ett hopprov o en terängritt. Därefter får hingsten sina slutpoäng.

Rätt så kul att ha varit med om detta. Men som sagt i all korthet... o hast
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Och nu tycker jag att någon insatt person direkt ska tala om vad de svenska proven kostar, medan det här är aktuellt!!!! Till det får man också lägga graden av förutbildning som krävs i Sverige vs Tyskland när hingsten går in i provet, och kostanden för den....
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Hittar tyvärr inte exakt kostnad nu, fanns på ASVH:s hemsida före proven och nån som var med vet väl. Men ca 5000 för fas I och 10000 för fas II, inkl moms, har jag för mig. OCH när vi jämför priser med andra länder är det att jämföra äpplen och päron: hästaveln i t ex Tyskland, Holland, Danmark har helt andra statliga stöd än vi har i Sverige. Där behöver förbundens verksamhet inkl hingstprov inte bekostas helt av deltagarna som hos oss. Politiska beslut....
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

I år kostade Fas I 12.000 kr, Fas II kostade lika mycket.
Om hästnäringen hade fått lika mycket ekonomiskt stöd som i Tyskland hade mycket sett annorlunda ut. Dessutom har de inte 25% moms på allting.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Det där med andra länders häst-politik är en viktig del att ta upp tycker jag. I den andra tråden (länk ovan) uppmanade jag någon att berätta om hur provet går till och hur man skulle kunna omsätta det till våra förhållanden.

Är dessa tester alltså sådana att hingstarna samlas på ett ställe där ett antal beridare jobbar med dem varje dag och sen görs en slutvärdering?
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Hur ser du på momsen som ett problem? Det är väl knappast ngn hingstägare som inte är momspliktig?
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Momsen blir väl möjligen problem den dag vi ska sälja våra uppfödningar till privatpersoner, som inte är momspliktiga...
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Det håller jag med om, men jag förstår inte riktigt vad det har med bruksprovet att göra.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Även om man skall beakta priserna på vad det kostar så är det en avskrivbar summa för en hingst hållare.
Trots allt så tror man på sin hingst, det är väl ändå grunden.
Med ett längre prov så kommer hingstens egna lynne fram, ridbarhet och hanterings karaktär. Man kan inte dölja något för någon.
Alltså samma chans för alla, rik eller fattig.
Detta med 100 dagars prov, vore något för ASVH att diskutera, ta kontakt med Tyskarna.
MÅNGA hingst ägare önskar sig detta.................................

Så kan Tyskarna så måste vi väl KUNNA också..................
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Avskrivbar summa ja, men innan man kan dra av den från något så måste man ha pengar på kontot att betala den med. För de hingstar som godkänns må det väl vara hänt, men det måste ju faktiskt vara överkomligt att våga prova! Det måste ju handla om en summa pengar som man faktiskt kan överleva att klara sig utan, även om hingsten inte godkänns. För godkänns han inte så har man ingen chans att få intäkter som täcker utgiften.

Det är ju nu ett antal år sedan man gjorde om bruksprovet till nuvarande form. Jag tror att man i viss mån sneglade mot tyskarna redan då, fast försökte minska ner det för att passa våra förhållanden. Rätta mig gärna om jag har fel, för det är bara min tolkning, fritt ur minnet från en tid när jag inte var riktigt lika engagerad som jag är nu (och inte ens nu är jag jätteengagerad, i ärlighetens namn :p)
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Har bara lite lösa siffror på kostnaderna dock för 30 resp 70 dagars, 30 dagars ligger runt 10.000:- (tyskland något billigare i danmark), 70 dgr runt 20-25.000:-. Vårt eget kostar i ren anmavgift 12+12.000:- = 24.000:-. I vårt eget ingår inget annat än testet och en box uppströdd vid ankomsten med 2 balar spån. Allt annat får man som extra kostnad (spån, fodringar mm köps till seperat), i vårt har man ju sin egen ryttare som man själv betalar utöver.
I de utländska är det som man nämnt ovan så att man lämnar dit hingsten på "inlämningsdagen" sedan tar deras stallpersonal och speciella beridare över och deras jobb under perioden är utvärdera men även utbilda hingsten för att kunna genomföra slutprovet så bra som möjligt. Så med andra ord får man 70dagar med total skötsel foder mm plus utbildning för samma pengar som man genomför vårt hingstprov på utan så att säga att något ingår.
Lite roligt är det att slå ut per bedömning hingsten får. I fas 1 3 bedömningar (15 min hoppning, 10 min dressyr och 10 min exteriör) = 4000:-/bedömningstillfälle (det är bra timpeng det).
I fas 2 är det bara 2 bedömnings tillfällen = 6.000:- per bedömning.
Slår man ut det på alla 7 dagarna (inkluderar dock 2 vilodagar från bedömning) så blir det 3.429:-/dag.
Ser man då till tex 70 dgrs och även om man räknar på den högre summan så hamnar man på 357:-/dag så man kan ju lugnt säga att det skiljer mkt i pris.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Fast det lär väl krävas att man har grundutbildat sin hingst ganska väl redan innan den lämnas iväg för testning, antar jag. Jag menar, de lär väl inte börja från scratch....
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Vår 3-åring som lämnades på 70-dagarsprovet i oktober var självklart ganska mycket riden.

Han var 3-årigt dressyrchampion på sommaren och kvalade till Bundeschampionatet. I juli när jag fick honom var han välriden i alla gångarter på marken. De sista veckorna i juli hoppade jag honom uppsuttet. Efter tre veckor hoppade han fyra hinder i följd på ca 80 cm.

Efter det körde vi honom till en fälttävlansryttare som skulle ha honom en månad och hoppa honom mer, även ute i terräng. Efter det var han med i en uppvisning på VM i Aachen, liten vila, markarbete och så iväg till testet. Lång resa dit också!

Detta är alltså en gångartshingst.

Är de inte väl förberedda har de inte en chans!
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

I en annan tråd lade jag in detta, alltså bedömningspunkterna från 70-dagars:

Hingsten står på plats i 70 dagar. Rids, tränas och bedöms av de som hanterar dem plus nämnd. Det är ju inte tester dagarna i ända, utan mer "utbildning" där hästarna bedöms.

Nu skriver jag alla bedömningspunkter på tyska, orkar inte översätta nu.

Interieur
-Charakter
-Temperament
-Leistungsbereitschaft
-Konstitution

Springanlage
-Freispringen
-Parcourspringen
-Rittigkeit

Grundgangarten
-Schritt
-Trab
- Galopp

Geländprüfung
-Gelände galopp
-Gelände springmanier


På 30-dagarstestet bedöms de på fler punkter av någon anledning:

De ovan + följande

Springmanier
Springvermögen
Rittigkeit
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Någon annan som är bättre på tyska kan säkert översätta!
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Jag har hört att just "småttingarna" knappt 3 år som går testet i danmark (där jag ju har mest kontakter och därmed mer "inside" information) lämnas i stort sett råa, det de kräver är att de är suttna på och går att rida i alla gångarter. Så där är det tydligen många som använder dessa test som "utbildning", blir ju ännu mer prisvärt då. Nu går ju dessa "korta" test tidigt på deras 3-års år så då är väl just inte kraven så stora, de längre är ju senare och då förutsätter de nog att hingsten kommit längre i utbildningen.
Dock satt jag och kollade hur slutproven gick till på de längre proven i danmark då vi var i valet och kvalet att skicka över hingsten på deras nya 35+35 dagars prov (specialtalangerna med höga poäng gör endast de första 35 dagarna och går direkt till kåring efter det medans de som inte övertygat lika mkt gör ytterligare ett 35 dagars) och vi kan lugnt säga att hopprovet var betydligt enklare, de skall hoppa 3 fristående bomhinder i följd (fyllnad fick inte förekomma) maxhöjd 120 (detta gällde då 5-års hingst i september månad). Jämfört med att våra hoppar bana med relaterade avstånd och kombinationer 120 i februari månad.
Nu blev det inte av att vi gjorde det iom att det skulle inneburit att han kom hem därifrån endast ett par dagar innan finalen i Flyinge vilket kändes lite taight. Med facit i hand så var det ju synd att vi inte skickade iväg honom iom att vi ju fick stryka honom från finalen pga hovbölden.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Någon annan som är bättre på tyska kan säkert översätta!

Min tyska är verkligen inte bra (snarare rent usel..!), men nåt åt detta hållet kanske...
Kan vara fel både här och där, så ta det med en nypa salt:angel:

Interiör
-Karaktär
-Temperament
-Samarbetsvilja (?!) Ngt med hur väl förberedda de är?
-Konstitution

Hoppanlag
-Löshoppning
-Uppsutten hoppning
-Lösgjordhet/ridbarhet

Grundgångarter
-Skritt
-Trav
-Galopp

Terrängprov
-Terräng, galopp
-Terräng, hoppteknik

30-dgr dessutom
-Hoppteknik
-Hoppkapacitet
-Lösgjordhet/ridbarhet
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Dock satt jag och kollade hur slutproven gick till på de längre proven i danmark då vi var i valet och kvalet att skicka över hingsten på deras nya 35+35 dagars prov (specialtalangerna med höga poäng gör endast de första 35 dagarna och går direkt till kåring efter det medans de som inte övertygat lika mkt gör ytterligare ett 35 dagars) och vi kan lugnt säga att hopprovet var betydligt enklare, de skall hoppa 3 fristående bomhinder i följd (fyllnad fick inte förekomma) maxhöjd 120 (detta gällde då 5-års hingst i september månad). Jämfört med att våra hoppar bana med relaterade avstånd och kombinationer 120 i februari månad.
Just det här med att kraven är lägre där än här tycker jag säger en del. Det är ofta en allmän uppfattning att vi i Sverige har lättare prov, dvs släpper igenom mer "skit". Det du beskriver tyder faktiskt på att det är tvärtom. Det har också varit uppe till diskussion om varför vi inte direkt godkänner hingstar som gått 30-dagarstest, här har vi förklaringen till det, de har lägre krav än vi. Proven blir inte svårare bara för att de är längre, men det verkar en del tro.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar på hur man ska kunna lösa situationen i mitt stall. Just nu står jag och en annan tjej inackorderad i detta...
Svar
15
· Visningar
3 471
Senast: Tacitus
·
Hundhälsa Skrev en tråd för en månad sen om att min hund varit dålig i magen av och till hela hösten...
Svar
6
· Visningar
3 068
Senast: mkh
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 687
Senast: freyja
·
Hästhantering Förra våren hade jag stora problem med mitt sto som stegrade sig och flippade ur totalt när vi träffande på andra hästar. Skrev om det i...
Svar
2
· Visningar
866
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp