Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Jag tycker inte kraven är lägre. 3-åringarna i Tyskland hoppar ju både vanlig bana och hel terrängbana uppsuttet! Lite mer än vad våra 3-åringar gör. Nu ligger det ju lite utspritt över året, men nog tycker jag tyskarnas är svårare, men också mer rättvist! Ett prov som är längre måste ju ändå ge en bättre bild av en hingsts kvalitéer än ett kortare?

Jag har också undrat varför 30-dagars proven inte godkänns av AVN direkt och vad deras svar är på det. Exakt vad är det som är svårare i våra bruksprov? Som det står i citatet är ju kraven egentligen högre på 30-dagars än på bruksprovet. Visserligen ligger våra prov i februari, men ska det bli riktigt rättvist så skulle alla hingstarna vara födda på samma dag!
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Tänkte väcka lite liv i denna tråden :)

Har läst en massa i denna tråden och försökt hitta mer men jag har ändå inte "stillat min nyfikenhet" ;)

Jag tänker mest på hur hästarna har det där nere?
Får dom gå ut i hagen? Isf hur mycket?
Hur mycket rids dom? Varje dag?
Om om känner redan efter ett tag att "det här är inget hingstämne, inte lönt att hålla på med", säger dom det till ägaren då och så får man plocka hem sin häst?

Tacksam för all info som finns!
Och berätta gärna mer av era erfarenheter om ni har haft hästar där nere, både bra och mindre bra erfarenheter!
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Tack! Det var bra lösning! :)

Men fortfarande efterlyser jag lite info om hur hästarna har det när dom väl är där :)

Visst, jag kanske är blödig eller petig som tror att min häst skulle må dåligt eller typ dö :nailbiting: för att han inte får gå ut i hagen tex ;)
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

Jag var och tittade på 70-dagarsprov förra hösten. Där var det ingen hagvistelse. Ridning och så gick de i skrittmaskin. Vet inte hur mkt de reds men ganska mycket, men självklart kände beridarna sina hästar om de ev var trötta i kroppen.
Tror inte de skickar hem de som inte är hingstämnen? Men är inte säker, kanske kan vara olika. Var många hingstar där som var långt ifrån hingstämnen men ägarna tyckte ju att det var bra att få de utbildade iaf :p
Mkt trevligt folk som jobbade med hästarna.
 
Sv: Tyskarnas 30-, 70- och 100-dagarsprov.

De enda hingstar som avbryter proven är dom som blir skadade eller sjuka. Särskilt de yngsta hingstarna brukar vara trötta när det är dags för slutprovet. Så det gäller att de är i bra kondition när man skickar dit dom.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar på hur man ska kunna lösa situationen i mitt stall. Just nu står jag och en annan tjej inackorderad i detta...
Svar
15
· Visningar
3 487
Senast: Tacitus
·
Hundhälsa Skrev en tråd för en månad sen om att min hund varit dålig i magen av och till hela hösten...
Svar
6
· Visningar
3 076
Senast: mkh
·
Islandshäst Ja, nu tänker jag sticka ut hakan lite. Vi får väl se hur bra det emottas. Ingen kan väl ha undgått diskussionerna som cirkulerat...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
31 737
Senast: freyja
·
Hästhantering Förra våren hade jag stora problem med mitt sto som stegrade sig och flippade ur totalt när vi träffande på andra hästar. Skrev om det i...
Svar
2
· Visningar
869
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp