ultraljud-könsbestämning

videnlis

Trådstartare
Jag skulle vilja veta hur säkert det är att med ultraljud könsbestämma fostret.
Det är min dotter som väntar sitt första barn, vårt första barnbarn :)
Hon var på ultraljud idag, v 20+5
och de sade att de tyckte det såg ut som en flicka. Vågar jag köpa rosa sparkdräkt ;-) Visst kan en pojk också ha den men..
 
Det finns de som målat hela rum i rosa/blått och fått ett barn av ett kön som inte alls var väntat så nog är det en chansning, absolut, men ofta stämmer det ganska bra. Vill du vara mer säker kan du ju välja lila :)
 
Det finns alltid en viss felprocent när det gäller könsbestämning av foster.
Jag har hört talas om några som målat barnrummet rosa och köpt allt som flicksaker (eller för all del blått/pojksaker) och sen kom det ut en pojke (flicka).

Jag hade hellre köpt könsneutrala färger - om man nu ens kan anse att färger har kön....
 
Jag skulle vilja veta hur säkert det är att med ultraljud könsbestämma fostret.
Det är min dotter som väntar sitt första barn, vårt första barnbarn :)
Hon var på ultraljud idag, v 20+5
och de sade att de tyckte det såg ut som en flicka. Vågar jag köpa rosa sparkdräkt ;-) Visst kan en pojk också ha den men..
Jag skulle bli tokig om någon försökte klä min bebis utifrån kön, men du känner väl din dotter.
 
Jag skulle bli tokig om någon försökte klä min bebis utifrån kön, men du känner väl din dotter.

Om folk vill klä sina flickor i rosa, och pojkar i blått- låt dom göra det. Det var liksom inte såna här svar TS ville ha. Ta ni och klä era barn i vad ni vill helt enkelt. TS känner nog sin dotter och tror alltså att det rosa plagg skulle bli uppskattat. Hos mig skulle det det. Men jag älskar också rosa.
 
Jag har varit på könsul med båda mina och könen stämde.

Jag själv hade svårt att se att det var en flicka när vi gjorde det tidiga ulet men vid det senare såg jag.
Pojken var inte speciellt svår att könsbestämma fast då var jag en bit in i graviditeten.
 
Om folk vill klä sina flickor i rosa, och pojkar i blått- låt dom göra det. Det var liksom inte såna här svar TS ville ha. Ta ni och klä era barn i vad ni vill helt enkelt. TS känner nog sin dotter och tror alltså att det rosa plagg skulle bli uppskattat. Hos mig skulle det det. Men jag älskar också rosa.
Jaha, så man får bara svara det som förväntas? Det finns nog många i min närhet som tänker likt ts och jag skulle uppskatta mycket om dessa personer uppmärksammades på att det inte alltid är populärt. Sedan har jag köpt kläder i rosa, grått, blått, brunt, lila osv för jag gillar färg och variation överlag ;)
 
Jag skulle vilja veta hur säkert det är att med ultraljud könsbestämma fostret.
Det är min dotter som väntar sitt första barn, vårt första barnbarn :)
Hon var på ultraljud idag, v 20+5
och de sade att de tyckte det såg ut som en flicka. Vågar jag köpa rosa sparkdräkt ;-) Visst kan en pojk också ha den men..

Tänk om det blir en pojke och du har köpt en rosa sparkdräkt! Det förstår väl alla att rosa bara är tillåtet på flickor och blått på pojkar. Färgpolisen kommer och burar in alla som gör fel.

För att inte raljera alltför mycket - det blir inte alltid rätt på UL.
 
Jaha, så man får bara svara det som förväntas? Det finns nog många i min närhet som tänker likt ts och jag skulle uppskatta mycket om dessa personer uppmärksammades på att det inte alltid är populärt. Sedan har jag köpt kläder i rosa, grått, blått, brunt, lila osv för jag gillar färg och variation överlag ;)

Ditt svar passade överhuvudtaget inte in i tråden där TS frågade om könsul brukar stämma eller ej. Var ditt klädval till din bebis kommer in i diskussionen fattar jag inte.

Vill TS köpa ett rosa plagg till sitt blivande barnbarn så låt henne göra det. Om hennes dotter misstycker lär hon nog få lära sig den läxan då.
 
Ditt svar passade överhuvudtaget inte in i tråden där TS frågade om könsul brukar stämma eller ej. Var ditt klädval till din bebis kommer in i diskussionen fattar jag inte.

Vill TS köpa ett rosa plagg till sitt blivande barnbarn så låt henne göra det. Om hennes dotter misstycker lär hon nog få lära sig den läxan då.
Men gud vad otrevlig! Jag tycker absolut mitt svar kan vara av intresse men tack för att du informerar om att det inte är önskvärt.
 
Tack för svaren!
Jo, jag känner min dotter och vet att rosa går.
Jag kanske inte menade riktigt så bildligt som det lät, menade snarare att vågar jag köpa flickkläder, dom behöver inte vara rosa :)
En kille skulle jag nog klä i rosa, men inte i volanger.. ;)
 
Tack för svaren!
Jo, jag känner min dotter och vet att rosa går.
Jag kanske inte menade riktigt så bildligt som det lät, menade snarare att vågar jag köpa flickkläder, dom behöver inte vara rosa :)
En kille skulle jag nog klä i rosa, men inte i volanger.. ;)
Då vågar du nog handla lite :-)
 
Tack för svaren!
Jo, jag känner min dotter och vet att rosa går.
Jag kanske inte menade riktigt så bildligt som det lät, menade snarare att vågar jag köpa flickkläder, dom behöver inte vara rosa :)
En kille skulle jag nog klä i rosa, men inte i volanger.. ;)

Och vad är det för fel att klä en kille i volanger. Jag tycker att du är hemsk som klär barnet efter kön... ;):rofl:
 
Tack för svaren!
Jo, jag känner min dotter och vet att rosa går.
Jag kanske inte menade riktigt så bildligt som det lät, menade snarare att vågar jag köpa flickkläder, dom behöver inte vara rosa :)
En kille skulle jag nog klä i rosa, men inte i volanger.. ;)

Jag hade väntat.
Volanger på en bebis låter väldigt oskönt och opraktiskt
 
MEEEN var är er fredagsstämning? O_o
Eller så är det så att jag skriver en sak och tänker en annan..:nailbiting:
Inga volanger heller! Varken på pojk eller flickbebikläder.
Frågan var nog till sist och slut bara den, att vågar jag köpa flickiga kläder... Förstår ni?:angel:
 
Jaha, så man får bara svara det som förväntas? Det finns nog många i min närhet som tänker likt ts och jag skulle uppskatta mycket om dessa personer uppmärksammades på att det inte alltid är populärt. Sedan har jag köpt kläder i rosa, grått, blått, brunt, lila osv för jag gillar färg och variation överlag ;)
Problemet är att det uppmärksammas överallt - hela tiden! Det enda Facebook och mindre seriösa nyhetssidor svämmar över av är artiklar av folk som raljerar över detta för att det är "inne" att göra det. Självklart är det toppen att det blivit mer avslappnat och ingen ska ju tvingas bära kläder som de avskyr för att de tillhör ett visst kön, men det gäller ju även åt andra hållet!

TS: Köp vad fasen du vill! :D
 
Problemet är att det uppmärksammas överallt - hela tiden! Det enda Facebook och mindre seriösa nyhetssidor svämmar över av är artiklar av folk som raljerar över detta för att det är "inne" att göra det. Självklart är det toppen att det blivit mer avslappnat och ingen ska ju tvingas bära kläder som de avskyr för att de tillhör ett visst kön, men det gäller ju även åt andra hållet!
Känner inte alls igen den bilden och att det skulle vara ett problem. Hur menar du att det gäller även åt andra hållet?
 
MEEEN var är er fredagsstämning? O_o
Eller så är det så att jag skriver en sak och tänker en annan..:nailbiting:
Inga volanger heller! Varken på pojk eller flickbebikläder.
Frågan var nog till sist och slut bara den, att vågar jag köpa flickiga kläder... Förstår ni?:angel:

Nej, jag förstår faktiskt inte.
Vad är du orolig över?
Att du har köpt flickiga kläder och det är en pojke och sen? Pojken får röda prickar av flickiga kläder? mamman är arg på dig för all framtid? Ärligt, jag förstår inte problemet? Eller mamman blir förbannad för att du vill klä in ungen i ett kön?

Jag förstår inte problemet!

(och jag älskar rååååsa och har klätt alla mina barn i både den och andra färger)
 
Jaha, så man får bara svara det som förväntas? Det finns nog många i min närhet som tänker likt ts och jag skulle uppskatta mycket om dessa personer uppmärksammades på att det inte alltid är populärt. Sedan har jag köpt kläder i rosa, grått, blått, brunt, lila osv för jag gillar färg och variation överlag ;)
Haha, vi har fått mycket "flickiga" plagg såsom klänningar som använts väldigt sparsamt då det varit opraktiskt. Trots detta har dottern lyckats bli lite tvärt om och sa senast i morse "Aija fin klanging på sig!" när jag tog fram byxorna jag tyckte passade bra till förskolan. Mhmm.. Mmm.. Fattas bara "mamma jag vill ha den jåsa med hello kitty!" ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 097
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 783
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 607
Senast: Lhas
·
Hästvård Skulle vilja ha lite råd från andra med erfarenhet. Min ponny kastrerades för nio veckor sen. Såg bra ut precis i början men sen började...
Svar
3
· Visningar
1 313
Senast: cello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp