Ultraljud sena i Norrköping, pris?

Perla

Trådstartare
Är det någon som nyligen ultraljudat senan på sin häst på kliniken i Norrköping (Marby)? Vad kostar det och vad kostar själva klinikbesöket?

Vad kostar det om distriktaren kommer ut och gör det hemma?
 
Det rekomenderas inte att göra sådant hemma. När jag var och UL:ade min häst så var det otroligt svårt att se och det var flera som hjälpte till att bedömma.

Ringa och fråga om kostnader är nog enklast.
 
Det rekomenderas inte att göra sådant hemma. När jag var och UL:ade min häst så var det otroligt svårt att se och det var flera som hjälpte till att bedömma.

Ringa och fråga om kostnader är nog enklast.
Har ringt hela dagen men ingen har haft tid att svara. Därför frågade jag här :)

Ska ringa ner i morgon under telefontiden 8-9 så jag kanske kan få tag på någon :)
 
Jag minns inte vad jag betalade, men generellt är de ganska billiga. Enda kliniken jag fått en faktura på 0:- från ;).
 
Är det någon som nyligen ultraljudat senan på sin häst på kliniken i Norrköping (Marby)? Vad kostar det och vad kostar själva klinikbesöket?

Vad kostar det om distriktaren kommer ut och gör det hemma?

Att bara ultraljuda ett ben är inte dyrt, någon hundralapp typ. Men det tillkommer ju klinikavgift som varierar väldigt mycket + eventuellt lite lull-lull till hästen.
 
I mars betalade jag knappt 2500:- för rörelsekoll av hästen: böjprov runt om, longering, springa på gången, kort ridprov. Nu för ett par veckor sen (när vi skulle ha gjort UL bak men istället hittade problem i frambenet) kostade sedering (inför röntgen) knappt 500:-. Detta på Ultuna (Uppsala). Kanske kan ge ett hum, iaf, då jag gissar att det är sådant som kommer att göras inför/i samband med UL om det inte gäller en redan konstaterad/behandlad skada.
 
Skadan är konstaterad och vi ska kolla om blödningen har gått ner. Det är en ganska allvarlig skada med stor blödning i yttre böjsenan på ena bakbenet.

I Mantorp där vi varit tidigare har det nästan gått på 4000 kr för lugnande, ultraljud på senan och klinik avgiften.
 
Skadan är konstaterad och vi ska kolla om blödningen har gått ner. Det är en ganska allvarlig skada med stor blödning i yttre böjsenan på ena bakbenet.

I Mantorp där vi varit tidigare har det nästan gått på 4000 kr för lugnande, ultraljud på senan och klinik avgiften.

Är inte hästen försäkrad?
 
Jo det är hon men vi har gått över taket agria har på hälta så nu får vi betala hela summan :/
 
Jo det är hon men vi har gått över taket agria har på hälta så nu får vi betala hela summan :/

Agria har ju verkligen hittat ett bra sätt för att slippa ersätta något till sina kunder som betalar dyra premier. Skitdåligt.. förstår inte att någon försäkrar i Agria sedan deras tak på hälta och att man ska betala för tillägg för att få ut liite mer på hälta. Helt värdelöst. Tacka vet jag de bolag där man får använda sina 120 000kr till vad man behöver för att få hästen frisk oavsett om det är hälta.
 
@Perla jag glömde att det var Agria.

@Nominous fast faktiskt så behövs inte ens 120000 för de flesta bara vet vården nu verkligen täcker alla typer av skador. även 50 papp räcker otroligt långt utan tak på hältor osv, mer än de flesta ens behöver även om hästen skulle stå på kliniksjukus i en vecka och utöver det otaliga veterinärbesök innan och efter osv..... bara en passus i sammanhanget.
 
@Perla jag glömde att det var Agria.

@Nominous fast faktiskt så behövs inte ens 120000 för de flesta bara vet vården nu verkligen täcker alla typer av skador. även 50 papp räcker otroligt långt utan tak på hältor osv, mer än de flesta ens behöver även om hästen skulle stå på kliniksjukus i en vecka och utöver det otaliga veterinärbesök innan och efter osv..... bara en passus i sammanhanget.
Agria är värdelös på många sätt.. Jag kommer aldrig försäkra något djur där alls. Kanske skulle överväga om jag köpte en häst där dolt fel finns i försäkringen, men vid nytecknande så aldrig..

Skit dåligt av dom! En hälta drar ofta iväg rätt fort i pris. Efter 4 vet besök så var vi uppe i ca 20 000 kr totalt. Det var vad som krävdes för att hitta felet. Eller ja, vi kunde ju börjat med ultraljudet istället för att ta det sist, men det är lätt att vara efterklok..
 
@Perla jag glömde att det var Agria.

@Nominous fast faktiskt så behövs inte ens 120000 för de flesta bara vet vården nu verkligen täcker alla typer av skador. även 50 papp räcker otroligt långt utan tak på hältor osv, mer än de flesta ens behöver även om hästen skulle stå på kliniksjukus i en vecka och utöver det otaliga veterinärbesök innan och efter osv..... bara en passus i sammanhanget.

Jag hoppas att det är få hästar som behöver använda 120 000 kr för hältutredning och behandling. Men jag tycker det är en trygghet och en säkerhet att jag vet att jag KAN använda alla pengar jag faktiskt betalar för att få ersättning för - oavsett om hästen är halt eller har en akut öhonskada.

12 000kr är inte mycket pengar om man ska utreda en hälta. Alla hästar är inte in, böja, spruta, hem, åb, böja, frisk. Då klarar man sig nog på 5 000 men för det tycker inte jag det är skäligt att betala 800kr i månaden i premie för att ha ett tak på 1/10 på vad resten av hästen är försäkrad på.

Resultatet av detta är ju att det enbart är hästen som får dra smällen. Fler har inte råd att utreda ORDENTLIGT och fler skiter nog i det för att det kommer bli dyrt nu om de går över sina 12. Tror knappast aveln, foder eller ridningen osv förändras för att matte fick ett lägre tak på hälta.

Så jag tycker det är tråkigt det Agria gjort och jag skulle aldrig ha min häst försäkrad där, för jag vet hur hemskt dyr en hälta kan bli, speciellt om den är diffus och fått en massa sekundära påföljder.
 
Jag hoppas att det är få hästar som behöver använda 120 000 kr för hältutredning och behandling. Men jag tycker det är en trygghet och en säkerhet att jag vet att jag KAN använda alla pengar jag faktiskt betalar för att få ersättning för - oavsett om hästen är halt eller har en akut öhonskada.

12 000kr är inte mycket pengar om man ska utreda en hälta. Alla hästar är inte in, böja, spruta, hem, åb, böja, frisk. Då klarar man sig nog på 5 000 men för det tycker inte jag det är skäligt att betala 800kr i månaden i premie för att ha ett tak på 1/10 på vad resten av hästen är försäkrad på.

Resultatet av detta är ju att det enbart är hästen som får dra smällen. Fler har inte råd att utreda ORDENTLIGT och fler skiter nog i det för att det kommer bli dyrt nu om de går över sina 12. Tror knappast aveln, foder eller ridningen osv förändras för att matte fick ett lägre tak på hälta.

Så jag tycker det är tråkigt det Agria gjort och jag skulle aldrig ha min häst försäkrad där, för jag vet hur hemskt dyr en hälta kan bli, speciellt om den är diffus och fått en massa sekundära påföljder.
Är ju 18 000 dom har som tak på hältor. Sen så blir det ju mera också eftersom man betalar 20% på kostnaderna själv för varje besök. Så slutsumman blir ändå högre och som det ändå skulle vara om dom inte hade denna gräns.
 
@Grazing var det inte 12 först?
18 är dåligt iafl. Jag skulle aldrig vilja ha tak så långt ju under vetvårdsbeloppet så jag förstår inte hur det finns folk som nytecknar i agria? Eller tycker man att det är bra?

Vi har ju en här i tråden som bara åkt på en sena och redan nått taket och får betala allt själv. Och en sena är ju väldigt lättdiagnosticerad i jämförelse med många diffusa hältor...
 
Nej, det har vad jag vet vart 18 hela tiden. Sen tror jag dom höjde det till 19 nu.

Jag har pratat många gånger med Agria om detta och dom säger att det faktiskt är ovanligt att det går så högt att detta tak inte räcker. Sen så hänger ju mycket på veterinärer också då dom ofta behandlar mer än nödvändigt och det är ju mycket därför Agria satt detta tak.

Jag tror att man måste veta ganska mycket dock och veta vad man vill när man kommer in med hästen. Som tex Ts hästs senskada, hade dom UL:at först hade kostnaderna inte blivit särskilt höga. Men det kräver ju dock att man kan stå på sig och säga vad man misstänker och vad man vill ha kollat. Tyvärr så utnyttjar ju många kliniker försäkringarna och det är därför Agria har gjort såhär.
 
I min hästs försäkring (A1 vet.vård 60k + Agria plus) har taket för hältor och rygg varit 17k. Nu höjs det till 18k (min huvudförfallodag är den 1/8). Själv bara hoppas jag på att det räcker till att få ordning på kotledsinflammation och röntga igenom ryggen.. Suck.
Jag tror att en del av problemet är att många (inte en pik mot någon i just denna tråd!) inte läser villkoren ordentligt - det är många som verkar bli chockade när de inser att de inte kan använda hela beloppet till t.ex. rygg. Själv var jag väl medveten om begränsningen, men köpte en häst är född -98 (jag köpte 2011) och vågade pga hästens ålder inte byta bolag när han varit försäkrad i Agria i många år. Min häst är dock billig att försäkra (ca 900:-/år för vet.vården + 250:-/år för Agria Plus. Och så knappt 900:- för liv), så sett till premien blir det inte lika kännbart för mig som för många andra. Men det är jävligt, och för min del blir det inga fler hästar i det bolaget öht - kosta vad det kosta vill. Framför allt är det frustrerande att rygg och hältor bakas ihop under samma tak.
 
Jag har pratat många gånger med Agria om detta och dom säger att det faktiskt är ovanligt att det går så högt att detta tak inte räcker. Sen så hänger ju mycket på veterinärer också då dom ofta behandlar mer än nödvändigt och det är ju mycket därför Agria satt detta tak.
Bara en allmän reflektion

Jag personligen tycker jag kanske att om de nu så sällan kommer upp i taket varför ha ett tak.. Det blir ju främst synd om de hästägare och ffa hästar som faktiskt är svårdiagnostiserade.. Varför inte ta en diskussion med veterinärera om det nu är så att det är ett problem att man ofta behandlar mer än nödvändigt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 208
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 034
Hästvård Hej! min väninnas häst behöver ultraljudas i en sena och vi undrar lite över kostnad inför val av ställe att göra detta på. Närliggande...
Svar
12
· Visningar
1 090

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp