Under inridning, bockande tjurig unghäst

vanerud

Trådstartare
För att göra en lång historia kort...:
Sommaren 2014 köpte jag min prinsessa, då var hon 3 år , inkörd och påstådd sutten på. Dåligt hanterad och uppfostrad.
Eftersom fd ägaren berättade för mig att hon ridit henne utan problem, så hoppade jag upp. Vi skrittade en stund i paddocken, nästa gång skrittade vi ut i skogen. MEN, tredje gången så hann jag bara upp innan hon reste sig , backade , småbockade och kickade. Hade i samma veva fått veta att jag var gravid med fjärde barnet, hoppade därför av och tänkte det inte var värt att riskera något. Under tiden jag är gravid så får jag veta att hon blivit otroligt illa behandlad av fd ägaren. Hon har svårt att lita på människor, och tror att hon ska få stryk. Samtidigt får jag veta att hästen aldrig ens är sutten på..
Jag börjar om med tillitsövningar och ledarskapsträning. Vi tömkör utan problem. Nu har tid gått och hittills har vi tränat massor , hon litar på mig. Vi gör alla övningar med klicker, hon älskar det. Vi har tränat massor med sadel då det var hennes stora problem förut, hon blev otroligt nervös av den men nu går det jättebra . Förra veckan ställde jag henne vid uppsittningspallen som vi tränat, och jag hoppade upp. Hon stod stilla, väntade på klicket och belöning för att veta att hon gjort rätt. Hoppade av och gjorde om uppsittningen några gånger , utan problem. (Har givetvis hängt på henne innan jag hoppade upp)
Nu till problemet... det räcker med att hon tar 2 steg framåt, så blir hon tjurig, skriker (typiskt sto som skriker), sparkar och småbockar. När jag hoppat av är hon nöjd, igen..
Hur hade ni gått vidare med detta? Hon är inte hästen man rappar till med spöet för minsta lilla heller, hon litar på mig och vill inte att hon tappar förtroendet som hon gjort för så många människor förut..
Kan beteendet ha å göra med den gången då jag red och hon gjorde likadant , att jag hoppade av den gången?
 
Och JA , hon är SJÄLVKLART kollad av både veterinär och kiropraktor.
Glömde skriva men jag tycker det är en självklarhet att det kollas upp först ifall något verkar tokigt !!!
 
Ja det är ju klart , det börjar man ju med . Jag iallafall...
Det är dessvärre inte så självklart, tyvärr. Men vad bra att det är gjort :up:
Om man inte gjort några fynd är hon kanske helt enkelt inte redo?
Om du testar barbacka/med annan utrustning?
Har ni någon som kan hålla er sällskap, till häst eller från marken?
 
Vi har tagit det sakta sakta framåt , i snart 2 år. Hon blir 5 till sommaren.
Det som funkar utmärkt på henne är klickerträning, vi har tränat enbart genom positiv förstärkning.
Därför blir jag så osäker på om det är så att hon behöver en tillsägelse att man inte får bete sig så? Eller kommer all tillit vi tränat så hårt på att nå , kommer den raseras ?

Det är dessvärre inte så självklart, tyvärr. Men vad bra att det är gjort :up:
Om man inte gjort några fynd är hon kanske helt enkelt inte redo?
Om du testar barbacka/med annan utrustning?
Har ni någon som kan hålla er sällskap, till häst eller från marken?
 
Barbacka funkar inte ännu då hon är otroligt känslig för rörelser. Vi har tränat såå länge på att hon ska acceptera när min tå nuddar hennes mage när jag ska hoppa upp. Tidigare har hon blivit sur över det.

Vi har tagit det sakta sakta framåt , i snart 2 år. Hon blir 5 till sommaren.
Det som funkar utmärkt på henne är klickerträning, vi har tränat enbart genom positiv förstärkning.
Därför blir jag så osäker på om det är så att hon behöver en tillsägelse att man inte får bete sig så? Eller kommer all tillit vi tränat så hårt på att nå , kommer den raseras ?
 
Jag blir helt ledsen när jag läser inlägg som ditt TS...en häst ska inte behöva tränas i 2 år för att få sadel på sig o gå framåt, då är nåt grundläggande fel i träningen. Hästar är smarta djur o denna har helt klart kommit på bästa sättet att slippa dig på ryggen, dvs skrika o sparka lite. Du har två val, antingen låter du nån annan, som inte har en massa känslomässiga kopplingar till din häst, rida in henne eller så ta hjälp av en nån stallkompis som hon gillar som kan gå före dig, hästar är flockdjur, och sen en medhjälpare som kan leda dig.
 
Blir otroligt ledsen av era svar. Det här handlar om en ung häst som har haft det otroligt tufft i livet innan , hon har blivit psykiskt och fysiskt vanvårdad. Så nej, jag tänker inte stressa fram något för att ni tycker det. Och nej, jag tänker inte tvinga på henne någon annan ryttare, det här är en ensamhäst utav dess like.

Otroligt dumma o onödiga svar av er.
 
Och anledningen till att det tagit 2 år att nå hit är för att ena året var jag gravid , nästa hade jag en liten bebis med i stallet. Ni som inte har barn kan ju inte förstå , men för mig är det självklart att det får ta tid.
 
Blir otroligt ledsen av era svar. Det här handlar om en ung häst som har haft det otroligt tufft i livet innan , hon har blivit psykiskt och fysiskt vanvårdad. Så nej, jag tänker inte stressa fram något för att ni tycker det. Och nej, jag tänker inte tvinga på henne någon annan ryttare, det här är en ensamhäst utav dess like.

Otroligt dumma o onödiga svar av er.

Du har inte fått några dumma svar, men kanske svar som du inte ville få.

Var hästen vanvårdad när du köpte henne? Är hon rädd? Eller sur, som du skriver? Det är två skilda saker. För mig låter det som att det blivit lite för mycket duttande och velande med hästen i den goda föresatsen att inte "skrämma" henne. Och hon har då tagit överhanden. Precis som Novali skriver så är hästar smarta, de förstår väldigt snabbt vad vi menar och de läser oss otroligt mycket bättre än vi läser av dem. Att låta en annan ryttare ta över inridningen av hästen är en bra idé, inte för att vara dum mot hästen utan tvärtom för att, genom en lugn och duktig ryttare ge en tydlig och bra start. Sedan kan ni fortsätta med ridningen tillsammans när ni är på samma spår.

Sedan kan jag tycka att det var en otroligt snäll häst som gick ut i skogen med ryttare bara så där utan att ens vara sutten på innan.
 
Nu sökte jag endast TIPS , inte påhopp. Det är inte den första häst jag rider in då jag är utbildad inom häst och även jobbat många år. Utan detta är en väldigt speciell häst och därför sökte jag TIPS från såna som kanske har haft liknade problem, det är bara det jag vill ha tips på , inget annat tack å hej
 
Nu sökte jag endast TIPS , inte påhopp. Det är inte den första häst jag rider in då jag är utbildad inom häst och även jobbat många år. Utan detta är en väldigt speciell häst och därför sökte jag TIPS från såna som kanske har haft liknade problem, det är bara det jag vill ha tips på , inget annat tack å hej
Och nej, ryttarbyte är inget alternativ i världen. Hon har extremt svårt för andra människor.
Så kommentera endast om du varit i en liknande situation och har tips. Allt annat är ointressant.
 
Och nej, ryttarbyte är inget alternativ i världen. Hon har extremt svårt för andra människor.
Så kommentera endast om du varit i en liknande situation och har tips. Allt annat är ointressant.
Man kan tyvärr inte bestämma vilka tips man ska få, då är det liksom ingen mening att be om tips....
Även jag säger lämna till annan. Det är lätt att skylla på tidigare behandling och inte själv ta ansvar för om något blivit fel. Hästar är snälla varelser som gör vad de blir ombedda om de förstår, är friska och känner sig trygga med personen som hanterar dem.
 
Är du själv när du ska rida? Om ja så hade jag börjat med att ta hjälp av någon från marken som håller hästen när du sitter upp och belönar den för att stå still ( lär den kommandot 'stå' med hjälp av klickern först) Låt medhjälparen leda din häst fram och börja med att bara åka med. Sedan hade jag så smått börjat ge signaler samtidigt som den på marken för att i sista skedet bara låta den på marken leda passivt. Till sist koppla loss och bara ha medhjälparen bredvid.
Sedan är det nog så att en del ston framförallt kan vara väldigt svåra. Har ett sådant just nu som jag måste lirka med och hålla på och frågan är om hon någonsin blir helt av med sina tjuriga beteenden. Jag har haft henne sedan hon var föl och hon har aldrig blivit illa behandlad givetvis - hon är bara enormt stoig - kan gå som en klocka och vara helt underbar eller vara hur trist som helst....Ryttarbyte fungerar inte - hon blir bara värre med annan ryttare - samma sak m sporrar och spö ....Hon är frisk, inte farlig, jag är inte rädd ....men det är enormt tåladsmodsprövande ...
Jag håller helt med om att hästar i grunden vill göra 'rätt' men en del har en enorm portion egen vilja vissa har väldigt krävande personligheter, dvs det är inte helt lätt att komma på hur man ska få dem att först vad man vill och acceptera det. Dessutom finns det hur många förståsigpåare som helst som
Alla har olika förslag på hantering ...
 
Senast ändrad:
Och nej, ryttarbyte är inget alternativ i världen. Hon har extremt svårt för andra människor.
Så kommentera endast om du varit i en liknande situation och har tips. Allt annat är ointressant.

Det låter som du blir upprörd för du inte rår på situationen. Det är inte fel att be om hjälp av en duktig unghästutbildare som de flesta har svarat.
 
Jag är ledsen om jag är lite krass i den här tråden, men just sånt här känner jag mycket för. Jag jobbar lite på sidan med att rida in unghästar och inte en av dem har betett sig som ts häst. Visst, en del är lite spändare/tuffare/mer eller mindre villig att vara tilags etc. Kan man inte få hästen att ta några steg från upphoppningsplatsen har man helt enkelt inte tillräckligt med kunskap för att reda ut just den hästen/situationen utan behöver hjälp. Och inte från ett internetforum.
 
Det är ju tydligt att hästen inte vill bli riden. Sen är ju frågan varför.

Jag tycker att det låter lite bakvänt att du inte kan börja barbacka pga för känslig, har du jobbat nåt med att desensitera?

Det finns flera "mjuka" proffs att ta hjälp av, så sök hjälp!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 520
Senast: Snurrfian
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 747
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 946
Senast: Amaranthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp