Underlag; vad rider ni på och vad tycker ni?

skorpannorpan

Trådstartare
Hejsan
Jag vill be Er Alla om hjälp! Så mycket som möjligt och av så många som möjligt. Jag skulle vilja veta vad ni rider på för underlag, är det ute eller inne? Hur tungt "traffikerad" är banan? Vad tycker ni om det? Vad gillar ni att hoppa på resp markarbete/dressyr på? Underlag ni ridit på och uppskattat? Friktion, glidmoment, svikt, stumhet, underhåll-ALLT! :-) Om ni står på ridskola, vad har ni för underlag där? Vill veta så mycket som ni bara kan inför ett ev byte av ridhusunderlag på min klubb och jag vill ha ryttares åsikter och inte bara försäljningssnubbar ;-) Så kom igen! Bomba mig med era åsikter och er kunskap!
Stort tack på förhand!!
 
Hejsan
Jag vill be Er Alla om hjälp! Så mycket som möjligt och av så många som möjligt. Jag skulle vilja veta vad ni rider på för underlag, är det ute eller inne? Hur tungt "traffikerad" är banan? Vad tycker ni om det? Vad gillar ni att hoppa på resp markarbete/dressyr på? Underlag ni ridit på och uppskattat? Friktion, glidmoment, svikt, stumhet, underhåll-ALLT! :-) Om ni står på ridskola, vad har ni för underlag där? Vill veta så mycket som ni bara kan inför ett ev byte av ridhusunderlag på min klubb och jag vill ha ryttares åsikter och inte bara försäljningssnubbar ;-) Så kom igen! Bomba mig med era åsikter och er kunskap!
Stort tack på förhand!!
Rekommenderar ridsportsförbundets sammanställning, den är utförlig och bra! Och den är ju inte gjord i försäljningssyfte.
 
Jag rider själv på väldigt varierat underlag, grusvägar, skogsstigar, gruspaddock, sandad paddock, ridhus med nått flisliknande underlag, asfalt, åkrar, ängar, ja you name it. Jag inbillar mig att det är bra att rida på varierande underlag för att minska skaderisken på hästarna, hurvuda det är sant eller inte vet jag inte till hundra.
 
Vår utebana är med en blandning med gummi/träflis. Älskar att den aldrig blir tung/djup, men materialet är flyktigt och hamnar extra lätt i drivor.
Ridhuset är med fibersand. Det är toppen. "Platt" med stuns i. Älskar att det dessutom blir så ljust i ridhuset! :love:
Vi har totalt 16 privatägda tävlingshästar på gården.
 
Tusen tack! Känns ju onekligen som att de flesta uppskattar fibersand av någon form bäst för banridning. :-) Utebanor verkar vara svårare. :-)

Fler? :-) Ju fler desto bättre!
 
Varierar underlag med asfalt, skog, steniga stigar osv. Men dressyren rider jag antingen på sand/grusblandning som är ganska fast. I vårt ridhus har vi en sand/spån/stenmjölsblandning som också är gansa fast men sviktig. Älskar vårt ridhusunderlag och mina hästar trivs mycket bra på det. Det värsta jag vet är när underlag blir för tunga, finns ingen som gynnas av det.
 
På min gamla klubb har de fibersand. Något jag aldrig tänkte på då, men som jag kom på när jag flyttade till andra ridhus var att det dammar inte!
Dock snubblade hästen mkt, men kan bero på lite dåligt underhåll.
Glidet är ju lite dåligt, och tydligen kan det slita en del på hästarnas leder.
Skulle jag bygga ridhus och ha obegränsat med pengar hade jag lagt in fibersand, då det är ljust, dammfritt, bra grepp, och allmänt trevligt underlag. Det är heller inte djupt och tungt.
 
I vårt ridhus har vi MacHippo dressyr. Jag tycker fibersand är bra att tävla på men skulle inte vilja ha det till vardags då jag anser att avsaknaden av glid sliter för mycket på hästens leder. På vår utebana är det just nu bara gräs, men till våren ska det dressas, vet inte med vad tänker ta ut ridbaneexpert för tips och råd. Sen blir det ju uteridning på grusvägar och jag försöker skritta mycket på asfalt.
 

Liknande trådar

Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
1 932
Senast: Unafraid
·
Islandshäst Hej! Har börjat rida ett sto på 20 år nyligen, har själv haft islandshästar (för hobbyridning och klubbtävling främst) när jag var i...
Svar
14
· Visningar
1 985
Senast: Novisis
·
Hästmänniskan Ville nog mest skriva av mig, men också få lite råd/tips. Ska väl börja "från början" antar jag. Började rida på ridskola när jag...
Svar
1
· Visningar
1 247
Senast: Buck
·
R
Träning Hejsan allihopa! Jag är en kille på 20 år, som under sommaren har upptäckt att det faktiskt är sjukt kul att rida! Var nere på...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 811
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp