missB

Trådstartare
Hur vänjer jag bäst min häst vid hårt underlag? Mitt mål är att kunna rida ca 1 h på asfalt och grusväg i varierande fart. Hur lång tid bör det ta innan vi är där? Hon är inriden men under utbildning kan man säga.
 
Hur vänjer jag bäst min häst vid hårt underlag? Mitt mål är att kunna rida ca 1 h på asfalt och grusväg i varierande fart. Hur lång tid bör det ta innan vi är där? Hon är inriden men under utbildning kan man säga.
Nu blir jag nyfiken, hur kommer det sig att du vill rida på asfalt? Tänker mest att många väljer att undvika det om dom kan. :)
 
Hur vänjer jag bäst min häst vid hårt underlag? Mitt mål är att kunna rida ca 1 h på asfalt och grusväg i varierande fart. Hur lång tid bör det ta innan vi är där? Hon är inriden men under utbildning kan man säga.
Vad är hästen van vid idag? Ålder? Kondition?
 
För att komma till den bästa skogen måste jag rida ca 20-25 min på asfalt dit och hem. I övrigt är det mest grusvägar och vanliga skogsstigar jag rider på, men vill ha en hållbar häst helt enkelt :)
 
Senast ändrad:
Hon är sex år och inriden som femåring (kallblod). Tränas 5-6 dagar i veckan; ridning, promenader och frihetsdressyr. I nuläget van vid 20-25 min arbete i paddock eller ca 35-40 min i skogen, ganska lugna turer. Har börjat promenera 15-20 min på asfalt och hårdare grusvägar någon dag i veckan.
 
Hon är sex år och inriden som femåring (kallblod). Tränas 5-6 dagar i veckan; ridning, promenader och frihetsdressyr. I nuläget van vid 20-25 min arbete i paddock eller ca 35-40 min i skogen, ganska lugna turer. Har börjat promenera 15-20 min på asfalt och hårdare grusvägar någon dag i veckan.
Låter ju främst som du ska sikta på att hästen orkar och håller för längre turer. Men jag hade nog övat oftare än nån dag i veckan.
 
Hur vänjer jag bäst min häst vid hårt underlag?

Man rider på det. ;)

Asfalt är inte så där värst mycket hårdare än vad en genomsnittligt grusväg är under en torr sommar. En av skillnaderna är dock att asfalt ofta blir halt när det är blött men då får man anpassa hastigheten. Skritta funkar alltid.

När det gäller underlag så är nog min enda betänklighet att jag inte vill rida i ett djupt och tungt underlag för ofta eller under längre stunder. Det är värre än hårt underlag för hästens senor. För övrigt så anser jag att variation är det bästa så därför rider jag själv i princip överallt där det går att ta sig fram.
 
Brukar man inte säga att asfalt är snäppet bättre än hård grusväg? Asfalt sviktar ju något medan en grusväg kan vara helt stum, vilket sliter mer på leder och senor.
 

Liknande trådar

Hästvård min häst hade en svullnad som vi upptäckte för ett par veckor sedan och bestämde oss för att kolla upp. Det visade sig vara ett trauma...
Svar
7
· Visningar
460
Senast: NOC14
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 194
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 150
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp