Bukefalos 28 år!

Undermåliga staket - vad gör man

moiran

Trådstartare
Grannen har får. Väldigt, väldigt många får (flera hundra). Vad han däremot inte har är stängsel som håller hans väldigt många får inne på hans egen mark, och kanske har han väl inte fullt tillräckligt med bete - åtminstone inte enligt fåren.

Hans får har terroriserat närmaste grannarna i ett par år nu då de besöker både trädgårdar, ängar och fält. Förra sommaren tuggade de i sig ett par hektar(!) av en annan grannes havre. Han har blivit påringd många, många gånger både när hans får går på annans mark och upplyst om att det är hål i hans staket eller att staket bitvis helt saknas på de marker där han släppt fåren. Och han har anmodats att ersätta förstörd gröda. Men inget händer. Inte helt sällan han vi grannar själva fått mota tillbaka fåren och det har hänt att grannar till och med stängslat bitar för att hålla fåren borta. Och enligt uppgift går rörelsen dåligt = utsikten att få pengar för det fåren förstör verkar vara liten.

Nu går fåren på mark som ligger brevid mina hövallar som skall hägnas in för att släppa hästarna på dem senare i höst. Staketet runt biten fåren går på består av två eltrådar på 50 resp 120 cm och närmare hälften av sträckan ligger trådarna helt på backen, oftast helt överväxta, har ingen ström och han hade ens brytt sig om att stänga grinden om dem (och i det här fallet spelar det ju i och för sig ingen roll heller). Eller om de nu smitit självmant till denna bit. Han vet om det, men de har ändå gått där, i praktiken stängsellöst, hela veckan. Ett stenkast längre bort ligger en stor havreåker som tillhör den bonde som fick havren uppäten förra sommaren.

Finns det något vi kan göra förutom att fortsätta ringa, ringa och ringa och hoppas att han en dag plötsligt tar tag i det? Att få någon ersättning för eventuell uppäten gröda eller bete kan vi nog se oss i månen efter. Och egentligen vill vi ju bara att han håller sina får instängda. Grannarna här är tålmodiga och snälla, men nu börjar de faktiskt låta lite irriterade... :devil:
 
Sv: Undermåliga staket - vad gör man

Har får börjat rymma är det lögn i hel*ete att få dem att sluta.
 
Sv: Undermåliga staket - vad gör man

Det kan jag tänka mig! Särskilt om man inte har staket runt hela betena eller el i de staket som finns! :angel:
 
Sv: Undermåliga staket - vad gör man

Min granne har får och grannen säger att man ska ta bort det fåret som är först ut genom staketet. Grannarna har sina fårhagar längs den smala grusväg som går ner till mitt hus och förra året stod det ofta en fårskalle mitt i vägen och vägrade flytta på sig. Jag nämnde detta och grannen tog med sig en picknickkorg och satte sig i hagen tills hon såg vem som var först ut. Sen höll sig fåren inne. Men mina grannar är trevliga och ansvarsfulla

TS har du rådfrågat LRF och kanske länsstyrelsen? Det är väl länsstyrelsen som ger tillstånd för djurhållning tex. Och i LRF borde det finnas någon som har varit med om sådana här fall tidigare?
 
Sv: Undermåliga staket - vad gör man

Finns det något vi kan göra förutom att fortsätta ringa, ringa och ringa och hoppas att han en dag plötsligt tar tag i det? Att få någon ersättning för eventuell uppäten gröda eller bete kan vi nog se oss i månen efter.

Lösningen i ditt fall kan kanske vara länsstyrelsen! Det finns den gamla klassiska lagen om stängsling: https://lagen.nu/1933:269. Ni som markägare kan begära att länsstyrelsen synar stängslen. Även om den markägare som ni har problem med inte vanvårdar sina djur så bryter han troligen mot lagen om ägofred. Lagen bygger dock på att man ska samarbeta om stängsling vilket har en del "lustiga" effekter vad gäller kostnadsfördelning.
 
Sv: Undermåliga staket - vad gör man

Sådär hade vi det för några år sen.... grannen hade visserligen "bara" ca 70-80 st men tillräckligt för att mumsa i sig både vall o havre :mad: Ägaren visste mkt väl att han får var hos överallt utom i hans betershagar. Ofta var det vi grannar som fick jaga hem dom o laga det lilla stängsel som fanns.
Det enda som funkade för oss,iom att han inte gjorde något åt situationen, var att våra stängsel var riktigt rejäla o med mkt ström -på så vis kom dom inte in till havrefält el. vall utan fick "nöja sig med" nån gammal beteshage bredvid....
Efter flera år av förstörda skördar fick en av de andra grannarna nog och ringde till djurinpektören så försvann alla fåren (men det var inte bara stängslen det var fel på utan det mesta på gården o skötseln).
Hoppas att det löser sig för er!
 
Sv: Undermåliga staket - vad gör man

Här är det nog inga större fel på fåren, även om jag absolut inte har kompetens att bedöma hur bra ett får mår. Men tydligt vanvårdade är de inte. Bara hungriga. :p Så en djurinspektör tror jag inte kan göra något.

Att sätta upp fårsäkra staket runt hela ägorna kanske fungerar för mig som ändå ska stängsla in mycket av min mark och har inte allt för stora ägor. Det fungerar dock inte för flera andra grannar med stora ägor som bara brukas som åker, och heller inte för trädgårdsägarna...

Så vårt hopp står väl bara till lagen om ägofred. Vi grannar får diskutera med lrf hur och om vi kan använda oss av lagen för att få fåren inhägnade. Problemet är väl att även om vi får stå för 1/2-1/4 av hans stängselkostnad så är det väl tyvärr ganska osannolikt att han chippar in sin 3/4-1/2. Han har nog faktiskt inga pengar. Eller om det är i intresset problemet ligger (han brukar ha som ursäkt till varför han inte kommer omgående och hämtar sina får/lagar eller sätter upp sina staket att han måste hinna ha lite fritid/umgänge med familjen också). Kan man beläggas med vite om man inte sätter upp sin del av staketet, eller vad händer om han helt enkelt förhalar det i oändlighet?
 
Senast ändrad:
Sv: Undermåliga staket - vad gör man

Då får väl familjen följa med ut i fårhagarna och göra det till ett "familjefritidsnöje" och så får de umgås samtidigt som de håller ordning på sina djur.

Fixa staketen ordentligt på en gång så slipper man förhoppningsvis telefonsamtal i tid & otid från irriterade grannar som blir våldgästade av oönskade får :idea:
 
Sv: Undermåliga staket - vad gör man

Här är det nog inga större fel på fåren, även om jag absolut inte har kompetens att bedöma hur bra ett får mår. Men tydligt vanvårdade är de inte. Bara hungriga. :p Så en djurinspektör tror jag inte kan göra något.

Om du kommer åt, tryck ett får på ryggen, du skall inte känna något av ryggraden. Risken är stor att dom är magra under pälsen, syns inte, men känns..Dom är troligen både hungriga och tunna.
 
Sv: Undermåliga staket - vad gör man

Fåren är numera klippta, och vissa (men inte alla) ser för mitt otränade öga magra ut, dvs man kan se revben, höftknölar etc på dem. Men dessa kanske ser ut så i klippt format? Det är ju inga framstapplande skelett heller, men jag och grannbonden skulle nog våga oss på att säga att de är i underhull.

Men ärligt, skulle djurskyddet verkligen ingripa så länge vissa individer (säg hälften, uppskattningsvis fler) 'bara' är magra? Krävs det inte typ självdöda djur, vanskötta klövar, halta och skadade individer osv för att de ska ingripa alls i praktiken?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 608
Senast: Mabuse
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 541
Senast: sthu
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 833
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 656
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp