Bukefalos 28 år!

underskänklar för långt fram

Athletin

Trådstartare
Hej!

Jag har ett problem med min sits när jag rider.
Jag drar fram mina underskänklar i framförallt trav och galopp vilket resulterar i att jag får en ostadig sits och får svårt att fixa balansen.

Jag har ridit länge för tränare som aldrig påpekat detta förren vi hade en vikarie som direkt såg detta.
Fick egentligen inga konkreta tips på hur jag ska tänka, något tips eller så mer än att "Dra bak skänklarna".

Och detta tycker jag är supersvårt!
Jag sitter och försöker, men såfort jag slutar tänka på det så sitter jag sådär igen.
och när jag sitter på hästen så vet jag ju egentligen inte heller om jag har skänklarna för långt fram eller om dom ligger rätt eller kanske tom för långt bak.

Är det någon som har några bra tips, övningar eller idéer så är jag jättetacksam!

Mvh
 
Sv: underskänklar för långt fram

Är det dressyr- eller hoppsadel? Blir det som om du sitter i stolsits?
Vissa sadlar kan vara riktigt svåra att hamna i rätt sits i.

Börja med när du skrittar fram att sära ordentligt på benen, utan stigbyglar. Börja med ett ben i taget och sträck det rätt ut från hästen så längt du kan. När du växlat ben ett par gånger så ta bägge benen samtidigt. Du bör då känna att benen blir längre och hamnar i ett bättre läge intill hästen.

Min absoluta favoritövning är att stå i lätt sits i trav, utan att hålla balansen i tyglarna. Träna även på att i både trav och galopp sitta ner ett i ett språng/steg och stå upp i två, eller vise versa.
 
Sv: underskänklar för långt fram

Jag tror hellst att det är sadlen som det e "fel" på. I en sadel som du sitter rätt i "ska du inte kunna sitta för långt fram med skänken"
Har du nån i stallet som du skulle kunna få låna en annan sadel av? Så du får prova dig fram liksom och förhoppningsvis känna skillnad när benen hamnar rätt?

Annars tyckte jag att du fick bra tips av ovanstående på övningar för att känna efter själv.
 
Sv: underskänklar för långt fram

Jag tror också att sadeln är fel. Jag har inte råkat ut för detta ens med slöridning. När jag var liten och red på ridskola i för stora sadlar tyckte ridläraren att jag skulle hoppa fram. Har du rum så kan du prova det.
 
Sv: underskänklar för långt fram

Sadeln kan mycket väl vara boven i det här, men det kan hänga ihop med att du har lite dålig balans i grunden. Hade lite samma problem för några år sen, fick rida utan stigbyglar och bli longerad barbacka utan tyglar under en period för att hitta balansen igen. Det visade sig att jag hade suttit och haft mer balans i både tyglar och stigbyglar än vad jag trodde, och efter balansövningarna kunde jag plötsligt länga lädrerna och hamna i ett mycket bättre skänkelläge. Sen kan det även hjälpa att stretcha ljumsk-musklerna, många ryttare är lite ihopdragna och stela där vilket ytterligare kan förvärra läget
 
Sv: underskänklar för långt fram

Tack för alla bra svar!

MonteRose: Bra övning, ska absolut testa den!

Jag har dock svårt att tro att det är sadeln, jag sitter helt klart bättre i dressyrsadlar än i allround och hopp men jag gör såhär i alla sadlar.
Jag slutade precis på ridskola då jag inte känner att jag utvecklas där mer med den tränaren, men som ni förstår så har jag ridit många olika hästar i många olika sadlar och det ser alltid ut som det gör mer eller mindre.
 
Sv: underskänklar för långt fram

Kan rekommendera böckerna Spänst och harmoni i ryttarens sits av Birthe Vogelius och Centrerad ridning av Sally Swift. De har gett mig många ahaupplevelser.
 
Sv: underskänklar för långt fram

Hej
Gå in på You tube och kolla på akademisk ridning så ser du hur du ska sitta Bent Branderup (Tror jag hans namns stavas) super duktig
 
Sv: underskänklar för långt fram

Testa att "vrida" om låren så att du sitter på insidan av låren, jag antar att du hamnar i stolsits? Det problemet är inte särskilt svårt att fixa egentligen. Att dra bak skänklarna ger ju ingenting sålänge du inte sitter i en lodrät sits och på insidan av låren.
 
Sv: underskänklar för långt fram

Har du stigbyglarna vid tårna och trampar bak hälen så kan du aldrig sitta i balans. säger inte att du har det men kolla upp nästa gång du rider.
Prova längre läder och dra benen bakåt snett nedåt. Och rid utan stigbyglar.
Skulle tippa på att sadeln inte direkt hjälper dig heller. Du kanske sitter och spänner dig då åker benen fram. Eller hänger fast i tyglarna.
 
Sv: underskänklar för långt fram

kl

Jag har lite samma problem, men tror att mycket beror på min sadel... Kan du inte rida för någon annan tränare? Eller det kanske inte finns någon annan i närheten?

Grazing, vad menar du med att vrida om låren? :confused: Hängde inte riktigt med där...
 
Sv: underskänklar för långt fram

kl

Jag har lite samma problem, men tror att mycket beror på min sadel... Kan du inte rida för någon annan tränare? Eller det kanske inte finns någon annan i närheten?

Grazing, vad menar du med att vrida om låren? :confused: Hängde inte riktigt med där...

Det fick jag faktiskt lära mig på ridskolan :)

Att släppa stigbyglarna, stoppa in handen under låret från utsidan, ta "grabbatag" och vrida om... - Läskigt effektivt, för att få mer "close-contact".
 
Sv: underskänklar för långt fram

Tänk dig tanken att du ska cykla baklänges, med dina ben. Inte överdrivet stora rörelser bara :) Man kan även testa att ta ett snöre, binda fast det i stigbygeln och sedan i sadelgjorden då kan inte foten röra sig så långt fram/bak :) det är inte min favoritövning, men den ger en inlevelse om hur still man egentligen kan vara med skänkeln :)
 
Sv: underskänklar för långt fram

jag har väldigt svårt att tänka mig att man hamnar i stolsits - alltså med underskänklarna för långt fram - om man har en sadel som ligger rätt på hästryggen. Sadel i bakvikt brukar kunna ge just den effekten och sadel "i balans" gör att skänkeln mer eller mindre automatiskt hamnar rätt = rakt under ryttaren...

ett foto på dig och hästen eller bara hästen och sadeln skulle vara till hjälp för diagnos...
 
Sv: underskänklar för långt fram

Jag har fotat Athein och lägger upp en bild åt henne.

14276_390945594319134_424020340_n.jpg


Jag kan säga då jag varit med henne ett antal gånger när hon ridit att hon emellanåt drar fram skänklarna. Då vissa bilder sitter hon "rätt" och då är det samma sadel. Så sadeln är det nog inte, utan mer en dålig vana.:grin:
 
Sv: underskänklar för långt fram

Tycker det ser ut på denna bilden som om hon tar spjärn i stigbyglarna och mot bakvalvet. Sitter inte på "trekanten", kommer inte ner i sadeln. Bör nog rida en hel del utan stigbyglar.
 
Sv: underskänklar för långt fram

Tycker det ser ut på denna bilden som om hon tar spjärn i stigbyglarna och mot bakvalvet. Sitter inte på "trekanten", kommer inte ner i sadeln. Bör nog rida en hel del utan stigbyglar.

håller med!

läng stiglädren ett par hål, och försök tänk sitt mer på "underlivet" än på röva.;)

men till att börja med ska du rida många pass utan stigbyglar, i alla gångarter, då får du rätt sits. träna på då att ta tag i låren på insidan och lyft ut dom från sadeln och släpp så du verkligen kommer ner och släpper ner benen.
 
Sv: underskänklar för långt fram

Tänk på att inte trampa ner hälen, läng istället stigbyglarna och ha trampet på tårna.
Försök också att dra bak axlarna/fram med magen och upp med bröstet, Tänk att du ska se ut som en dressyr stjärna!
 
Sv: underskänklar för långt fram

Delvis knapplån då, jättebra med bild! :)
Rid massor utan stigbyglar så du hittar de rätta balansen rakt över hästen istället för att typ hamna i bakvikt och kompensera det genom att skjuta fram överlivet och skänklarna. Stärk upp bålmuskulaturen så att du kan räta upp överlivet, och stretcha ljumskarna så att du kan slappna av i höftböjarmuskeln och släppa ner benen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 287
Senast: __sofia__
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 283
Senast: Bapelsin
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 300
Senast: Sonea
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
2 847
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp