Underskänkel som åker fram

Kjerulfia

Trådstartare
Efter att blivit filmad ett antal gånger när jag har skuttat med min häst så inser jag att min hoppsits suger.
Just nu hoppar jag inga höga höjder, mellan 50 och 70 cm av olika skäl.
Underskänkel och fötter åker framåt när jag rider i lätt sits och fältsits och jag förstår inte riktigt varför. Det känns bekvämt när jag hoppar och jag har balans, men det är ju absolut inte så det ska se ut eller vara.

Jag tänker att jag ska trampa ner hälen, för det har man ju alltid hört att man ska göra, men min teori är att när jag gör det i lätt sits eller fältsits skjuter jag omedvetet fram underskänkeln.
Hur ska jag tänka för att det ska bli rätt? Har det med bålstabiliteten att göra (lutar mig gärna framåt)? eller är det benmusklerna som jag helt enkelt måste träna?

Nu har jag inte hopptränat sedan i höstas, men tränaren då fokuserade inte på min sits. Hon tänker att man ser till att hästen gör rätt först sedan korrigerar man ryttaren om det behövs (i mina ögon hänger det ihop men ja, ja). Planen är att börja hoppträna igen senast efter sommaren, dock för annan tränare.
 
Kan hända du svankar i ryggen samt att tårna vill sticka ut och vrida med sig överskänkeln.

Prova att överdriva korregeringar lite nu och då samt därefter slappna av, kan hjälpa till att få det bättre. Ögon som ser är med bra!
 
Nu är jag verkligen ingen hoppryttare längre så ta det här för vad det är. Men ibland kan det faktiskt vara lättare att ha ett bra skänkelläge med andra stigbyglar. Så kan du testa någon annan modell så gör det. Sadeln har självklart stor betydelse men det kan ju vara knepigare att byta. I botten är det nog en balans/teknikfråga snarare än en styrkefråga.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
@ptr Ryggsvank skulle kunna vara en del av boven. Är ganska rörlig i kroppen och böjer gärna vissa delar för mycket. Anklarna är också rörliga vilket KAN vara en annan del, det svåra är då att hålla emot.

Började med yoga för 1½ år sedan och blev upplyst om att "ja du har en rörlig kropp", vilket har fått mig att få upp ögonen lite för hur jag böjer kroppen. Yogan har gjort att jag faktiskt har hittat känslan för rätt sits i dressyren, men har inte kommit dit i hoppningen ännu eller i galopp ute när man står i fältsits, då har det mest blivit att ja bara böjer mig framåt och lättar för lite i rumpan.

@akleja sadeln kan vara en del av det hela, men jag gillar verkligen den jag har nu, och hästen gillar den. Hon är inte helt lätt att hitta rätt sadel till. Jag tror mer att det sitter hos mig. Ska testa andra stigbyglar.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag tror mycket på bålstyrka. Svankar gör du troligen för att det saknas lite bålstyrka, och bättre bålstyrka ger bättre balans. Det i sin tur gör att du inte behöver skjuta fram underskänkeln för att balansera dig själv i lätt sits :)
 
Jag har ganska nyligen tagit upp hoppningen igen efter långt uppehåll med ganska sporadisk hoppning några gånger om året. Jag var superfrustrerad i början för jag har alltid haft en bra sits över hinder, men nu var det skänklar överallt-ffa bak vid virveln... Det ordnade till sig när jag köpte en ny hoppsadel med perfekt balans för mig plus att jag i stället för att tänka att jag ska resa mig i stigbyglar uppåt framåt, så reser jag mig uppåt bakåt och trycker rumpan bakåt och skänkeln framåt.

I detta språnget kom vi lite nära så hon hoppade upp sig rätt bra. Är rätt nöjd med hur pass jag sitter kvar numera.
19248013_10211600964451593_5529278749076585569_n.jpg


Här syns det lite bättre med "uppåt-bak med rumpan"-tänket. Försöker ha en bild av MMb i huvudet haha.
19224986_10211585383982091_5546507680245726997_n.jpg
 
Jag vet att min underskänkel kan åka fram när jag har dålig balans över hindret.

Jag har nog ett annat problem, som jag lagt märke till tack vare att jag blivit fotad.
Jag är inte så jätteförtjust i att jag har så raka ben vid upphoppet (så att säga), sista bilden visar mer så som jag vill att det alltid ska vara. Är det något man behöver tänka på eller? :confused:
19441231_1700626896634816_2030300056_n.jpg
 
Jag vet att min underskänkel kan åka fram när jag har dålig balans över hindret.

Jag har nog ett annat problem, som jag lagt märke till tack vare att jag blivit fotad.
Jag är inte så jätteförtjust i att jag har så raka ben vid upphoppet (så att säga), sista bilden visar mer så som jag vill att det alltid ska vara. Är det något man behöver tänka på eller? :confused:
19441231_1700626896634816_2030300056_n.jpg
Jag tänker att du kanske ska testa att korta stigläderna litegrann? Det ser ut som att du står på tå i stigbygeln, särskilt bilden på skimmeln :)
 
Jag tänker att du kanske ska testa att korta stigläderna litegrann? Det ser ut som att du står på tå i stigbygeln, särskilt bilden på skimmeln :)
Hm, kan nog vara så bilderna är gamla. Finns det någon typ av "regel" på hur korta de ska vara?
Tänker om det kan vara något liknande som för dressyrläderna. :p
 
Hm, kan nog vara så bilderna är gamla. Finns det någon typ av "regel" på hur korta de ska vara?
Tänker om det kan vara något liknande som för dressyrläderna. :p
Förr på ridskolorna sa de alltid att en skulle korta stiglädrena två hål när det var dags för hoppning, men det var ju då, nu för tiden kanske de lär ut något annat :)

Der viktigaste är ju att det ska kännas bra för dig som ryttare, att du känner att du behåller din balans och sits utan att hamna varken för högt eller för lågt i språnget :)
 
Hm, kan nog vara så bilderna är gamla. Finns det någon typ av "regel" på hur korta de ska vara?
Tänker om det kan vara något liknande som för dressyrläderna. :p
Jag är tveksam till om du egentligen behöver korta lädren, utan kanske mer nöta in att du inte behöver stå så högt över sadeln? Det kan vara enklare att få in känslan med lite kortare läder möjligen, annars tror jag på att galoppera över upphöjda bommar i lätt sits, med svikt i knäna och rumpan lite närmare bakvalvet (på bilderna står du långt framför framvalvet ser det ut som).
Men experimentera med stigläderlängden skadar ju inte, så prova om det hjälper dig :)
 
Förr på ridskolorna sa de alltid att en skulle korta stiglädrena två hål när det var dags för hoppning, men det var ju då, nu för tiden kanske de lär ut något annat :)

Der viktigaste är ju att det ska kännas bra för dig som ryttare, att du känner att du behåller din balans och sits utan att hamna varken för högt eller för lågt i språnget :)
Jo, det har jag också fått lära mig, men att korta två hål från dressyrlädren... gör knappt nån skillnad ju... :o
 
Jag är tveksam till om du egentligen behöver korta lädren, utan kanske mer nöta in att du inte behöver stå så högt över sadeln? Det kan vara enklare att få in känslan med lite kortare läder möjligen, annars tror jag på att galoppera över upphöjda bommar i lätt sits, med svikt i knäna och rumpan lite närmare bakvalvet (på bilderna står du långt framför framvalvet ser det ut som).
Men experimentera med stigläderlängden skadar ju inte, så prova om det hjälper dig :)
Det skumma är när jag väl hoppar känns det jättebra, men sen när ja får se bilder i efterhand, då bli jag ungefär sån här -> :eek:

Får se om jag kan träna min hoppsits något (i så fall ska jag öva på det som sjutton), är inte säkert jag kommer kunna hoppa på min egen häst igen. :(
 
Jo, det har jag också fått lära mig, men att korta två hål från dressyrlädren... gör knappt nån skillnad ju... :o

Många ridskolor har allroundsadlar och då rider man normalt inte med lika långa läder som i en dressyrsadel. Då kan det vara relevant att korta två hål så det är säkert därifrån det kommer.

När jag tittar på dina bilder så ser du ut som att du skulle kunna korta lädren 3-4 hål till. När benen blir för raka så förlorar du mycket av svikten i knäna vilket påverkar följsamheten. Det bästa är väl att helt enkelt att prova sig fram med vilken längd på lädren man lättast hittar balansen så att man utan problem kan växla mellan 2-punkts och 3-punktssits.

Tråkigt med din häst, förresten.
 
Det skumma är när jag väl hoppar känns det jättebra, men sen när ja får se bilder i efterhand, då bli jag ungefär sån här -> :eek:

Får se om jag kan träna min hoppsits något (i så fall ska jag öva på det som sjutton), är inte säkert jag kommer kunna hoppa på min egen häst igen. :(
Oftast fastnar man ju i någon slags bekväm sits som känns jättebra, så ser det inte alls ut som man ser det framför sig i sitt huvud :p

Tråkigt med din häst!
 
Oftast fastnar man ju i någon slags bekväm sits som känns jättebra, så ser det inte alls ut som man ser det framför sig i sitt huvud :p

Tråkigt med din häst!
Ja, verkligen.
Äsch, nu kan vi sikta på att bli dressyrstjärnor om si så där hundra år. :cool::cool:
I och för sig sa mamma att jag inte ska måla fan på väggen förrän hon musklat sig, kanske kan hoppa på henne, men just nu skyndar vi långsamt. Får nog hoppa på ridskolehästarna om det skulle vara så är jag pratade med en av ridlärarna. :)
 
Kan hända att ngn nämnt detta redan men har du testat att galoppera i lätt sits/ hoppa utan att hålla i tyglarna?
Låter lite som att du har balansen i tyglarna och att det är det som gör att skänkeln åker fram i lätt sits.

Min skänkeln kommer också framåt nu när jag galopperar i lätt sits, inte ridit Eller galopperat ordentligt på snart ett år och har ingen styrka öht, så skänkeln åker fram och låser knäna vilket gör det enklare att stå länge, sen håller jag nog lite väl mycket av balansen i tyglarna nu också så försöker att ha lite mindre kontakt i tygeln och hitta min egna balans istället (vilket är skitjobbigt! Mage, rygg och ben skriker :rofl:)
 
@Buck Det är ju ett bra tips. Hittills har jag inte kunnat göra det eftersom hästen har en historia med att göra både levader och caprioller när hon blir spänd och gärna blir väldigt stark i galoppen och över hinder, så avspändhet har varit prio 1 ganska länge. Och dit håller vi på att nå nu vilket är fantastiskt ! men det är en annan historia.

Det jag försöker tänka på nu är att trampa ned knäet (fick det tipset av en dressyrdomare), eller trampdynan av foten, vilket jag tycker funkar ganska bra. För då kommer tyngdpunkten liksom rätt ned per automatik. Sedan försöker jag att sitta ned i galoppen när jag har hoppsadeln, eller möjligen ha 3-punktsits för att få in känslan för hur foten och skänkeln ska kännas och tänker HELA tiden på att räta på mig, inte luta mig framåt aja baja. Vilken träningsvärk jag hade efter senaste ridturen !
 
@Buck Det är ju ett bra tips. Hittills har jag inte kunnat göra det eftersom hästen har en historia med att göra både levader och caprioller när hon blir spänd och gärna blir väldigt stark i galoppen och över hinder, så avspändhet har varit prio 1 ganska länge. Och dit håller vi på att nå nu vilket är fantastiskt ! men det är en annan historia.

Det jag försöker tänka på nu är att trampa ned knäet (fick det tipset av en dressyrdomare), eller trampdynan av foten, vilket jag tycker funkar ganska bra. För då kommer tyngdpunkten liksom rätt ned per automatik. Sedan försöker jag att sitta ned i galoppen när jag har hoppsadeln, eller möjligen ha 3-punktsits för att få in känslan för hur foten och skänkeln ska kännas och tänker HELA tiden på att räta på mig, inte luta mig framåt aja baja. Vilken träningsvärk jag hade efter senaste ridturen !
Ibland kan det vara lättare att tänka att man ska lyfta tån! Ett tips jag fick av en tränare jag ridit för.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp