Underskänkel som åker fram

Min förra tränare stod alltid och sa trampa i stigbyglarna när vi red mot ett hinder. Dvs tänk inte så mycket på hälen känn att du har en bra balans på foten i stigbygeln.

Hur ser sadeln ut? Kan du ändra något för att få benen stadigare? Tänker att man kanske kunda flytta lite som på Bates t.ex för att ge rätt stöd.

Lycka till
 
Sluta trampa ner hälen så löser du problemet. Jag förstår verkligen inte varför folk envisas med att trampa ner hälen? Det gör ju att hela sitsen blir i obalans och dessutom så låser man fotleden! Har aldrig fattat poängen med det.
 
Sluta trampa ner hälen så löser du problemet. Jag förstår verkligen inte varför folk envisas med att trampa ner hälen? Det gör ju att hela sitsen blir i obalans och dessutom så låser man fotleden! Har aldrig fattat poängen med det.

Har aldrig kommit i obalans för att jag trampar ner hälen. :confused:
Snarare tvärtom.
 
Har aldrig kommit i obalans för att jag trampar ner hälen. :confused:
Snarare tvärtom.
Beror ju på om man trycker ner hälen med muskelkraft eller om man "släpper ner" hälen. Trycker man ner den så blir ju resultatet att skänkeln åker fram och blir spänd vilket såklart ger obalans.
 
Har aldrig kommit i obalans för att jag trampar ner hälen. :confused:
Snarare tvärtom.

När du trampar ner hälen så låser du leden vilket gör att den inte går att röra mer neråt. Detta gör att om hästen gör något så att du skulle behöva flexa i hälen så går inte det. Därav får du i affekt sämre balans.

Sedan kan det kännas bättre att trampa ner hälen eftersom du är van vid det, men det är en helt annan sak.

Man ska ju aldrig låsa leder, de ska vara rörliga åt alla håll så att man kan flexa så mkt som möjligt om man måste. Dessutom så sliter det på lederna och senorna att arbeta i sitt ytterläge. Man blir hållbarare om man håller sig ifrån ytterlägena.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 848
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
1 917
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 598
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp