Understuckna/kolappsade trakter - hur hitta kunnig hovslagare?

Fast, för att kunna ta av skorna krävs ju även för kortare perioder att hästen faktiskt klarar av det utan smärta. Jag har aldrig sagt att det är lämpligt för alla hästar o omständigheter, jag anser bara att det, givet att förutsättningarna finns där, är ett optimalt sätt att vårda en hästs hovar.
Nej lämpligt för alla är det ju inte. Vi ser olika på det. Att vårda hästens hovar på ett optimalt sätt är något jag gör året runt. Genom en täckande och balanserad foderstat, vettiga underlag i hage, box och vid ridning och genom att ha en bra hovslagare, rätt typ av skor för den individen och för individen lagom intervaller på skoningarna. Det är inte något jag gör bara några månader/år. För mig är det verkligen så att en häst som behöver skor behöver alltid skor. Sedan finns de hästar som fungerar utmärkt barfota. Vissa av dem behöver barfotaboots på vissa underlag medans andra klarar vilket underlag som helst och bara behöver barfotaboots isiga vintrar för att kunna ha brodd. Jag har sett för många hästar som innan de skickas på sommarbete får skorna avdragna för att de ska få "slippa" skor medans de i själva verket är komfortablare med skor. Tyvärr har ägarna till de hästarna inte haft tillräckligt med kunskap för att se att hästen inte alls går avslappnat utan de ser bara idyllen med häst som tuggar gräs.
 
hov 1.JPG

Så här såg sämsta hoven ut en vecka efter klinikskoning nr två. Höger fram.
 
Jag är fortsatt nöjd, funderar dock på att diskutera med hovis om vi kan fortsätta sko utan tåkappor fram för att undvika spänningar när hoven växer (intervall 5-6 v). Vi hoppar ju sällan, o aldrig över 50 cm, så det borde funka.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp