Understuckna/kolappsade trakter - hur hitta kunnig hovslagare?

Givet era råd ovan så verkat det vara klinikbesök som gäller till att börja med. Det fina med det är ju iofs att jag skjuter på problemet med att hitta en skicklig hovslagare på hemmaplan.
 
Givet era råd ovan så verkat det vara klinikbesök som gäller till att börja med. Det fina med det är ju iofs att jag skjuter på problemet med att hitta en skicklig hovslagare på hemmaplan.

En klinikhovslagare kommer ju att vid behov och intresse från ägarens sida, erbjuda hästägaren och dess ”vardagshovslagare” direktiv och en dialog ang behoven för hästen i fråga sen framöver :)
 
En klinikhovslagare kommer ju att vid behov och intresse från ägarens sida, erbjuda hästägaren och dess ”vardagshovslagare” direktiv och en dialog ang behoven för hästen i fråga sen framöver :)
Ja och i bästa fall kan nuvarande hovslagare guidas till att göra ett bättre jobb. Det är min strategi just nu iaf eftersom hon är både trevlig och punktlig.
 
Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var av ankfotsmodell; breda, lång och platta men med mycket fin och välutvecklad stråle. Hovstatusen påverkade rörelsemekaniken - hon var stel och snubblig vid ridning. Vår hovslagare skodde henne med överrullningssko (tror jag det heter) och kortade tån framifrån vid varje skoning. Efter ca 3-4 skoningar hade jag en häst som kunde röra sig vettigt och kändes fräsch i kroppen. Skoningarna skedde med sex veckors mellanrum, hovslagaren ville inte oftare eftersom denne tyckte att tillväxten inte krävde mer.

Idag har jag alltså en häst som kan röra sig utan att ha ont men det börjar nu uppstå avsevärd sprickbildning i traktens hovvägg, främst på höger fram. Det är ett fint nät av sprickor längs med hornrören bakom sista sömmen. Hästen är helt nyskodd på bilden.
Visa bifogad fil 11906

Underifrån kan man se att trakterna har stora hålväggar/separationer. Hovarna är också mycket breda. Detta problem hade hästen inte i september utan detta har uppstått med nuvarande skoningsstrategi. Jag är rädd för att stå med en häst som inte är ridbar pga kraftiga sprickor. Jag är helt införstådd med, och har varit hela tiden, att så här felväxta hovar kräver en längre tids rehabilitering och att det är korta intervaller som gäller. Jag ångrar så att jag inte stått på mig mer o skott oftare än var 6:e vecka.

Jag bor i hästtäta sydvästra Skåne så det måste ju finnas någon hovslagare som kan klara detta. Min fråga till er är vilken verknings- och skoningsstrategi ska jag leta efter? Hur gör en skicklig hovslagare för att vända trenden? Vilka frågor ska jag ställa när jag ringer runt? Hur ofta ska jag kräva omskoning?

Ett sistahandsalternativ är att sko av fram och rehabilitera henne barfota. Jag tror att på denna häst kommer det även med hovboots dygnet runt påverka möjligheten att rida under flera månader, vilket känns tråkigt. Därtill kommer att det är en massiv arbetsinsats som krävs av mig i form av skötsel av boots, sulor och underhållsraspning. Tar gärna emot synpunkter om detta också.

Hästen har i grunden bra hovkvalitet och får kvalitetsmineralfoder från ForagePlus.



Hästen har ju en ganska kraftigt bakåtbruten tåaxel, jag skulle inte vilja göra något allt för drastiskt utan röntgenbilder.

Har sett många hästar med understuckna trakter som hovslagare inte lyckas fixa, de brukar behöva en tid barfota och hållas efter ofta så hoven får en chans att återgå till sin korrekta vinkel. Då brukar även hålväggar och sprickor ge med sig. Sedan kan man sko om man vill.
 
Hästen har ju en ganska kraftigt bakåtbruten tåaxel, jag skulle inte vilja göra något allt för drastiskt utan röntgenbilder.
Det ser ut som att den har vikten på det andra frambenet och nära nog är på väg att lyfta detta. Så även om det ser ut som att tåaxeln är bakåtbruten tror jag att bilden är lite missvisande på den punkten.

Vådan av att göra sin bedömning utifrån bilder, man behöver se hästen i verkligheten för att göra en någorlunda korrekt bedömning av situationen.
 
Det ser ut som att den har vikten på det andra frambenet och nära nog är på väg att lyfta detta. Så även om det ser ut som att tåaxeln är bakåtbruten tror jag att bilden är lite missvisande på den punkten.

Vådan av att göra sin bedömning utifrån bilder, man behöver se hästen i verkligheten för att göra en någorlunda korrekt bedömning av situationen.

Med tanke på hur understucken trakten är och hur hornet växer så skulle jag våga påstå att även om bilden kanske är något missvisande så vill man ändå se insidan innan man ändrar något i verkningen :) hellre något överdriven försiktighet när man har den historiken som denna hästen
 
Det har gått bra. Jag körde hästen till kliniken vid den stora travbanan och fick hjälp av en mkt duktig hovslagare. Hon verkade ganska hårt i både vägg och sula och lyckades direkt få till mycket bättre vinklar. Detta gjordes utan röntgen, hon tyckte inte att det behövdes. Hästen skoddes utan tåkappa fram och skon försköts lite bakåt för att få en gynnsammare överrullningspunkt samt stöd bakåt, jfr Ameos bilder ovan. Pga den hårda verkningen fick vi bara rida asfalt och mjuka underlag de första veckorna. Idag, fyra veckor senare, går hästen obehindrat på alla underlag (vilket hon iofs också gjort med sin föregående hovstatus). Vi ska på återbesök o omskoning om tio dagar. Därefter kommer jag att anlita en hovslagare som klinikhovis tipsat om och som tydligen även skor grannens häst (!).

Vad gäller sprickorna är de flesta ytliga och har inte gått igenom hela vägghornet, inte ens halvvägs. Endast längst ut och bak vid trakten var de genomgående och det mesta kunde verkas bort.

Hästens steg och rörelsemönster har ju även under föregående hovslagare stadigt förbättrats sedan september, men jag måste säga att hon i dag, särskilt märkbart i skritt, bjuder mer framåt. Hon går stabilt och taktfast på ett sätt som hon inte gjort tidigare. Vi kommer få en underbar sommarsäsong.:banana:

Jag återkommer med bilder efter nästa skoning, jag antar att det finns en viss nyfikenhet :)
 
Hästen har ju en ganska kraftigt bakåtbruten tåaxel, jag skulle inte vilja göra något allt för drastiskt utan röntgenbilder.

Har sett många hästar med understuckna trakter som hovslagare inte lyckas fixa, de brukar behöva en tid barfota och hållas efter ofta så hoven får en chans att återgå till sin korrekta vinkel. Då brukar även hålväggar och sprickor ge med sig. Sedan kan man sko om man vill.

Jag bedömer att hon inte hade så felaktig tåaxel.

Håller med dig om att avskoning kan vara ett bra sätt att hantera det på. Dock hade vi förlorat minst halva sommarsäsongens ridning och denna häst är lättfödd och måste motioneras för att må bra. Det får helt enkelt gå före. Hon kommer att skos av när vi bedömer att hovarna klarar lätt motion på snälla underlag, förhoppningsvis i november. Jag anser nämligen att alla hästar (inom rimliga gränser) behöver gå barfota några månader per år.
 
Jag bedömer att hon inte hade så felaktig tåaxel.

Håller med dig om att avskoning kan vara ett bra sätt att hantera det på. Dock hade vi förlorat minst halva sommarsäsongens ridning och denna häst är lättfödd och måste motioneras för att må bra. Det får helt enkelt gå före. Hon kommer att skos av när vi bedömer att hovarna klarar lätt motion på snälla underlag, förhoppningsvis i november. Jag anser nämligen att alla hästar (inom rimliga gränser) behöver gå barfota några månader per år.

Skulle vara kul att se fler bilder :) har en hemma som jag upplever har bakåtbruten tåaxel, i förhållande till hur pass raka sående kotor ochbogar den har.
Annars fungerar ju tofflor alldeles förträffligt om hästen inte skruvar kraftigt i sitt rörelsemönster :)
 
Skulle vara kul att se fler bilder :) har en hemma som jag upplever har bakåtbruten tåaxel, i förhållande till hur pass raka sående kotor ochbogar den har.
Annars fungerar ju tofflor alldeles förträffligt om hästen inte skruvar kraftigt i sitt rörelsemönster :)
Tofflor på sikt absolut, men detta är en häst som har merparten av markkontakten på stråle och sula. I bakre delen av hoven har vägghornet kollapsat. Utan skor kommer hon att stå i "bakåtlut" samt överbelasta bakre delarna av hoven. Jag har viss erfarenhet av övergång till barfota och bedömer att hon i dagsläget inte är en lämplig kandidat. Det är under övergångsperioden till barfota, om man inte känner hästen utan o innan, dessutom extremt svårt att bedöma om hästen har ont och vilka beteenden som beror på smärta eller bara allmän stoighet o ovilja. Been there done that. Hon får ha skor tills jag känner mig helt trygg med att ta av dem.
 
Hugger sista lite OT. Verkar vara vanligt i England att sko av o låta vila några månader ute efter fälttävlanssäsongen.
Ja och det var vanligt att sko av hästarna några månader/år i Sverige förr med. Sedan kom forskning som visade motsatsen och jag blev så förvånad när jag läste det nu. Jag har varken hört eller läst någon mena att det är bra att sko av några månader/år sedan tidigt åttiotal så därför blev jag nyfiken vad hen ser för vinning i det :)
 
Varför? Vad ser du för vinning med det? Ärligt nyfiken fråga :)

Ja och det var vanligt att sko av hästarna några månader/år i Sverige förr med. Sedan kom forskning som visade motsatsen och jag blev så förvånad när jag läste det nu. Jag har varken hört eller läst någon mena att det är bra att sko av några månader/år sedan tidigt åttiotal så därför blev jag nyfiken vad hen ser för vinning i det :)

För mig är det en självklarhet att även en bra skoning i någon mån hämmar de inre vävnaderna i hoven och att man vid viloperioderna, när ev andra småskador ska få möjlighet att läka ut, även ger fötterna lite "luft" och återhämtning. Det kan väl inte finnas någon forskning som talar emot detta? Nu blev jag också lite nyfiken. ;)
 
För mig är det en självklarhet att även en bra skoning i någon mån hämmar de inre vävnaderna i hoven och att man vid viloperioderna, när ev andra småskador ska få möjlighet att läka ut, även ger fötterna lite "luft" och återhämtning. Det kan väl inte finnas någon forskning som talar emot detta? Nu blev jag också lite nyfiken. ;)
Okej! För mig är det en självklarhet att hästar som inte behöver skor går barfota och hästar som behöver skor har skor jämt. Det finns ingen seriös forskning som tyder på att bra skoning hämmar hoven på något sätt. Att gå utan skor i några månader på en häst som behöver skor ger ömhet i hovarna vilket skapar spänningar och smärta i hästens kropp. Forskning finns i mängder på hur spänningar i kroppen påverkar hästen negativt.
 
Okej! För mig är det en självklarhet att hästar som inte behöver skor går barfota och hästar som behöver skor har skor jämt. Det finns ingen seriös forskning som tyder på att bra skoning hämmar hoven på något sätt. Att gå utan skor i några månader på en häst som behöver skor ger ömhet i hovarna vilket skapar spänningar och smärta i hästens kropp. Forskning finns i mängder på hur spänningar i kroppen påverkar hästen negativt.

Fast, för att kunna ta av skorna krävs ju även för kortare perioder att hästen faktiskt klarar av det utan smärta. Jag har aldrig sagt att det är lämpligt för alla hästar o omständigheter, jag anser bara att det, givet att förutsättningarna finns där, är ett optimalt sätt att vårda en hästs hovar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp