Ung 5-gångare med mycket pass

Fiddeli

Trådstartare
Vill gärna ha lite råd angående min unga 5-gångshäst.
Hon är 5 år i sommar och jag har haft henne sedan hon var 3 år, och då var hon sutten på och riden rakt fram i någon månad. Nu kan hon lite mer givetvis. Jag rider henne ca 3 ggr/vecka - lite varierad ridning och hon har musklat på sig fint.
Hon är en riktigt naturtöltare men älskar även att springa i pass och då gärna på riktigt knöliga och ojämna underlag :o Jag kan få henne att ta passen från galopp - behöver bara sätta om mig lite i sadeln. Annars tar hon den gärna själv, så jag brukar inte "lägga henne i pass" (jag menar inte att låta som någon storfräsare men vet inte annars hur jag ska uttrycka mig :)) vanligtvis. Hon kan ju även bli lite passtaktig i tölten men det har hittills varit lätt att bryta.
Jag har mycket liten erfarenhet av 5-gångare och undrar därför om det är ok att hon tar passen ibland eller om det av någon anledning är dumt? Någon sade vid nåt tillfälle till mig att så unga hästar ska man inte "låta" passa utan avbryta dem...
Goda råd mottages varmt!
 
Alla oönskade uttryck ska ju avbrytas såklart, annars är just det här med att vissa hästar lägger sig i pass i tid och otid, ett uttryck för dålig balans. Så i min värld är det styrka, balans och bärighet som bör tränas in.

En annan sak också, skulle hästen lägga sig i pass på ett underlag som inte är så bra. Så är risken stor att de slår på sig, och sedan kanske den inte alls vill lägga sig mer i pass.
 
Alla oönskade uttryck ska ju avbrytas såklart, annars är just det här med att vissa hästar lägger sig i pass i tid och otid, ett uttryck för dålig balans. Så i min värld är det styrka, balans och bärighet som bör tränas in.

En annan sak också, skulle hästen lägga sig i pass på ett underlag som inte är så bra. Så är risken stor att de slår på sig, och sedan kanske den inte alls vill lägga sig mer i pass.
Att hästen har dålig balans stämmer väldigt bra eftersom hon är så ung. Det kan alltså vara därför hon väljer passen på ojämna underlag. Tack för svar.
 
Jag är definitivt ingen expert och har heller ingen större erfarenhet av islandsunghästar - men jag har varit/är medryttare på en femgångare sedan hon var fyra och nyss "insutten", nu är hon snart 8. Hon har också väldigt mycket pass och var dessutom extremt vinglig, stel och i obalans.
På flera olika instruktörers inrådan har vi verkligen jobbat med de andra gångarterna; i början att få henne att hitta traven, sedan även mer jobb i tölt.
Mycket har handlat om att helt enkelt få henne att hitta balans, smidighet och styrka, det är först nu som hon själv klarar och orkar att balansera sig någotsånär i de fyra gångarterna, vi har inte ridit henne i pass alls hittills.
Det är klart att hon säkert hade utvecklats snabbare med ett proffs i sadeln, samtidigt har hon varit väldigt omogen både mentalt och i kroppen så hon har behövt den här tiden helt enkelt.
Vad jag skulle komma fram till var att jag alltså helt och hållet håller med Boj; träna styrka, balans och bärighet.
Vi har ridit mycket ute i skog och mark för att få henne att själv hitta balansen på ett naturligt sätt, dessutom tycker ingen av oss att man skall harva i paddocken hela tiden, i synnerhet inte med en unghäst.
Dessutom har hon tömkörts en hel del vilket också har gjort mycket för hennes utveckling.
 
Jag har en likadan häst. Men jag låter henne gå i pass. Jag har istället fått lära att en häst som är bra på pass, blir glad av att få göra det den är bra på! Om det blir rätt eller fel i längden vet jag förståss inte, men jag har lite strul med framåtandan på min o när hon väl går fram som ombedd o det blir pass så tänker jag inte bromsa henne. Senare i utbildningen får jag ju såklart bli noggrannare med vad jag ber om och inte ber om, men just nu är framåt viktigare än gångarten för oss. Jag tror inte att pass skadar henne, tvärtom är hon lösare i kroppen o töltar bättre efter att vi dragit en repa. Vi letar oxå efter balans och styrka o det kommer så sakteliga. Innan hon åkte på träning hade galoppen blivit bättre mot tretakt och mycket luftigare.(fick hem henne i helgen så har inte prövat efter träningen). Så det går framåt :-) Jag har dock inte upplevt att passen kommer på ojämna underlag på henne, det är snarare tvärtom.
 
Har också en ung femgångare med stark pass, jobbar just nu med utbildning i skritt och trav för att lösgöra och bygga upp honom. Har diskuterat detta med olika tränare och vet att det finns lite olika åsikter, man får väl välja den väg man tror på själv och ta hänsyn till hästens talang.

Det har blivit pass två gånger på uteritt då sällskapet galopperade, men det är inget vi tänker fortsätta med just nu. Ambitionen var egentligen galopp, men hästen tyckte det var ganska onödigt så han brallade loss för att därefter lägga sig i pass. Det som var positivt efter de två gångerna han "fick" lägga sig i pass var att framåtbjudningen vaknade och det med besked (hästen har tidigare varit lite loj så matte blev glad). Det var som om självförtroendet växte omedelbart när han fick göra något som han var riktigt bra på och hade lätt för. Nu hade jag skydd på i förebyggande syfte och hästen är ganska stadig i sin pass så jag var inte jätteorolig för skador. Hade han varit mer obalanserad hade jag förmodligen inte låtit sällskapet galoppera bredvid för att inte riskera en ofrivillig passläggning.

På knöliga underlag väljer han inte pass. Det skulle matte heller inte tillåta på grund av skaderisken :)
 
Jag har en likadan häst. Men jag låter henne gå i pass. Jag har istället fått lära att en häst som är bra på pass, blir glad av att få göra det den är bra på! Om det blir rätt eller fel i längden vet jag förståss inte, men jag har lite strul med framåtandan på min o när hon väl går fram som ombedd o det blir pass så tänker jag inte bromsa henne. Senare i utbildningen får jag ju såklart bli noggrannare med vad jag ber om och inte ber om, men just nu är framåt viktigare än gångarten för oss. Jag tror inte att pass skadar henne, tvärtom är hon lösare i kroppen o töltar bättre efter att vi dragit en repa. Vi letar oxå efter balans och styrka o det kommer så sakteliga. Innan hon åkte på träning hade galoppen blivit bättre mot tretakt och mycket luftigare.(fick hem henne i helgen så har inte prövat efter träningen). Så det går framåt :-) Jag har dock inte upplevt att passen kommer på ojämna underlag på henne, det är snarare tvärtom.
Det kan jag i och för sig förstå, att man uppmuntrar glädje och framåtanda, lite så gjorde vi när det gällde tölt och trav; så länge hon höll sig till en ren gångart så tjafsade vi inte så mycket. Nu ställer vi dock större krav på henne.
Har din häst tendenser till grisepass? Upplever du i så fall att det blir bättre eller sämre om hon fått gå i pass?
Vi hade väldigt mycket grisepass i vår, det var den gångart hon valde när hon sprang lös, ofta även i hagen (om hon inte skrittade eller galopperade).

Tycker att det här med gångarter är väldigt intressant, har ridit unghästar av andra raser tidigare men just gångarterna ger islänningarna en helt annan dimension vid inridningen (vid övrig ridning också, givetvis!) :)
 
Det kan jag i och för sig förstå, att man uppmuntrar glädje och framåtanda, lite så gjorde vi när det gällde tölt och trav; så länge hon höll sig till en ren gångart så tjafsade vi inte så mycket. Nu ställer vi dock större krav på henne.
Har din häst tendenser till grisepass? Upplever du i så fall att det blir bättre eller sämre om hon fått gå i pass?
Vi hade väldigt mycket grisepass i vår, det var den gångart hon valde när hon sprang lös, ofta även i hagen (om hon inte skrittade eller galopperade).

Tycker att det här med gångarter är väldigt intressant, har ridit unghästar av andra raser tidigare men just gångarterna ger islänningarna en helt annan dimension vid inridningen (vid övrig ridning också, givetvis!) :)

Det har faktiskt ändrat sig lite. Min har nära till grisepass men hon är otroligt lös i kroppen, vilket inneburit att hon ligger nära tölt både i fritt och under ridning. Hon har inte blivit mer passtaktig för att hon fått passa, snarare tvärtom, hon blir lösgjord av det. Men nu har de varit på proffsträning en månad, o jag får bara grisepass!!! Där har hon garanterat inte fått passa eller ens grisepassa o när tränaren red innan hemfärd så gick hon rent. O jag får bara grisepass... Så nu får vi försöka hitta tillbaka till vår goa lösgjordhet... Alla hästar reagerar nog olika, men min verkar bli mer lösgjord av en repa i pass.
 
Det har faktiskt ändrat sig lite. Min har nära till grisepass men hon är otroligt lös i kroppen, vilket inneburit att hon ligger nära tölt både i fritt och under ridning. Hon har inte blivit mer passtaktig för att hon fått passa, snarare tvärtom, hon blir lösgjord av det. Men nu har de varit på proffsträning en månad, o jag får bara grisepass!!! Där har hon garanterat inte fått passa eller ens grisepassa o när tränaren red innan hemfärd så gick hon rent. O jag får bara grisepass... Så nu får vi försöka hitta tillbaka till vår goa lösgjordhet... Alla hästar reagerar nog olika, men min verkar bli mer lösgjord av en repa i pass.
Tror inte det är helt ovanligt, min blir skitfin av lite pass. Då har hon ändå inte alls mycket pass, men nog för att dra en repa tre ggr år eller så.
 
Det har faktiskt ändrat sig lite. Min har nära till grisepass men hon är otroligt lös i kroppen, vilket inneburit att hon ligger nära tölt både i fritt och under ridning. Hon har inte blivit mer passtaktig för att hon fått passa, snarare tvärtom, hon blir lösgjord av det. Men nu har de varit på proffsträning en månad, o jag får bara grisepass!!! Där har hon garanterat inte fått passa eller ens grisepassa o när tränaren red innan hemfärd så gick hon rent. O jag får bara grisepass... Så nu får vi försöka hitta tillbaka till vår goa lösgjordhet... Alla hästar reagerar nog olika, men min verkar bli mer lösgjord av en repa i pass.
Känner igen det där efter man haft sin häst på träning och de går super med tränaren men man själv får inte till det.
Min häst är 8 och var också ganska passig som ung. Inte så att hon gick i grisepass i tid och otid, men hon valde gärna passig tölt istället för ren tölt. För oss har ren takt kommit med styrka, balans och när hon bär sig rätt.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 298
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 651
Senast: Pilot
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp