Bukefalos 28 år!

Ung häst som gnisslar tänder

mullah

Trådstartare
Hej, mitt 3,5 -åriga sto har börjar gnissla tänder. Har googlat på det och i många fall kopplas tandgnisslandet ihop med stress eller smärta. Har svårt att tänka mig att det skulle kunna vara någon av dessa orsaker då hästen är försiktigt tagen och verkar fräsch i övrigt. Just nu fäller hon sina kindtänder ( nyligen kollad av veterinär) kan det vara det som påverkar eller har någon andra teorier om vad det kan vara?
 
Tandgnissel tyder ofta på spänningar/låsningar i nacke eller hals. Har du möjlighet att ta ut en kiropraktor eller massör som kan klämma på hästen så vore det ett steg i rätt riktning
 
Min gnisslade tills hon fick ett lite kortare bett.

Eller att man fäster det längre bettet så det är still i munnen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 133
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 169
Senast: mackan
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp