Unga hingstar i avel?

Lona

Trådstartare
Satt och surfade runt på nätet och såg flera uppfödare på Island som hade väldigt unga hingstar i avel, de var bara två eller möjligen tre år gamla.
Är det vanligt?
Jag tänker att man har inte hunnit utvärdera hingsten, den är långt ifrån färdigvuxen och heller inte inriden - är det verkligen så smart?
Den kanske inte alls utvecklas som man tänkt sig även om den är väldigt lovande?
Hur gamla måste islandshingstar vara i Sverige för att få lösa licens och när brukar man ta dem i avel, normalt sett?
(Är bara nyfiken i största allmänhet :))
 
Satt och surfade runt på nätet och såg flera uppfödare på Island som hade väldigt unga hingstar i avel, de var bara två eller möjligen tre år gamla.
Är det vanligt?
Jag tänker att man har inte hunnit utvärdera hingsten, den är långt ifrån färdigvuxen och heller inte inriden - är det verkligen så smart?
Den kanske inte alls utvecklas som man tänkt sig även om den är väldigt lovande?
Hur gamla måste islandshingstar vara i Sverige för att få lösa licens och när brukar man ta dem i avel, normalt sett?
(Är bara nyfiken i största allmänhet :))

Det är nog inte ovanligt att "BLUP-hingstar" används det året de är 2½ år. Jag köpte en bluppis som tvååring och då hade säljaren redan beställt licens till det året.

Inom travet vill man ha en snabb generationsväxling för att kunna utveckla hästarna och där är det inte heller ovanligt med 3-årshingstar åtminstone i USA.

Även om jag självklart håller med om att så unga hästar uppenbarligen inte är färdiga på något sätt och man varken sett kapacitet gång-mässigt eller vad gäller psyke.
 
Det är nog inte ovanligt att "BLUP-hingstar" används det året de är 2½ år. Jag köpte en bluppis som tvååring och då hade säljaren redan beställt licens till det året.

Inom travet vill man ha en snabb generationsväxling för att kunna utveckla hästarna och där är det inte heller ovanligt med 3-årshingstar åtminstone i USA.

Även om jag självklart håller med om att så unga hästar uppenbarligen inte är färdiga på något sätt och man varken sett kapacitet gång-mässigt eller vad gäller psyke.
Ok, låter relativt rimligt.
Sen får jag ju säga att även om jag inte är så insatt i travavel - i synnerhet inte i USA - så kan jag tänka mig att det är en stor ekonomisk press. Istället för att få fram 10 hästar som är snäppet över medel så kanske man chansar att speeda på några generationer för att få EN riktig stjärna och nio halvkassa?
 
Ok, låter relativt rimligt.
Sen får jag ju säga att även om jag inte är så insatt i travavel - i synnerhet inte i USA - så kan jag tänka mig att det är en stor ekonomisk press. Istället för att få fram 10 hästar som är snäppet över medel så kanske man chansar att speeda på några generationer för att få EN riktig stjärna och nio halvkassa?

Antagligen.
Men när man tittar på vilka farter som presteras i travet så verkar ju den typen av avel ge snabb utveckling av kapacitet. Hur mycket det påverkar hållbarhet är mer oklart.

Vad gäller islandshästavel: det verkar (fördomsfulla jag) som om man på Island använder de hästar man har, producerar fler hästar, säljer dem som är bra och äter upp övriga (eller säljer till Sverige om de har rolig färg).
Och så satsar man förstås på många gårdar på väldigt seriös avel med genomtänkta val av sto och hingst för att få fram så bra avkomma som möjligt.
Men att båda varianter finns.
 
Min kom från en hyfsat stor gård och när min föddes var pappan 3 år. De fortsatte att avla efter den och den gick i avel tills han var 25 i Norge och Sverige.
 
För att få snabbare avelsframsteg bör man avla på unga individer. :) om man frågar forskare inom avel.

Jag löste license på min treåring iår. Känner till hans stam väldigt väl (äger mamman, ridit syskon till både mamma/pappa, känner till morföräldrar) rör sig väldigt bra, snygg exteriör och väldigt trevligt lynne: -han har enligt mig "allt" och tror han kan ha något att bidra till aveln :) (framförallt lätthet, rörelser/aktion, bärighet och lynnet). Blev tvåa på unghästchampionatet med bäst poäng för gångarter i sin ålderskategori.

Jag har inget emot att avla på unga hingstar; bara de har dem egenskaper jag söker.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 953
Senast: Yeah but
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 400
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 776
Senast: jemeni
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 774
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp