Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Att se rationellt på verkligheten kallar inte jag lättpåverkad. Det är kvinnorna som låter idealen påverka deras självbild med bullemi, anorexia och psykisk ohälsa till följd. Männen tar idealen för vad det är och gör vissa anpassningar för att vinna fördelar.

Är det speciellt rationellt att inte se till orsak och verkan? Som du, som tycker att skönhetsideal överlag är positivt, men ser inte effekten det har på andra (och dig)? Är det rationellt av dig?
 
Att se rationellt på verkligheten kallar inte jag lättpåverkad. Det är kvinnorna som låter idealen påverka deras självbild med bullemi, anorexia och psykisk ohälsa till följd. Männen tar idealen för vad det är och gör vissa anpassningar för att vinna fördelar.

Och en sak till, mäns självbild påverkas också av ideal. Jag har flera vänner som nästintill blivit självmordsbenägna när håret börjat tunnas ut, och ännu flera som lider av ångest för att de inte blir stora och muskliga nog. De senare har även lätt ätstörda tankar gällande en osund mani för att inte få i sig nog med protein och mår dåligt över detta.
 
Och en sak till, mäns självbild påverkas också av ideal. Jag har flera vänner som nästintill blivit självmordsbenägna när håret börjat tunnas ut, och ännu flera som lider av ångest för att de inte blir stora och muskliga nog. De senare har även lätt ätstörda tankar gällande en osund mani för att inte få i sig nog med protein och mår dåligt över detta.
Ja, det finns svaga män också även om de är ovanligare.

Det är rätt fantastiskt hur någon kan bli deprimerad av att tappa lite hår. Dock kan det bli så om mannen inte sett till att skapa trygga relationer och omkring sig.
 
Även kroppsidealen har sexualiserat liksom kvinnorna (och männen).

Menar du att sexualisering skulle ske på att man hittat vad som är objektivt sexigt(dvs vad du tycker är sexigt) så är du ute och cyklar så långt bort att det inte är konstigt att vi inte når fram.
Kroppsideal, inte minst vad gäller kvinnokroppen, har alltid handlat om vad som ansetts vara attraktivt(sexigt).
 
Ja, det finns svaga män också även om de är ovanligare.

Det är rätt fantastiskt hur någon kan bli deprimerad av att tappa lite hår. Dock kan det bli så om mannen inte sett till att skapa trygga relationer och omkring sig.

Men vad fint, då har vi ju fastslagit att det inte bara är kvinnor som påverkas negativt av skönhetsideal. Och att de missgynnar en majoritet av befolkningen.
 
Oj, jag trodde att sådana vanföreställningar var utrotade vid det här laget, men där ser man.

Varför skulle det vara en vanföreställning?

Gå in på en sexmissbrukarklinik och anoreximissbrukarklinik och ta en titt på könsfördelningen.

Det är så att svensken blivit så rädd för verkligheten då den inte stämmer med förhoppningar, att många nonchalerar det uppenbara.
 
Varför skulle det vara en vanföreställning?

Gå in på en sexmissbrukarklinik och anoreximissbrukarklinik och ta en titt på könsfördelningen.

Det är så att svensken blivit så rädd för verkligheten då den inte stämmer med förhoppningar, att många nonchalerar det uppenbara.

"Anoreximissbrukarklinik"? Det är inget jävla missbruk!

Titta på hur många som använder anabola steroider och kolla könsfördelningen. Om mansidealet var pinnsmalt skulle man garanterat hitta fler män på anorexikliniken.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp