Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Ok, man kan ju se det så. Samtidigt är det knappast lönsamt för samhället om man ser till tex amerikanska sjukvården som kostar en hel del. Även om det kan vara lönsamt för det enskilda sjukhuset.

Om vi istället pratar om äldreomsorgen verkar det gå lite bättre där med vinster och löner. Till och med i vissa fall med kvalitet, enligt vissa undersökningar.

Men det har fortfarande ingenting att göra med att lärarlönerna stagnerat samtidigt som riksdagslönerna ökat trots att båda är mjuka yrken inom staten (lärarlönerna stagnerade innan kommunaliseringen).

Men du har rätt i att vi rent allmänt har ett stort motstånd mot privatiseringar i de "mjukare" sektorerna i Sverige.
Politikerna sätter ju i varierande utsträckning sina egna löner :) Sen om jag gissar så är det väl fler kvinnor i politiken nu än förr så om något så funkar väl inte politiker som bevis för din tes om att lönerna går ner när det är fler kvinnor.
 
Politikerna sätter ju i varierande utsträckning sina egna löner :) Sen om jag gissar så är det väl fler kvinnor i politiken nu än förr så om något så funkar väl inte politiker som bevis för din tes om att lönerna går ner när det är fler kvinnor.
Det är inte min tes, det här är ju helt galet. Det är du som har en egen tes om att kön inte spelar någon roll på arbetsmarknaden. Fackförbund, SCB, regering, lönestatistiker anser att det gör det (och naturligtvis det av dig ignorerade forskningsområdet genusforskning). Forumdebattera med LO i frågan om du vill.
 
Det är inte min tes, det här är ju helt galet. Det är du som har en egen tes om att kön inte spelar någon roll på arbetsmarknaden. Fackförbund, SCB, regering, lönestatistiker anser att det gör det (och naturligtvis det av dig ignorerade forskningsområdet genusforskning). Forumdebattera med LO i frågan om du vill.
Vart har jag skrivit att det inte spelar någon roll? Återigen lägger du ord i min mun. Jag säger att det inte är den största faktorn. Men det verkar vara så det är, lägga ord i munnen och konstant försöka feltolka, blir ointressant diskussion då.
 
Vart har jag skrivit att det inte spelar någon roll? Återigen lägger du ord i min mun. Jag säger att det inte är den största faktorn. Men det verkar vara så det är, lägga ord i munnen och konstant försöka feltolka, blir ointressant diskussion då.
Jag fick den distinkta uppfattningen från dina inlägg att du menade att den faktorn, kön, inte alls existerade. Dvs att faktorn kön inte hade inverkat alls på arbetsmarknaden och sedan efter ett av mina inlägg, modifierat till sedan 60-talet (då kvinnolönerna togs bort) när det gällde tex sektorer med kvinnodominans.

Om du snarare menar att vi diskuterar i vilken omfattning som kön påverkar lön, i förhållande till marknad så är det en helt annan sak. Självklart tror inte jag, eller speciellt många andra, att kön är den enda och största faktorn när det gäller tex lärarlöner. Utan att kvinnodominans tenderar få löner att stagnera, vilket är en annan sak, dvs att det är en av flera faktorer, inte enda faktorn. Kommunaliseringen har haft inverkan och privatiseringen och lönelyft som exempel bara på senare år. Också säkert att lärarutbildningen är lätt att komma in på och anses lätt att komma ut ur.

Jag fick också uppfattningen att du ansåg att genusstudier inte var någonting värda . Är det också någonting som missuppfattats från dina inlägg? Dvs viss genusforskning kan vara ok? tex om det gäller sextrakasserier på jobbet, som Meetoo rörelsen gjort synlig. (Det finns en del avhandlingar på ämnet.)
 
Nej men nu blev det väl konstigt? Det är dåliga arbetsvillkor som gjort att bemanningsföretag gått in i vården då vårdpersonal slutar för att kunna reglera tider själva. Just det sättet att räkna inom vården -New public management har fått oerhört mycket kritik för att det sänker effektiviteten, försämrar arbetsvillkoren och tar bort vårdpersonal från beslutspositioner och medverkar till att cancerpatienter inte har någon ansvarig läkare. Och iofs leder till brist på sjuksköterskor eftersom lönerna inte räcker till för arbetsvillkoren.

Den verkar också ha tagit knäcken på polisen.

Privata skolor höjer inte produktiviteten utan betygen. Själva produktionen av kunskap har snarare sänkts i Sverige sedan privatiseringen. Även om det efter Pisa krisen och läslyftet nu har verkat ge med sig lite de senaste två åren. Så det kändes som konstiga jämförelser. Vad som höjt lärarlöner på sistone lite är medvetna insatser från regeringshåll med lönepålägg för förstelärare osv.
Tycker det med vården är intressant.
Känner en som jobbar som uska, livet förändrades och personen blev ensamstående och behövde mer pengar in men blev nej från chefen.
Idag jobbar personen på samma sjukhus på samma avdelning med samma arbetsuppgifter som innan men med en högre lön, personen bytte arbetsgivare och jobbar nu för ett bemaningsföretag i stället för landstinget.

Funderar på var ekonomi tänket ligger i det för sjukhuset.
 
Tycker det med vården är intressant.
Känner en som jobbar som uska, livet förändrades och personen blev ensamstående och behövde mer pengar in men blev nej från chefen.
Idag jobbar personen på samma sjukhus på samma avdelning med samma arbetsuppgifter som innan men med en högre lön, personen bytte arbetsgivare och jobbar nu för ett bemaningsföretag i stället för landstinget.

Funderar på var ekonomi tänket ligger i det för sjukhuset.

Fast självklart ska inte löner sättas efter ekonomiska behov hos arbetstagaren. Det vore en sjuk modell.
 
Fast självklart ska inte löner sättas efter ekonomiska behov hos arbetstagaren. Det vore en sjuk modell.
En diskussion måste ju föras mellan chef och anställd och efteråt ta ställning till det som kom fram.
I detta fall att den anställda inte hade råd att jobba kvar för den arbetsgivaren och sa därför upp sig och började jobba för en annan.
Att det sedan blev med samma arbetsuppgifter och plats som innan är ju en stor bonus för någon som tycker om sitt jobb.

Tycker själv det är lite underligt att den ena arbetsgivaren inte kunde ge högre lön men nästa kunde, när det handlar om samma jobb och pengarna kommer ur samma ficka i detta fall, sjukhuset i detta fall.
 
Utan att kvinnodominans tenderar få löner att stagnera, vilket är en annan sak, dvs att det är en av flera faktorer, inte enda faktorn.

Att kvinnodominans får löner att stagnera (d.v.s ett orsakssamband) finns det inga belägg för. Däremot finns det sannolikt en korrelation då män i högre utsträckning väljer yrke efter lön och status.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp