Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Ja, men har tjejer generellt vettigare syn på sig själva nu jämfört med för 20-talet år sedan?

Det verkar ju vara ännu större fokus på yta nu. Smink, kosmetiska behandlingar (bröstoperationer, läppar, botox) är ju en ständigt ökande marknad.
"normala sexvanor" som numera är mer "kreativa" (för att använda något ord; någon här har beskrivit att tjejer diskuterar hur "deepthroat" ska klaras av...).

Tjejer som ses som överambitiösa, "duktigflickasyndromet" verkar ju snarast ha ökat med tiden.
Sönderstressade unga tjejer, "utbrändhet" av att enbart klara av gymnasieskolan.

Det verkar snarast som om både killar och tjejer får alltmer orealistisk syn på vad som är normalt och "good enough" nu jämfört med för 20-talet år sedan.
Jag tycker du fångar mycket av vad som är ett betydande samhällsproblem i mina ögon åtminstone. Internets och mediesamhällets fel kanske?
 
Är säker på att jag sett exakt den där bilden för flera år sedan också.
Och sådär pratar tyvärr många killar i den åldern, de allra flesta blir vettiga sedan.
Det är bara grupptryckssnack, tror max en av tjugo är sådär när de är ensamma. Så typiskt osäkert tonårsbeteende ,men förfärligt ändå.
Har inte många grova ord förlorat lite i laddning genom tiderna? Ord som aldrig, aldrig skulle kunnat yttras i vuxnas närvaro, eller knappt ens mellan ungdomar själva, är idag vardagsord som strös lite hur som helst utan eftertanke. Grova ord, som f-ordet t.ex. är väl som vilket ord som helst idag (nästan...). I min dotters klass i 9:an sa en kille -Flytta på dig din j*vla f*tta! till sin kvinnliga lärare. Helt utan konsekvens, inte ens en tillsägelse. Hade någon talat så till sin lärare på min tid, hade eleven kallats in till rektorn, tillsammans med föräldrarna och där hade blivit en jättestor sak, jag kan knappt ens föreställa mig vad som hänt.

Det betyder givetvis inte att grova ord är värdelösa för det är de ju inte, men där har gått inflation i dem, tycker jag.
 
För min del så sökte jag inte information hos porren, och jag känner inte igen det du beskriver. Upplevde mig som hyfsat välinformerad, men intresset för att kolla på porr var något annat. Tror inte jag är i minoritet.
Det vore jättebra om du inte var i minoritet, även om det du säger här ovan att du baserar din gissning på endast en persons upplevelse.

Fenomenet tycks dock vara så stort att någon har bemödat sig om att spela in 13 minuter på radions Studio 1:

"...berättar om hur han första gången han hade sex med sin flickvän, så blev han så förvånad för att hon inte stönade och skrek som de gjorde i porrfilm. Och då tänkte han jag kanske skulle strypa henne lite, det tycker hon nog om.
Och det han ville var ju att hon skulle ha härligt och så mysigt och så skönt som möjligt."


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6820530
 
Skolan måste gå tillbaka till grunderna och ett absolut krav är att arbetsmiljön för såväl lärare som elever, alla lärare och elever, är lugn och trygg. När man hör hur ansvariga resonerar, tex. i mobbingfrågor, blir man mörkrädd, ingen tar något som helst ansvar.
Håller med dig, men när lärare säger ifrån blir de anklagade för att kränka eleverna...
 
Jag har varit med om ännu värre t.om. - när lärare kräver krafttag mot mobbare blir de avskedade med mer/mindre omedelbar verkan.
En av mina lärare fick en KRAFTIG varning då hon tagit en kille om armen och ledde ut honom ur klassrummet.
Han bråkade och skrek, slog och sparkade mot läraren som då ville freda sig själv plus resten av oss i klassen.

10 års åldern tror jag.

Fruktansvärt.
 
En av mina lärare fick en KRAFTIG varning då hon tagit en kille om armen och ledde ut honom ur klassrummet.
Han bråkade och skrek, slog och sparkade mot läraren som då ville freda sig själv plus resten av oss i klassen.

10 års åldern tror jag.

Fruktansvärt.

Har vi gått på samma skola, tro? :p
De lärare jag vet fick sparken fick det för att de polisanmälde grova våldsbrott och det "kunde ge skolan negativ publicitet". Undra vad det inte ger av att försöka mörka det då.............:banghead:
 
Jag jobbar på en gymnasieskola. Vi arbetar VARJE dag med elevernas språkbruk, både gentemot oss och mot varandra. Vi varnar, slänger ut och stänger av elever, diskuterar, fostrar och utbildar. Det är rent ut sagt en jäkla uppförsbacke, men jag kan lova er, att hör jag någon kalla någon annan för hora så får de höra det mellan bägge öronen. Senast förra veckan la jag 15 minuter på att diskutera med en elev varför denne kallade en annan elev för zigenare.

Men det är också fantastiskt, för nånstans i andra året börjar det hända något. De mognar, fattar att de är vad de säger. Ytterst sällan släpper vi iväg stundenter ut i arbetslivet utan att jag känner att de faktiskt är vettiga människor, som fattar objektifiering, sexism, rasism etc.
Niondeklassare skulle jag säga är ganska omogna.



Btw tog jag studenten 2004, jag var feminist redan då, det ifrågasattes aldrig och var inget märkvärdigt.
 
"...berättar om hur han första gången han hade sex med sin flickvän, så blev han så förvånad för att hon inte stönade och skrek som de gjorde i porrfilm. Och då tänkte han jag kanske skulle strypa henne lite, det tycker hon nog om.
Och det han ville var ju att hon skulle ha härligt och så mysigt och så skönt som möjligt."


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6820530

Inte exakt, men en killkompis till mig i kanske då 20-23-årsåldern sa rent ut nästan samma sak, att han blev förvånad över att första flickvännen inte stönade och lät när de hade sex. (Det var ju så han lärt sig att det skulle vara, via porrfilmer)
Strypgrejen fanns inte i hans bok, turligt nog.
Nu var det här en rätt klok om än lite sen kille, så jag tror det löste sig rätt fort, men när du skrev det där inlägget tog det rätt i magen. Att höra något så nästan precis.
 
I min dotters klass i 9:an sa en kille -Flytta på dig din j*vla f*tta! till sin kvinnliga lärare. Helt utan konsekvens, inte ens en tillsägelse. Hade någon talat så till sin lärare på min tid, hade eleven kallats in till rektorn, tillsammans med föräldrarna och där hade blivit en jättestor sak, jag kan knappt ens föreställa mig vad som hänt.
Jag har jobbat som lärare på gymnasiet i flera år och har aldrig varit med om något liknande, och inte hört om någon kollega som varit det heller. Däremot är elever ibland grova i språket sinsemellan, men inte heller det är jättevanligt. En sådan händelse som du beskriver hade garanterat lett till ett möte hos rektorn.

Vill inte tro att sådant tillhör vardagen i skolan.
 
Vill inte tro att sådant tillhör vardagen i skolan.
Tyvärr var det vardag på min skola, killarna kallade lärare och tjejer för slampa osv och lärarna blinkade inte ens.

Om vi tjejer blev ledsna över kommentarena så hade vi (tjej)klassmöte där de vuxna gick igenom att killarna bara säger så för att få vår uppmärksamhet för de tycker vi är söta.

Tror aldrig killarna hade något ens liknande (kill)klassmöte.

7an till 9an.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp