Unghäst bocka och stegra

Salsahej

Trådstartare
hjälper martingal så att hästen inte kan stegra sig? Finns det nåt man kan använda för att den inte kan bocka? Det är endast i början av ridningen som han försöker kasta av mig...
 
Kvick och lyhörd ryttare är väl det enda lämpliga jag kommer på. Har du möjlighet att "rasta" hästen lite med longering innan ridning? Vad säger hästägaren då ni frågar?
 
Longering/tömkörning innan ridning (går bra att dra tömmarna genom uppdragna stigbyglar en stund istället för tömkörningsjord) jag tycker att gramantyglar ibland kan vara till stor hjälp mot stegrande. men , det beror på om hästen reser sig med nack eller ryggmusklerna...
 
Min unghäst bockar i början av passen. Hon har lite sadeltvång och fick tipset att longera henne utan sadel på, sedan sadla, longera en stund till och sedan sitta upp. Då hinner musklerna svälla och bli varma innan sadel och ryttare kommer på.
 
hjälper martingal så att hästen inte kan stegra sig? Finns det nåt man kan använda för att den inte kan bocka? Det är endast i början av ridningen som han försöker kasta av mig...

Är det samma häst som har sadel som inte passar och är uthyrd kanske det kan vara läge att antingen kolla över sadeln med hjälp av proffs eller lämna tillbaks den.

En unghäst som lever om så tycker jag absolut man ska ta hjälp av proffs med.
Det finns en massa olika skäl till varför den kan tänkas göra så. Och då ska det också hanteras olika, lösas olika.
 
Det är inte att anse som normalt att en unghäst vid inridning bockar och reser sig. Då är det något fel. Smärta, obehag av fel utrustning, man kanske har gått för fort fram, hästen kanske behöver få rasta av sig lite först.
Allt sånt bör kollas innan man funderar på hjälptyglar.
 
Min har en tendens att både stegra och bocka i början utav ridningen men blir oftast lite lugnare när jag longerar honom innan. :)
 
Det är inte att anse som normalt att en unghäst vid inridning bockar och reser sig. Då är det något fel. Smärta, obehag av fel utrustning, man kanske har gått för fort fram, hästen kanske behöver få rasta av sig lite först.
Allt sånt bör kollas innan man funderar på hjälptyglar.

Han stegrar och bockar endast när han är rädd för nåt. Han tittar på ett föremål, frustar högt, backar och sedan stegrar. Inga föremål som rör sig
 
Han stegrar och bockar endast när han är rädd för nåt. Han tittar på ett föremål, frustar högt, backar och sedan stegrar. Inga föremål som rör sig
Fast det betyder antagligen att han hela tiden ligger på gränsen till vad han "tål" (mentalt) och sedan flippar han när han blir rädd för något ytterligare. Eller så stegrar han pga något du gör.
Det låter i alla händelser som att den här hästen är för svår för dig att utbilda i det här läget. Ta hjälp av tränare, antingen som hjälp när du rider själv eller att tränaren rider ett tag.
 
Är det samma häst som har sadel som inte passar och är uthyrd kanske det kan vara läge att antingen kolla över sadeln med hjälp av proffs eller lämna tillbaks den.

En unghäst som lever om så tycker jag absolut man ska ta hjälp av proffs med.
Det finns en massa olika skäl till varför den kan tänkas göra så. Och då ska det också hanteras olika, lösas olika.
Vart kan man få tag på sånna "proffs"? Han bockar/hoppar/stegrar när han är rädd för nåt, eller gör nåt han tycker är jobbigare att göra. Typ om jag har galopperat en stund och han inte "orkar" mer, för på stället han var på innan så lät de inte de mest erfarna rida på honom och de lät han göra som han ville.
 
Fast det betyder antagligen att han hela tiden ligger på gränsen till vad han "tål" (mentalt) och sedan flippar han när han blir rädd för något ytterligare. Eller så stegrar han pga något du gör.
Det låter i alla händelser som att den här hästen är för svår för dig att utbilda i det här läget. Ta hjälp av tränare, antingen som hjälp när du rider själv eller att tränaren rider ett tag.[/QUOTE
Jag försöker sitta ner tungt och vara så lugn som möjligt, gör egentligen ingenting mest att hålla kontakten, jag rider för tränare men inget sånt har hänt när jag ridit för henne.

Dock var det första gången i paddocken på några veckor, när jag rider i ridhus är han lugn. Får se hur det går nästa gång jag rider, imon då alltså
 
hjälper martingal så att hästen inte kan stegra sig? Finns det nåt man kan använda för att den inte kan bocka? Det är endast i början av ridningen som han försöker kasta av mig...

Utöver att jag generellt avskyr hjälptyglar så ska man vara medveten om att ifall du väljer att dra på tex graman eller liknande så får du inte bli fördröjd i att dra till i den om du vill hindra stegring med den. Blir du för långsam, blir rädd och inte riktigt vågar dra nog kommer hästen bara reagera mot gramanen och resa sig desto värre. Då finns risken att man slår över.

Oavsett: Det är viktigt vad man ger en unghäst för känsla i inridningen och då de bär ryttare på ryggen. Det formar dem till den typ av ridhäst de ska bli.
Låter man dem ha ryttare på ryggen och stegra/bocka/vara i spänd energi är det vad du sen får att rida på.

Jag tycker det här låter som att du inte riktigt är van att utbilda unghästar och behöver hjälp. Det är inget fel eller konstigt i det! :)
 
Vart kan man få tag på sånna "proffs"? Han bockar/hoppar/stegrar när han är rädd för nåt, eller gör nåt han tycker är jobbigare att göra. Typ om jag har galopperat en stund och han inte "orkar" mer, för på stället han var på innan så lät de inte de mest erfarna rida på honom och de lät han göra som han ville.

I vilken del av landet bor du? Kanske nån Buke-människa vet ett bra proffs i dina trakter.
 
Utöver att jag generellt avskyr hjälptyglar så ska man vara medveten om att ifall du väljer att dra på tex graman eller liknande så får du inte bli fördröjd i att dra till i den om du vill hindra stegring med den. Blir du för långsam, blir rädd och inte riktigt vågar dra nog kommer hästen bara reagera mot gramanen och resa sig desto värre. Då finns risken att man slår över.

Oavsett: Det är viktigt vad man ger en unghäst för känsla i inridningen och då de bär ryttare på ryggen. Det formar dem till den typ av ridhäst de ska bli.
Låter man dem ha ryttare på ryggen och stegra/bocka/vara i spänd energi är det vad du sen får att rida på.

Jag tycker det här låter som att du inte riktigt är van att utbilda unghästar och behöver hjälp. Det är inget fel eller konstigt i det! :)
Efter kanske 10 min så blir han jättefin, slappnar av och går fint i form mest i början han kan bli spänd
 
Jag hade tagit hjälp av mer erfaren ryttare av just unghästar. Det är skillnad på att kunna rida bra och kunna utbilda en häst och det blir så lätt fel om man inte riktigt vet hur man ska göra, när man ska göra det.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 650
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 755
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 444
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp