Unghäst präglad på shettis

Morf

Trådstartare
Hej!
Jag har precis fått hem en unghäst (arab, 1 1/2 år) som är väldigt ohanterad.

Jag kan komma den nära, klappa och sätta på grimskaft men den går inte att leda. Den blir inte så stressad men den förstår inte alls vad jag vill.
Sitt första år i livet har den bara stått på box utan hantering och sista halvåret har den fått gå på lösdrift, även då utan någon vidare tillsyn.

Det största problemet är dock en liten shettis som följde med den som sällskap men som snart ska åka hem. Unghästen är så otroligt präglad på den att den sprängde staketet när vi försökte seprarera dem. Den går ganska bra ihop med mina andra hästar annars, men shettisen går inte att ha med dem.
Människorna som hade den innan ledde inte unghästen utan den följde efter shettisen överallt (in i transport, byte av hagar osv.)...

Har ni något tips på hur jag ska vänja av den och hur jag kan börja leda den lite försiktigt?
 
Börja med att leda den vid sidan o sen framför shettisen. Lämna var o en korta stunder- ge mat. Strunta i tantrums, men be ngn hålla koll.

Min förre hade shettis som extra sällskap både som föl o 2 åring.
Den fick stå bunden vid hagen o i boxen intill.
 
Låt dem stå i varsin box ett tag. Omväxla med att ta ut unghästen i stallgången och sen shettisen, för lite pyssel och ledövningar. Mat och kel och pyssel, så att unghästen märker att det går bra att göra trevliga saker på egen hand, men ändå med shettisen i närheten. Utöka efterhand.
När shettisen åker kommer det rent automatiskt att bli lättare, eftersom unghästen då helt enkelt måste klara sig själv.
 
Hej!
Jag har precis fått hem en unghäst (arab, 1 1/2 år) som är väldigt ohanterad.

Jag kan komma den nära, klappa och sätta på grimskaft men den går inte att leda. Den blir inte så stressad men den förstår inte alls vad jag vill.
Sitt första år i livet har den bara stått på box utan hantering och sista halvåret har den fått gå på lösdrift, även då utan någon vidare tillsyn.

Det största problemet är dock en liten shettis som följde med den som sällskap men som snart ska åka hem. Unghästen är så otroligt präglad på den att den sprängde staketet när vi försökte seprarera dem. Den går ganska bra ihop med mina andra hästar annars, men shettisen går inte att ha med dem.
Människorna som hade den innan ledde inte unghästen utan den följde efter shettisen överallt (in i transport, byte av hagar osv.)...

Har ni något tips på hur jag ska vänja av den och hur jag kan börja leda den lite försiktigt?
Vad menar du att den stått på Box sitt första år i livet och sen gått på lösdrift andra året ? Låter konstigt ? Ffa att den är så jätteohanterad allmänt ? Varför följde shettisen med öht ? Det låter helt tokigt allmänt ....eftersom den funkar med dina andra hästar osv vad det verkar så ta bort shettisen från bilden om den ändå ska åka hem vad du skriver ? Din häst kommer vänja sig snabbare än att du dessutom ska ha en temporär bonushäst i sammanhanget som din blir stressad av när den finns i närheten .
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 890
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 240
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 897
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp