Unghäst som är väldigt känslig i munnen

Elzaa

Trådstartare
Min unghäst på 5-år som bara varit riden i ett år är väldigt känslig i munnen. Är egentligen mjuk och fin, samt får en fin form när man själv gör rätt.
Det är jag som behöver lära mig att typ enbart rida med sätet och skänkeln. Hon fungerar som bäst när man bara har ett stöd i tygeln utan att "greja" för mycket med handen.
Har ni några tips på hur jag lär mig att rida i princip enbart med sitsen, då det är något som jag inte är van?
Tips på bett, övningar osv?
Tacksam för svar!
 
Min unghäst på 5-år som bara varit riden i ett år är väldigt känslig i munnen. Är egentligen mjuk och fin, samt får en fin form när man själv gör rätt.
Det är jag som behöver lära mig att typ enbart rida med sätet och skänkeln. Hon fungerar som bäst när man bara har ett stöd i tygeln utan att "greja" för mycket med handen.
Har ni några tips på hur jag lär mig att rida i princip enbart med sitsen, då det är något som jag inte är van?
Tips på bett, övningar osv?
Tacksam för svar!
Låter som att du ska hålla dig till ett vanligt snällt bett och sen börja träna för en tränare. Tills dess kan du slå en knut på änden av tygeln så du inte får så mycket utrymme att greja med händerna. Även att rida barbacka eller utan stidbyglar kan ge dig bättre kroppskontroll :)
 
Min unghäst på 5-år som bara varit riden i ett år är väldigt känslig i munnen. Är egentligen mjuk och fin, samt får en fin form när man själv gör rätt.
Det är jag som behöver lära mig att typ enbart rida med sätet och skänkeln. Hon fungerar som bäst när man bara har ett stöd i tygeln utan att "greja" för mycket med handen.
Har ni några tips på hur jag lär mig att rida i princip enbart med sitsen, då det är något som jag inte är van?
Tips på bett, övningar osv?
Tacksam för svar!


Träna core-övningar på marken så att du blir starkare i sitsen, får bättre balans och kan frigöra handen från övriga hjälper.

Ta kontakt med tränare, testa en som har koll på Centrerad Ridning, där får du mycket fokus på just sits och inverkan.

Öva på att bli longerad och träna sitsen i alla gångarter.

Träna på att rida med hellång tygel; starta, stanna, svänga, samt alla ridvägar på lång tygel. Då måste du inverka med sits och skänkel.

Sätt ett litet snöre i framvalvet på sadeln och håll i det med lillfingrarna när du rider - då kan du inte röra handen och greja så mycket.
 
Låt någon leda dig i slakt grimskaft. Håll inte i tyglarna alls utan styr helt med sitsen. Den som leder ska bara hänga med som en extra säkerhet. Överjobba inte utan vänd dig bara åt det håll du ska och låt höfterna följa med, tänk att du och hästen är en enhet så brukar hjärnan hänga med. Spänn dig inte utan var som Barbapappa, omfamna men kläm inte. När det känns okej så prova själv på inhägnat område på lång tygel. När du sedan kan det och vill prova att korta tygeln så rid med tyglarna i brygga så hindras du lite ifrån att börja greja. Det är en vana och när du har fått in vanan så går det av sig självt :)

Hästen ska själv få välja bett. Prova olika mundelar, håll i ringarna, stoppa in bettet och för det långsamt upp och ner. Håller hästen inte kvar bettet alls så testa ett nytt, håller hästen kvar bettet så är det där bettet ska sitta och du kan prova att rida med det. Att hästen är kollad och ev. åtgärdad i munnen utgår jag ifrån.

Lycka till!
 
Var försiktig om du rider barbacka/utan stigbyglar om du inte gör det ofta då det är lätt att man håller balansen i tygeln.

Du behöver en tränare som kan hjälpa dig med detta, det är svårt att reda ut själv och det hjälper massor att ha ögon på marken.
 
Min unghäst på 5-år som bara varit riden i ett år är väldigt känslig i munnen. Är egentligen mjuk och fin, samt får en fin form när man själv gör rätt.
Det är jag som behöver lära mig att typ enbart rida med sätet och skänkeln. Hon fungerar som bäst när man bara har ett stöd i tygeln utan att "greja" för mycket med handen.
Har ni några tips på hur jag lär mig att rida i princip enbart med sitsen, då det är något som jag inte är van?
Tips på bett, övningar osv?
Tacksam för svar!

Skaffa en tränare som hjälper dig med sitsen och träna ofta för denne. Träna även din egen core-styrka så du blir stabil i bålen.
De flesta sadlar har även små D-ringar på framvalvet du kan fästa ett litet handtag i (typ som de hade på ridskolorna förr). Det kan hjälpa dig hålla handen stilla och du kan fokusera på att rida med sätet. Kroka i tummarna och håll tygeln som vanligt.
Det är nog rätt viktigt att du kommer underfund med detta rätt snart eftersom det är en ung och oerfaren häst du rider. Man vill ju inte att hästen skall förknippa bett och tygeltag med obehag.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 962
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 570
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp