Unghäst som slår med huvudet

Laadyy

Trådstartare
Hej jag har en fyraåring som slår med huvudet. Tänder är nyligen kollat och allt var kanon fint! Rider på ett tredelat sprenger bett just nu och testat ett rakt för de rekommenderade tandläkaren. Det spelar ingen roll om hon går i en fin samlad form eller om hon te.x skrittas av på lång tygel för hon grejar lika mycket med huvudet. När hon blir aktiverad och man gör mycket nytt vid ridning så slutar hon helt och vid hoppning slår hon inte med huvudet alls! Är detta bara en dålig ovana eller vad är fel? Tränare innan har sagt att det förmodligen bara är en olat. Efter en tids ridning så slutar hon men det är väldigt tröttsamt att inte veta om de är något som är fel eller sådant.
 
Du får väl försöka testa lite olika saker för att klura ut vad hon reagera på. Händer det bara vid ridning eller även vid tömkörning/promenade med träns? Gör hon lika dant om du rider bettlöst? Barbacka? Etc. Jag tror de flesa 'olater' har att göra med något obehag eller minnet av något obehagligt. Att hasten inte visar det alltid behöver inte betyda att det inte är något 'riktigt' den reagerar på. Ibland förstår man först långt senare varför hästen gjort som den gjorde.
 
Jag håller med @akleja man får klura. Min, numera femåring, gjorde så som fyraåring. Han har riktigt bra gång och min dåvarande tränare var noga med att hålla hästen framför dig. För vår del gick det för fort i förhållande till hans gång. Han hade inte balans helt enkelt. Jag bytte tränare som hittade balans och takt på både mig och häst. Då försvann det.
Olat tror jag inte på. Tycker det är en ganska tröttsam förklaring.
 
Jag håller med @akleja man får klura. Min, numera femåring, gjorde så som fyraåring. Han har riktigt bra gång och min dåvarande tränare var noga med att hålla hästen framför dig. För vår del gick det för fort i förhållande till hans gång. Han hade inte balans helt enkelt. Jag bytte tränare som hittade balans och takt på både mig och häst. Då försvann det.
Olat tror jag inte på. Tycker det är en ganska tröttsam förklaring.

Hon slår ju endast med huvudet om man rider på te.x raka spår i ett ridhus om och om igen och de inte blir något nytt. Driver jag fram henne när hon grejar med huvudet så slutar de en stund. Rider jag med bommar och gör mycket nytt så slutar Jon med huvudet. Rids med PS träns som är anatomiska och mycket mån om att hon har bra grejer och tränad för mycket duktiga tränare i hoppning å dressyr. Så att något obehagar hästen har jag svårt att tro dock. Kollad av duktiga massörer osv men allt är bra. Det är i perioder hon grejar med huvudet. Ibland är de inget och ibland är det nästan konstant .
 
Du får väl försöka testa lite olika saker för att klura ut vad hon reagera på. Händer det bara vid ridning eller även vid tömkörning/promenade med träns? Gör hon lika dant om du rider bettlöst? Barbacka? Etc. Jag tror de flesa 'olater' har att göra med något obehag eller minnet av något obehagligt. Att hasten inte visar det alltid behöver inte betyda att det inte är något 'riktigt' den reagerar på. Ibland förstår man först långt senare varför hästen gjort som den gjorde.
Haft henne sedan tre år och köpt hos ett stuteri som föder upp hästar i världsklass så att hon har ett obehagligt minne tror jag inte eftersom hon inte höll på såhär i början. Hon gör inte ett dugg när hon longeras eller promenerar med träns. Endast vid ridning som verkar tråka ut henne. Rids de med bommar och volter osv så gör hon inget alls! Men jag får testa massa olika saker så får jag ser vad som händer :)
 
Verkar ju dels som hon blir lite uttråkad när du inte varierar dig tillräckligt snabbt, är ju faktiskt bra för hon tvingar ju dig att rida!;) Och dessutom eftersom hon slutar när du driver på så är det väl där det sitter, hon hamnar bakom hjälperna o slår då med huvudet men när du driver så kommer hon på tygeln igen.
Ang bett så går jag rakt mot strömmen och byter oftast till riktigt tjocka 2-delade tränsbett under en fas i början på mina unghästar. Jag har märkt att de tar bättre tag i ett tjockt bett och jag får ett ärligare stöd i handen. Sen går det några månader o man får byta igen. Raka bett däremot har jag aldrig fått nån unghäst att gå bra på sen kan vissa tandläkare mfl tycka vad de vill.
 
Vad säger din/dina tränare när de rider henne? Om de inte suttit på henne be dem. Kan de inte hitta någon som kan sitta upp!
En av mina tränare har suttit på henne och hon är jätte duktig. Hon bytte till ett annat bett med gummi på och då blev de genast bättre en stund. Min tränare sa att hon verkar gilla bett med gummi och att det med att hon slänger med huvudet kmr försvinna snart. Hon har ju blivit bättre ån vad hon va innan men de e fortfarande inte 100 bra.
 
En av mina ponnytravare var lite "motvalls". Han slog mycket med huvudet, om han gick med något annat än ett tjockt, tvådelat travbett... Så, trots att jag föredrar smala tredelade bett fick jag ge mig och han fick gå med sitt tjocka bett eftersom han så tydligt visade att han ville det.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 391
Utrustning Har en sexåring som jag har svårt att få att gå stilla i sin form, hon liksom söker sig nedåt, sen är det nästan som nåt hugger till i...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 943
Senast: Blandrastik
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 816
Senast: Ace
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 573
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp