Thathorse

Trådstartare
Hej! Min unghäst på 3 år är iväg på 1 månads inridning. Han kmr hem till midsommar och är välidgt okomplicerad, tycker ridningen är kul och är fin i kroppen. Men hur ska jag rida honom när jag kmr hem? Ska jag lixom ens rida han? Om jag ska, Hur mångagånger i veckan? Ska jag endast rida ut eller variera mellan dressyr och uteritt? ska jag hoppa han ngt? (han ska bli en hopphäst förmodligen). Och hur länge ska jag rida han? Tack i förväg! :D
 
Hej! Min unghäst på 3 år är iväg på 1 månads inridning. Han kmr hem till midsommar och är välidgt okomplicerad, tycker ridningen är kul och är fin i kroppen. Men hur ska jag rida honom när jag kmr hem? Ska jag lixom ens rida han? Om jag ska, Hur mångagånger i veckan? Ska jag endast rida ut eller variera mellan dressyr och uteritt? ska jag hoppa han ngt? (han ska bli en hopphäst förmodligen). Och hur länge ska jag rida han? Tack i förväg! :D

Fråga de som har hästen på inridning om de inte kan ha en lektion för dig innan han åker. Så kan de visa dig hur du bör träna hästen. De kan säkert hjälpa dig lägga upp plan för när han bör ridas och vila med.

Ta gärna hjälp av tränare när du börjar med honom hemma också.
Lycka till!
 
När jag jobbade i ett inridningsstall ville vi att de flesta skulle komma i två omgångar. En månads inridning och sedan vila i några månader. Sedan tillbaka till oss och ridas en månad till, där ägaren kunde komma och rida i den miljö unghästen är van att bli riden med hjälp av den som ridit hästen. Sedan lite ridning hemma medans hästen är igång innan vila igen. Hur man sedan går vidare beror mycket på hur van ägaren är med unghästar och vet du inte alls hur du ska lägga upp det så är det nog bäst att du tar hjälp av den som ridit in hästen eller annan tränare med unghästvana.
 
På en 3-åring skulle jag rekomendera främst uteritter, tillsammans med en eller flera stadiga äldre hästar. 30-45 min i varierad terräng och med mycket skritt till en början, 2-3 dagar i veckan. Skulle inte vilja hoppa uppsutten förän den är riden några månader (minst).

Om den nu har haft en relativt intensiv månad på inridning skulle jag förmodligen låta den vila på bete allt ifrån 1-3 månader när den kommer hem. Sedan ta hjälp att sätta i gång den, gärna av dom som ridit in den. :)
 
Instämmer med @sorbifolia! Lite vila (kanske inte 3 månader, men några veckor iaf) om inridningen varit intensiv. Utöver inridning tycker jag att treåringens jobb är att gå ute i skog och mark, bygga styrka och kondition och framåtbjudning. 2-3 dagar är precis lagom.
 
Min reds in under två månader våren som treåring. När hon kom därifrån red jag ett par gånger i paddocken bara för att ha testat, sen fick hon sommarlov. Red igång henne igen efter sommaren och körde några månader tills vintervilan runt jul. I brist på annat hästsällskap (min gamla rutinerade räv dog precis när unghästen skulle igång på hösten) så red jag ungefär två pass i paddocken i veckan och promenerade två vid handen ute i naturen, red ut om jag fick med mig pappa till fots. Min behöver stimulans för att inte bli ett monster, men mer än fyra gånger/vecka (där minst ett pass var utan ryttare) hade inte känts riktigt rätt mot en så pass ung häst. Som sjuåring har hon för första gången faktiskt landat i stallet och med sällskapet hon har så att hon fixar en veckas vila utan att mörda sin omgivning.
 
Tack allihop! Han rids in väldigt lungt tycker jag! Han är endast borta en månad och han är i vecka 3 nu och har precis börjat gallopera. Hans inridare Sofia olbacke finns på fb och även en video på Suprize (unghästen) Ska få rida Suprize snart inför henne
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 158
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp