Unghästtester 2017

Citerat från reglementet:

"Otillåten behandling av häst
Spö eller långpiska får inte användas som bestraffning utan endast som anvisning. Olämpligt uppträdande kan medföra att visaren avstängs från aktuell bedömning. Som olämpligt uppträdande mot hästen räknas varje åtgärd som har karaktär av bestraffning. Exempel på olämpligt uppträdande:
• hårda slag med eller utan tillhyggen
• ryck i tyglarna
• upprepade kraftiga skänkelslag, sporrning
• skrik, svordomar eller andra olämpliga uttryck
• hård drivning"

Under sektionen om löshoppningsmomentet står det inte ett ljud om att man inte får vifta med långpisken eller smacka. Det där måste personen ha hittat på?
Ja, jag vet inte var hon hittat det. Det är väl om det tolkas som "hård drivning" men det ställer jag mig tveksam till. I vårt fall igår vågade vi ju knappt gå på hästen efter att hon tillrättavisade oss, vilket unghästen i sin tur blev osäker av. Enligt henne var det absolut förbjuder att "snärta" så det lät med pisken och helst skulle man inte vifta alls.
 
Ja, jag vet inte var hon hittat det. Det är väl om det tolkas som "hård drivning" men det ställer jag mig tveksam till. I vårt fall igår vågade vi ju knappt gå på hästen efter att hon tillrättavisade oss, vilket unghästen i sin tur blev osäker av. Enligt henne var det absolut förbjuder att "snärta" så det lät med pisken och helst skulle man inte vifta alls.

Var den här personen någon som var involverad i den lokala SWB-föreningen, eller någon utomstående som lejts in?
Vi hade miljöträning igår med löshoppning, och av erfarenhet behöver vissa hästar mer hjälp för att hålla tempot, då genom ljudhjälper som smackningar och snärt i luften med spöet. Andra hästar blir för stressade och då får man backa av. Men det här låter helt påhittat...
 
Håller med om att det låter påhittat. Självklart blir det bättre poäng om hästen går själv men driva så hästen kommer in i serien bra var en självklarhet iaf förra året.
 
Var den här personen någon som var involverad i den lokala SWB-föreningen, eller någon utomstående som lejts in?
Vi hade miljöträning igår med löshoppning, och av erfarenhet behöver vissa hästar mer hjälp för att hålla tempot, då genom ljudhjälper som smackningar och snärt i luften med spöet. Andra hästar blir för stressade och då får man backa av. Men det här låter helt påhittat...
Tror hon är rätt insyltad i ASVH i allmänhet och den lokala föreningen i synnerhet. Men det lugnar mig att ingen annan hittills har hört talas om detta.
 
Jag kommer följa ett speciellt tillfälle närmare i år. Då är det min gamla hästs första avkomma som går - och av filmerna jag sett på honom så ser det lovande ut. Superspännande!
 
Det bästa är att läsa reglementet själv om man hör sådant som verkar tokigt. Hörde om en som hade tolkat det som att man bara fick ha gula och vita bommar när det står gula eller vita med kontrastfärg.

Snärta med pisken får man absolut om det behövs. Det anses inte som hård drivning.
 
Det bästa är att läsa reglementet själv om man hör sådant som verkar tokigt. Hörde om en som hade tolkat det som att man bara fick ha gula och vita bommar när det står gula eller vita med kontrastfärg.

Snärta med pisken får man absolut om det behövs. Det anses inte som hård drivning.
Jo, vi båda har läst reglementet och inte hittat något, och det var därför jag ställde frågan här. Var rädd för att vi missat någon info eller något dokument, men så verkar inte fallet vara :).
 
Idag har Mälardalen första 4-årstesterna med nya upplägget. Alonzo e. Arlando Z - Elmshorn och New Star XC e. Nintender - Alcatraz har hoppat kvalpoäng hittills.
 
18238845_1569220499768250_108816263631950786_o.jpg
 
Ingen som har några resultat från Frödinge hittills ?

Jag var där.. Nån särskild du undrar över? När vi åkte hem tror jag bara det delats ut två diplom, ett hopp till Diamantino-sonen Valentino och ett gångartsdiplom till en Zuidenwind. Sen åkte vi så vet inte vad som hände sen.
 
Översta delarna av resultatlistorna från hela helgen i Mälardalen. Överlag väldigt många väldigt höga poäng, vad säger ni som var på plats om nivån?
Ampere-avkommorna fortsätter glänsa, tre diplom och alla 4 visade på över 85%! På gångartsidan även två diplom av två visade till Don Frederic, Clever Hill Q och Floricello. Toppade gjorde en avkomma till Charmeur och första visade e.Van Vivaldi gick också bra.
På hoppsidan två diplom till Bravour. Centaurus fortsätter också leverera. Högst bedömd och även dubbeldiplom e. Baltimore.
18301429_1571399262883707_4932265592074931014_n.jpg

18403518_1571394816217485_9073238041862925131_n.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
386
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hur länge smittar det? Att dom inte ska träffa andra hundar förstår jag, men om jag förstått det rätt så smittar det om hon springer...
Svar
3
· Visningar
333
Senast: movi
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
676
Senast: Cattis_E
·
Fritid Efter ett gaska jävligt år arbetsmässigt för både mig och sambon (tack och lov i olika perioder) känner vi både ett behov av att komma...
Svar
14
· Visningar
923

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp