Unghästtrots

Kom på att mitt lilla djur faktiskt fyllt 7 år nu. Är det fler än jag som inte upplevt minsta lilla tendens till unghästtrots?

Det värsta i "trots"-väg han visar upp är väl att han kuta ut genom stalldörren om inte snöret hänger för (alla andra dörrar kan vara öppna, räcker med att hänga för dörren mitt framför nosen) när det är grässäsong, gräset är alltid bäst på gräsmattan om man är ponny ;)

I ridväg kan han vara busig ibland och bockar värre nu när han är starkare men det är inget alls som tenderar till trots på något vis. Han är GLAD och lägger av när man säger åt honom bara.

Så nu funderar jag på om det är mig eller honom det är fel på (:confused:) eller om det är fler därute som haft en så extremt okomplicerad unghästtid?

Jag tror inte på unghästtrots, likt fler i tråden.

Jag tror att unga hästar vid en viss tid inser att de blivit starkare och välbalanserade etc i kroppen. Är de då välhanterade märks inga större problem av det om alls något.
Har man däremot missat lite i utbildningen så märks det då.

Det sker samma sak i långtidskonvalecenter ibland. När de inser att de inte har ont eller är lika svaga använder de sin kropp på ett annat vis. De kan vilja se själv "vad kan jag göra med den här kroppen?". Om man satt normala gränser, inte lärt hästen att gå i försvar/gå emot/kampa etc så kommer hästen fortsatt lyssna, unghäst som fd sjuk/skadad. Har man missat kommer man uppleva problem.

Att proffs inte har problem med unghästtrots tycker jag säger något.
 

Liknande trådar

Hästvård I fredags så fick min häst kolik och jag gick med honom i flera timmar men det hjälpte inte, till slut kom en veterinär ut och gav honom...
Svar
16
· Visningar
2 328
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 458
  • Låst
Tjatter DET GÅR FORTFARANDE ATT ANMÄLA SIG FÖR DE SOM ÄR SUGNA! The story: Harald och hans vänner bor på en gård i landet Långt Långt...
46 47 48
Svar
958
· Visningar
42 090
Senast: LindgrenV
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp