Bukefalos 28 år!

C

CARTIER

Jag har en hingst på 10 mån.
Jag undrar vad jag kan kräva av honom. Finns det studier om hur utvecklade de är i sinnet? Hur mycket kan de lära sig? Ledövningar, beteende i stallet, m.m.
Han kan stå uppbunden, ha täcke på sig, vara ensam i stallet när stoet rids, van vid grimma, hovslagare. Inte helt med på noterna när jag håller på med hovarna. Han ger mig inte hoven, utan lyfter den motvilligt. Har åkt transport med stoet två g men ska nu åka med mellanvägg.
Han är väldigt social och kommer alltid fram till den som kommer, men börjar bli lite svår när han nu varit med som handhäst.Stegrar, bockar, o.s.v.
Som sagt, vad kan jag kräva av en 10 mån hingst?:confused:
 
Sv: unghingst

Jag tycker det låter som om du har kommit en bra bit på väg med honom. Min 9 mån hingst är hur snäll som helst att rykta, lyfta hovar, ta på grimma mm. Men handhäst vet jag inte om jag hade vågat ha honom som. Forsätt att träna som du gjort hittills, leda i grimma o grimskaft och lyfta hovar. Det är en jättebra början.
 
Sv: unghingst

Man kan nog lära dem ganska mycket, så länge man inte håller på för länge varje gång plus att man bör ge dem vila några dagar om man lärt dem något "stort".
Och så måste man ju självkalrt vara uppmärksam på om hästen har växtvärk eller är trött osv.

Vår 8 månaders bebis kan också allt det där som din kan, har haft bett i munnen (det var hon själv som ville det från början, så hon har haft det ganska länge.. :D ) och har gått på promenader själv många gånger..
Vi ska snart börja tömköra lite smått och löshoppa pyttehinder nån gång.

De bör ju åtminstonde vara grunduppfostrade vid 10 mån ålder så man kan hantera dem på alla sätt och vis.
Sen har de ju alla sina trotsåldrar men det är ju sånt man får räkna med.. ;)
 
Sv: unghingst

OK, men det är ingen som vet om det är någon studie gjord på hur mycket de kan ta in o.s.v.
Jag vet ju att han aldrig får bita, sparka el flytta på mig eller liknande, o det gör han inte. Jag kan ju träna mycket annat, ledövningar t.ex. Kan jag kräva av honom (efter träning förstås) att han ska förstå det eller ska man acceptera visst bus.
 
Sv: unghingst

Den ska vara hanterbar anser jag. Kunna lyfta hovar, gå någorlunda fint i grimma. Borta.. ja du vet. Stimulera den helt enkelt, men inte för mkt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 611
Senast: __sofia__
·
Träning Har ett sto som är eller ska väl säga har alltid varit väldigt låg i rang och alltid den som har varit den mobbade. Hon har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
5 682
Senast: Tussinussen
·
Y
Träning Gör INTE som jag gjorde. Jag köpte en ganska ohanterad 6 månader gammal shirehingst. Vi lyfte hovarna och det gick bra men med lite...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
11 716
Senast: Vinja
·
B
Hästvård Två saker som delvis hör ihop. Jag ska ta allt från början, det är nog lättast. Idag krånglade min häst vid skoning. I fyra år innan...
Svar
1
· Visningar
671
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp