Ungponny, mätintyg och grönt kort för någon som är väldigt ung

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag har en sexårig new forest som jag tävlar dressyr med mot stora hästar (jag är 26). Hästen ifråga ligger precis på gränsen mellan c- och d-ponny. Så långt, allt bra.

Men, jag har en extrem hopprädsla sen en olycka med annan häst för nio år sen. Min häst tycker egentligen att det är roligt att hoppa, och nu har jag en liten tjej, tretton år, som är intresserad av att hoppa henne lite för att hästen ska få rutin på hoppning och så småningom kunna fungera som hopphäst även till mig på hobbynivå. Men då till mina frågor:
- Jag registrerade henne som ridhäst i TDB för att jag tänkte att hon ändå aldrig skulle tävla mot ponnyer med mig. Går det att ändra i efterhand?
- Hon är mätt vid kvalitetsbedömningen och det står i hennes pass, hon är dock inte mätt efter det. Har som sagt ett par år kvar till åtta. Kan man mäta henne ändå ifall vi skulle vilja att hon skulle tävla hoppning med den lilla tjejen i en "riktig" ponnyklass?
- Tjejen är som sagt tretton år i år. Har inte grönt kort. Har dock hästvan mamma, så mycket möjligt att hon har grönt kort. Ska fråga. Får hon i så fall tävla på hennes även i år? Måste det vara en förälders gröna kort barnet tävlar på, eller hade det gått bra med mitt som ägare till hästen? De kommer INTE få åka med hästen utan mig i vilket fall.
- Får hon starta p&j utan grönt kort? Jag tog mitt för typ femton år sen, då fanns det inte p&j/p&r häromkring så jag har aldrig hamnat i sitsen att jag vill starta något liknande utan att ha grönt kort.

Mycket tacksam om någon har svar, det här med ponnytävling trodde jag var ett sen länge avslutat kapitel för min del.
 
Om vi börjar bakifrån :)

De flesta P&J kräver inte grönt kort (skriver de flesta för man vet aldrig) men det brukar stå i propositionen

Nej hon behöver inte tävla på målsmans Gröna Kort, det räcker med att den som ansvarar för anmälan har grönt kort (har du det så gör anmälan via ditt TDB-konto för säkerhets skull)
Hon kan tävla på någon annans kort hela året ut. Men börja leta kurser redan nu, för 1/1-17 måste hon ha eget Grönt Kort för att tävla.

Har ingen riktigt aning om det där med ponny som storhäst i TDB, men jag antar att du inte skickat in någon mätintyg när du registrerade ponnyn?
Jag skulle kontakta TDB-supporten och fråga om jag behöver göra något mer än skicka in mätintyget i passet för att ponnyn ska få starta som just ponny. (Förresten. Hur länge står det att det mätintyget gäller som du har?)
 
Om vi börjar bakifrån :)

De flesta P&J kräver inte grönt kort (skriver de flesta för man vet aldrig) men det brukar stå i propositionen

Nej hon behöver inte tävla på målsmans Gröna Kort, det räcker med att den som ansvarar för anmälan har grönt kort (har du det så gör anmälan via ditt TDB-konto för säkerhets skull)
Hon kan tävla på någon annans kort hela året ut. Men börja leta kurser redan nu, för 1/1-17 måste hon ha eget Grönt Kort för att tävla.

Har ingen riktigt aning om det där med ponny som storhäst i TDB, men jag antar att du inte skickat in någon mätintyg när du registrerade ponnyn?
Jag skulle kontakta TDB-supporten och fråga om jag behöver göra något mer än skicka in mätintyget i passet för att ponnyn ska få starta som just ponny. (Förresten. Hur länge står det att det mätintyget gäller som du har?)

Tusen tack för ditt svar! Jag har kollat upp det sen jag postade tråden, föräldrarna har INTE grönt kort, men jag har och det betyder alltså att hon får tävla på det fram till årsskiftet? Grönt kort ska jag ju givetvis rekommendera dem i vilket fall, jag gick tillsammans med min pappa en gång i tiden och tycker det är bra att även föräldrarna får lära sig. Även om de som sagt inte kommer få åka iväg utan mig.

Jag registrerade ponnyn i TDB våren -15, och hade då tidspress på att hinna få in pappren innan anmälningstiden gick ut till en tävling jag själv ville vara med i (dressyr). Registrerade henne därför som ridhäst eftersom jag var osäker på hur mätintyget skulle behandlas om jag skrev henne som ponny, och eftersom jag aldrig trodde att jag skulle hamna i den sits jag sitter i nu, att ponnyn faktiskt skulle tävla mot andra ponnyer. Hon mättes till 140 cm hösten -14, då fyra år gammal. Är inte mätt sen dess.
 
Så här står det på SvRFs hemsida



4. Ponny kan mätas från och med det år den fyller ett år. Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år


det utfärdats. Efter det ska ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyget ska det framgå hur länge det är giltigt.

Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5 cm

behöver inte mätas om förrän vid sista obligatoriska mätning.

Från och med 8 års ålder utfärdas det sista obligatoriska mätintyget som gäller för resten av ponnyns liv om det inte

enligt punkt 9 och 10 i det här reglementet blir ogiltigt efter kontrollmätning.
 
Så här står det på SvRFs hemsida



4. Ponny kan mätas från och med det år den fyller ett år. Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år


det utfärdats. Efter det ska ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyget ska det framgå hur länge det är giltigt.

Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5 cm

behöver inte mätas om förrän vid sista obligatoriska mätning.

Från och med 8 års ålder utfärdas det sista obligatoriska mätintyget som gäller för resten av ponnyns liv om det inte

enligt punkt 9 och 10 i det här reglementet blir ogiltigt efter kontrollmätning.
Eftersom hon då var 140 cm (åtta cm under gränsen) vid fyra års ålder borde jag alltså kunna vänta med att mäta i två år tills hon är åtta?

Så får jag mejla TDB för att höra om man kan ändra henne till D-ponny i efterhand. Tusen tack för att du tagit dig tid att svara.
 
Eftersom hon då var 140 cm (åtta cm under gränsen) vid fyra års ålder borde jag alltså kunna vänta med att mäta i två år tills hon är åtta?

Så får jag mejla TDB för att höra om man kan ändra henne till D-ponny i efterhand. Tusen tack för att du tagit dig tid att svara.

Om hon enbart är mätt vid kvalitetsbedömningen så är inte det en giltig mätning för "riktig" tävling. För att intyget ska gälla måste hon vara mätt på mätstation och ha ett riktigt mätintyg, det som är infört i passet gäller alltså inte.
 
Om hon enbart är mätt vid kvalitetsbedömningen så är inte det en giltig mätning för "riktig" tävling. För att intyget ska gälla måste hon vara mätt på mätstation och ha ett riktigt mätintyg, det som är infört i passet gäller alltså inte.

Jag mäter egentligen gärna om henne, jag litar inte riktigt på att den mätningen är helt korrekt eftersom hon var extremt spänd och blåste upp sig. De tio cm som i så fall skiljer på hindren för C- respektive D-ponny tycker jag gör otroligt mycket, även om jag själv skulle vilja hoppa avdelning B så småningom, så jag hade välkomnat en mankhöjd under C-ponnymåttet med öppna armar.
 
Jag mäter egentligen gärna om henne, jag litar inte riktigt på att den mätningen är helt korrekt eftersom hon var extremt spänd och blåste upp sig. De tio cm som i så fall skiljer på hindren för C- respektive D-ponny tycker jag gör otroligt mycket, även om jag själv skulle vilja hoppa avdelning B så småningom, så jag hade välkomnat en mankhöjd under C-ponnymåttet med öppna armar.

Ja, som sagt så behöver hon mätas "på riktigt" och få ett mätintyg för att få starta ponnytävling. Jag såg förresten nåt klipp på hippson om hur ponnymätning går till (det är snart dags för min, första gången för mig!) och de mätte bland annat en liten shettis som var typ en meter, men på utställning hade fått kritik för att han var "för stor" enligt deras mätning, tror de mätt honom då till 107 cm. Så mätning utförd av andra än mätmän ska man nog ta med en stor nypa salt.
 

Liknande trådar

Tävling Jag tänker att jag behöver ta grönt kort. När jag var liten och tävlade behövde man inget grönt kort. Sen flyttade jag till Irland och...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168
Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 215
Gnägg Hej! Jag är en tjej på 15 år och fyller 16 till hösten, och jag är 167 cm lång. Jag vill gärna komma ut & börja tävla i hoppning då det...
Svar
14
· Visningar
2 339
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp