Unika hästtäcken?

Akitan

Trådstartare
Hej!

Jag har extremt svårt att hitta täcken som ligger bra på min häst och eftersom hon går på lösdrift vill jag verkligen!! hitta nåt som passar. Jag har dock provat alla märken jag hittat och inget ligger som det ska :/ Har läst några trådar här där det diskuterats nya designer, komma in på marknaden osv och sett att det nämnts att det finns nya unika designer för bra passform som inte slagit på marknaden. Min fråga är ju nu...är det någon som vet vart man kan hitta dessa täcken?? Min häst vore perfekt testkanin för folk som utvecklar nya lösningar vad gäller passform men vart finns dom?? :O
 
Hon är grov fram men kan ändå inte ha täcken som har större halsöppning. Svårt att förklara men det är vinkeln mellan halsansättningen vid bringan till manken som är "konstig". Hon har 140-145, men nej jag har provat alla möjliga storlekar i alla modeller och dom sitter helt enkelt inte bra. halvhals borde vara perfekt på henne eftersom allt annat åker bakåt och "stryper" men dom är alltid för tajta runt bogarna och har alldeles för små/felplacerade bogveck. Bucas irish är hittills det täcke so. Suttit bäst eftersom hon kräver en ganska uppskuren modell runt halsen för att täcket inte ska åka bakåt, men det trycker fortfarande vid bogar och hals och sätter man i en breddare blir hela öppningen för stor och det börjar glida bakåt.
Har verkligen provat allt jag kan hitta och tagit hjälp av återförsäljare osv men hon är SVÅR! Om någon vet nån som måttsyr täcken vore det också väldigt intressant!! :)
 
Om du har möjlighet att lägga in ett par bilder på hästen så kan säkert bukeligan hjälpa dig med tips på det optimala täcket.
Det finns en hel uppsjö med täcken på marknaden vilket gör att det oftast redan finns ett perfekt täcke för just sin typ av häst.
 
Jag hade en häst med liknande problem som din. Alla halvhals var för tajta förutom Thermo Master Tornado Premium. Så om du inte redan provat ett ett sånt kan jag rekommendera att prova ett.
 
Jag tar jättegärna hjälp om det finns folk med bättre koll än jag! :) Har letat i 3år nu men säkert missat massor! Har ju blivit en rätt dyr historia att köpa och lämna tillbaka täcken hela tiden, speciellt eftersom de flesta måste köpas på nätet med frakt osv. Då hoppar man ju över en del man verkligen inte tror kan passa så tips från folk med liknande problem mottages tacksamt! :) Kan absolut lägga in bild, ska bara klura ut hur man gör ;)

Jag har provat många olika hööks täcken men inte just det faktiskt. Ska genast prova! :)
 
Men se till att prova med ett rent lakan under så att du kan lämna tillbaka det om det inte passar. TM är ganska stora i storlekarna, så jag vet inte om din borde ha 135 eller 145 i det. Det är iallafall rejäla bra täcken. Jag har 3 st som var till mina förra hästar. Även fast det är "bara" 600D i tyget så har de hållit utan revor eller hål för 3 års dagliga rullningar i leran :)
 
Var tvungen att åka och Köpa ett TM och prova men det passade tyvärr inte :/
Hade halsöppningen vart mindre/stretchen börjat högre upp och bogvecken vart 2dm högre hade det vart perfekt men nu hamnade istället kanten mellan stretch och tyg mitt på bogspetsarna och tryckte och stretchen satt inte åt. Hon är ganska lång så hon skulle inte kunna ha ett 135...145 va på gränsen till kort redan.
Har ett Santino nu och det gigantiska höga bogvecken passar henne super men då är halsöppningen alldeles för stor istället så även om jag drar ihop det max åker det bak och ena halvan fram viker in sig och hon får tryckande metallspännen mot bringan :/

Fler tips mottages tacksamt!! :D
 
Frågar som AmyPond.
Hur sitter Horsewares täcken överlag?

Har en likadan häst, där bara HW passar. Även om storleken är rymlig och för ögat ser ut att vara för stora i just halsen så kasar de aldrig bakåt ändå. De ligger verkligens still och skaver aldrig.
 
Jag har inte världens bästa tålamod när det gäller att leta täcken och hästarna får ofta hålla till godo med andras avlagda. Dock tycker jag att det går ganska bra så länge man håller sig till täcken med hal insida, typ täckjackstyg. Ingen fleece, ylle, bomull eller nåt som gör att de äter sig bakåt. Dessutom stoppar jag en dubbelvikt pad mellan hästen och bogspännet för att undvika skav i bringan. Tror aldrig jag har haft skav på nån häst och de har tidvis gått på lösdrift och de två jag har nu är väldigt rejäla över bringan för sin storlek. Nån gång har de väl haft undertröja på vintern.

Synd att inte tornado premium passade, för det är väldigt bra täcken tycker jag.
 
Problemet är inte skav utan tryck. Jag vill inte ha ett täcke på min häst som hela tiden ligger och "drar" bakåt och ligger spänt/ger tryck.
Hw täcken har jag provat original, optimo, amigo bravo och nåt mer som jag inte kommer ihåg men alla har varit för tajta runt bogarna och så pass stora i övrigt att jag inte kunnat ta större storlek. Optimo borde ju vara perfekt men satt inge bra det heller...dessutom sjuukt långt! :O kommer ihåg att maggjordarna hamnade för långt fram på optimo så dom låg emot frambenen och hela modellen var bara fel helt enkelt...
 
Kan ju tillägga att mina krav i övrigt är glansigt innertyg, 50-100g foder och bra andasfunktion/vattentäthet :)
 
Exklusiv passade min häst. Nu finns det bara 1 modell kvar i sortimentet. Glansigt innertyg och bogveck på det rätta stället som verkligen ger mer plats för bogen .
 
Hm ja jag hittade bara ett vintertäcke och det var helt utan bogveck... Exklusiv horse wear menar du?
 
Bilden du vill lägga upp måste redan ligga uppe någonstans, typ FB. Sen klickar du på bildsymbolen i svarsfältet och klistrar in bildadressen (högerklicka på bilden för att få fram bildadress). :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 490
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 018
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 891
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 483
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp