Uppbindning

danilo

Trådstartare
Hallå!

Jag har, efter en häst som gick över bommen, fått lite tips om hur man bäst kan binda hästen i transporten. Men tipsen är ju väldigt olika, en del binder fast i en krok längst ner under bommen länst fram i transporten för att huvudet inte ska kunna höjas, en del binder flera grimskaft. Man vill ju inte att hästen varken ska gå över eller under... :confused:

(Självklart är bommar med paniklösning något man ska ha, men ibland hamnar man i situationer där det inte går att trolla fram.)

Så frågan är - hur gör du? Och varför?
 
Sv: Uppbindning

Hört från mer än en erfaren hästmänniska att en ko-halsrem som fästs i bomen och går runt hästens hals är det bästa. Då binder man inte fast hästens huvud utan den kan stå och balansera normalt men den kan inte resa sig.
 
Sv: Uppbindning

Efter att min häst lyckas backa och få ner huvudet under bommen så har jag kommit fram till att det bästa för oss är att binda honom i en ring i främre delen av transporten, under fönstret liksom.
Han är bundn tillräckligt långt för att kunna röra sitt huvud och kunna backa lite grann, men han får inte huvudet på fel sida av bommen eller hur man nu ska förklara.

Jag har panikhaken satt fast i ringen i väggen. Händer det något är det lättare att nå den där, än i grimman på hästen.
Det här är vad som fungerar bäst för oss.
 
Sv: Uppbindning

Gud vilken bra idé! Då kan alltså hästen stå och svaja men kan inte komma under eller över, för att man kan sätta fast den ordentligt tight... Har du provat det själv?
 
Senast ändrad:
Sv: Uppbindning

Smart att tänka på att sätta panikhaken där!

Men det låter som att hästen skulle kunna gå över bommen fortfarande?
 
Sv: Uppbindning

Två grimskaft, ett i var sida på transporten, tillräckligt för att hsäten ändå kan röra huvudet lite, men inte resa sig.

Det är smartast att ha panikhaken i väggen, oavsett om det är i transporten eller gången/boxen, då har du ett "snöre" att hålla hästen i/fånga den med om den kommer lös. Transportgrimskaft är ju aldrig så långa att de kan trampa på dem, om de inte tar ner huvudet och börjar beta vill säga :p
 
Sv: Uppbindning

Nu ska vi se om jag kan förklara normalt


Jag hade givetvis ingen superbra bild. Men ungefär där det röda krysset är (fast inte i sidoväggen utan i väggen framåt, under fönstret) sitter panikhaken fast i väggen, och hästen binds fast i den blå änden.
Grimskaftet är för kort för att hästen ska komma tillräckligt högt för att komma över bommen (dessutom kan hästen intebacka så långt bak heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Uppbindning

Två grimskaft, ett i var sida på transporten, tillräckligt för att hsäten ändå kan röra huvudet lite, men inte resa sig.

Det är smartast att ha panikhaken i väggen, oavsett om det är i transporten eller gången/boxen, då har du ett "snöre" att hålla hästen i/fånga den med om den kommer lös. Transportgrimskaft är ju aldrig så långa att de kan trampa på dem, om de inte tar ner huvudet och börjar beta vill säga :p

Jag sätter panikhaken där det är lättast att komma åt den.
I min kompis transport vill jag helst ha panikhaken i grimman på den bortre hästen eftersom det är lättare att komma åt haken där och släppa lös hästen om något händer. I annat fall måste jag in i transporten, förbi hästen, in till väggen... (det kan bli farligt!) När det väl händer saker måste man kunna få loss hästarna snabbt. Det är inte alltid man har tid att lirka med en karbinhake (som kanske sitter åtspänt i väggen/bommen).

Men i min egen transport tänker jag lite grann som du, jag får ju ett "gratis" grimskaft om jag släpper lös hästen i den änden. (+ att det går snabbast att lösa ut haken där)
 
Sv: Uppbindning

Nu ska vi se om jag kan förklara normalt


Jag hade givetvis ingen superbra bild. Men ungefär där det röda krysset är (fast inte i sidoväggen utan i väggen framåt, under fönstret) sitter panikhaken fast i väggen, och hästen binds fast i den blå änden.
Grimskaftet är för kort för att hästen ska komma tillräckligt högt för att komma över bommen (dessutom kan hästen intebacka så långt bak heller.

Såhär hade jag aldrig valt att sätta fast en häst, risk att de får ett framben över linan.
 
Sv: Uppbindning

Inte provat själv. Tror dock inte att man ska sätta halsremmen allt för tight. Sen sätter man fast grimskaftet som man brukar också (förtydligande).
 
Sv: Uppbindning

Jag tycker det verkar variera från häst till häst vilken uppbindning som fungerar bäst för att de inte skall kunna hoppa över. Så jag tror man får pröva sig fram.

MEN det viktiga tycker jag är att få hästen att sluta vilja hoppa över. Att sätta upp ett rejält hösegel framför så att hästen landar med fötterna i det kan vara ett sätt. Att stapla upp med halmbalar framför kan vara ett annat. Just när det gäller hösegel minskar det dels lusten att hoppa och även om de skulle göra det, så tröttnar de rätt fort när de bara landar i seglet. Så en sådan lämplig åtgärd (och vad som fungerar bäst varierar från transport till transport och häst) är det jag skulle koncentrera mig på först.
 
Sv: Uppbindning

Det här är lite OT men iaf :)

Har faktiskt aldrig funderat på hur det är smidigast om man har två hästar i släpen (kör alltid nästan endast en häst) men du har säkert rätt att det kan vara svårt att få loss den innersta hästen... Hmm... Men när man börjar tänka på det skulle man ju nästan velat ha en en ännu bättre lösning för den innre hästen. Jag har iof ALLTID en vass kniv i bilen när jag kör släp ifall man behöver skära av ett grimskaft, ibland kan ju panikhakarna oxå vara svåra att få loss så det är en liten extra säkerhet.
 
Sv: Uppbindning

Nu ska vi se om jag kan förklara normalt


Jag hade givetvis ingen superbra bild. Men ungefär där det röda krysset är (fast inte i sidoväggen utan i väggen framåt, under fönstret) sitter panikhaken fast i väggen, och hästen binds fast i den blå änden.
Grimskaftet är för kort för att hästen ska komma tillräckligt högt för att komma över bommen (dessutom kan hästen intebacka så långt bak heller.

Såhär hade jag aldrig valt att sätta fast en häst, risk att de får ett framben över linan.

Nej, de kan inte få något ben över linan om man fäster änden framme under fönstret och såpass kort att de inte kan lyfta huvet för högt.
 
Sv: Uppbindning

Nej, de kan inte få något ben över linan om man fäster änden framme under fönstret och såpass kort att de inte kan lyfta huvet för högt.

Om man binder hästen så tight så kan den inte balansera och det är faktiskt djurplågeri tycker jag. Sen beror det helt på hur sprattliga framben hästen har.
 
Sv: Uppbindning

Fast ska vi vara ärliga är just den låga fastsättningen vad djurambulanse m fl förespråkar när de föreläser om hur transportera häst. Just för att det är den absolut vettigaste för hästen, den kan sänka huvudet och säkerheten blir bättre.
 
Sv: Uppbindning

Den kan balansera MYCKET bättre än om man binder fast i bommen etc.
För att fastna med ett ben i grimskaftet så måste den kunna lyfta huvudet rätt högt först och det kan den inte göra när man binder lågt.
 
Sv: Uppbindning

Just så var det som en annan tjej rekommenderade, men just i den transporten fanns det ingen ring att sätta fast i där framme så det gick inte riktigt. Jag tycker att det låter klokt! Plus att det är nära att skära loss utan att kliva in i transporten.
 
Sv: Uppbindning

Absolut :)

Men jag har inga balar, och även om jag hade det skulle jag inte vilja lasta in dem i transporten när jag kör häst. Och hösegel har jag inte heller. Så även om det i grunden förstås handlar till hundra procent om att få hästen att trivas och känna sig trygg, så vill man heller inte chansa. Så det bästa är väl helt enkelt att både träna hästen på hemmaplan i att stå i transport, och att kunna binda upp på ett säkert sätt.
 
Sv: Uppbindning

Vi binder med 2 transportgrimskaft. Ett från grimman ner till bommen, där sitter panikhaken i grimman.
Den andra sitter i grimman och ner mot väggen där fram under fönstret (gammal transport med fönster mitt fram). I den så sitter panikhaken i väggen så man får ett "grimskaft" ifall något händer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
745
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 921
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp