Uppbindning

Sv: Uppbindning

Den kan balansera MYCKET bättre än om man binder fast i bommen etc.
För att fastna med ett ben i grimskaftet så måste den kunna lyfta huvudet rätt högt först och det kan den inte göra när man binder lågt.

Ingen har pratat om bomen. På mitt släp finns det fästöglor ca 1 m upp bredvid frontfönstret (BOJ).

Erfter att ha haft en mkt rörlig häst som kunde fäkta rätt bra med sina framben så kommer jag aldrig att fästa i nån ring i knähöjd.
 
Sv: Uppbindning

Fast ska vi vara ärliga är just den låga fastsättningen vad djurambulanse m fl förespråkar när de föreläser om hur transportera häst. Just för att det är den absolut vettigaste för hästen, den kan sänka huvudet och säkerheten blir bättre.

Och varför skulle inte hästen kunna sänka huvudet om fastsättningen sitter i boghöjd framför hästen?
 
Sv: Uppbindning

Vi hade en unghäst som hade tendens å hoppa över bommen. vi satt ihop ett stigläder runt halsen så den hamlar som en halsrem kan man hålla i när man rider. sen den satte vi ett rep till ponny festet i mitten stolpen så den gjorde att hon ej kunnde "hoppa" upp liksom för då häll den ner hela hästen. sen satte vi en i var sida grimman som om hon vore uppbunden i stallgången + en som fästes fram till så hon ej kunde backa.. alla var satta så löst att hästen kunde röra sej men ändå inte för mkt.
 
Sv: Uppbindning

Då blir uppbindningen så lång att det går att komma upp med halsen och hoppa över bommen. Det är helt säkerställt. Binder du i sidorna och lämnar balansutrymme nedåt/framåt kommer hästen att kunna hoppa över bommen, om den är lagd så.

Personligen fördrar jag att binda i grimma och i halsrem om hästen tenderar att hoppa. Antingen halsrem för att säkra nacken/halsen (i bommen på äldre transporter), eller låta halsremsbindningen gå tillbaka på "hästsidan" om bommen och sedan under bommen och binda fram. För att fixera exakt var hästen står.

Det är inte helt lätt att hitta vad som funkar för just den aktuella hopparen, det beror på hästen och transporten, vilken som är bästa lösningen.
 
Lyfter upp denna gamla tråd eftersom att jag håller på bygga om ett hästsläp och vill ha säker och smart uppbindning.
Helst vill jag ha möjlighet att fästa halsring i bommen + en ring i främre delen för att de inte ska kunna komma bakom/under bommen med huvudet. Alt grimskaft att fästa i grimman från två håll men har ingen mittstolpe så det är bara att glömma.
Ps. Panikhaken ska sitta i grimman annars kommer den flygande mot hästen om den öppar sig vid ryck.
 
Jag hade en häst när jag var yngre som gick över (och under) bommen lite då och då.
Den verkade inte rädd för den gick alltid snällt in och ut släp både före och efter incidenterna.

Vi provade att köra utan mellanvägg efter några incidenter och vips, inga problem!

Man kan ju göra massor för att förhindra men glöm inte kolla om det finns en anledning till varför pållen gör som den gör :) Min ville ha mer utrymme i hästfinkan
 
En annan jag hade gjorde samma sak och där var det för att han var dum och uttråkad. Den vände vi helt enkelt på och band fast i bakbommen och stängde luckan framför näsan på honom :devil:

Den var förstås tillräckligt liten för att kunna åka så (shettis-island-korsning)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Utrustning Behöver tips och ideér då jag har en häst som hoppar över bommen i transporten. använder halsrem som jag binder längre ner men sist slet...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 235
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 823
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp