Uppdatera ännu mera, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag gick flocken från 6 till 15 hundar. Karla hade en supersmidig förlossning och ut kom nio pigga och starka alldeles fantastiska små valpar! :love:
20992686_10155046134408666_6363272332138006591_n.jpg
 
Input från er som har både katt och hund. Bobber har anammat kattungarna helt och både myser och slickar dem, MEN så fort dem springer så ska han jaga dem, stannar dem så stannar han och pussar på dem. Han får en tillsägelse varenda gång och vet att han gjort fel för han går bort och lägger sig tills nästa gång dem leker och rusar rundor. Är det hans jaktinstinkt som säger jaga för att dem springer eller är det något som kommer ge sig med nötning av tillsägelser.?
 
Hm! Mycket tankar efter kvällens träning med Floyd.
Vi har ju haft lite "strul" (inom citationstecken eftersom det inte egentligen varit något problem) med att han rundar mig med dummiesarna i avlämningarna. Detta har blivit mycket bättre, men har utvecklats till att jag fångar dummien lite på vägen när han är på väg in, vilket så klart inte är så snyggt. Eftersom han inte försöker smita förbi utan springer förbi pga att han sänker hastigheten för sent, så har jag liksom inte brytt mig så mycket och slarvat med noggrannheten. Det har funkat ändå, det har blivit lite bättre för varje gång och eftersom han verkar vara på väg att komma in i någon form av könsmognad så har jag tyckt att det kan vänta.
Idag tränade vi med det vanliga gänget, och de tyckte att det var dags att ta tag i det här nu - vilket jag inte höll med om. Känner att jag blev lite tjurig och motvalls, men jag är inte sugen på att ta så mycket i honom som de gör i sina hundar, särskilt inte när jag känner att jag inte behöver det :cautious: Han är ju en mjukis liksom. Jag vill inte ha en labbe som står och tvekar på ett "ut" för att den inte vet om den vågar gå, eller stannar upp efter 30m på en linje och vänder sig om och frågar sin förare eftersom den är för hårt styrd. Det ser man för ofta.
Sååå, det blev lite lustig stämning.
Jag tog fram en boll för att locka honom till mina händer, vilket fungerade, men då släppte han dummien någon gång och då tyckte de att det var katastrof. Suuuck. Ibland är det inte lätt att träna, inte ens med folk man i vanliga fall gillar att träna med!

Nu ska jag nöta avlämningar så att de är perfekta till nästa vecka :p

Ladda fick också apportera lite, hon skötte sig fint :heart Lilla wachteltokan. Hon lär jaga lite på egen tass på tisdag, men det må väl vara hänt :D

Jag är lite osäker på hur en avlämning inom jakten ska se ut. Men inom lydnanden brukar man oftast träna själva ingången först separat utan apport. Kan han göra det när han kommer i fart? Tänker att man kanske ska börja med att lära honom sakta in och komma in rätt utan dummy och sedan lägga på dummn när resten sitter. Jag bara spånar :p
Tycker i alla fall att det var bra att du inte lät dig övertalas till att göra på ett sätt som inte känns bra för dig eller Floyd. Fortsätt att stå på dig!
 
Jag är lite osäker på hur en avlämning inom jakten ska se ut. Men inom lydnanden brukar man oftast träna själva ingången först separat utan apport. Kan han göra det när han kommer i fart? Tänker att man kanske ska börja med att lära honom sakta in och komma in rätt utan dummy och sedan lägga på dummn när resten sitter. Jag bara spånar :p
Tycker i alla fall att det var bra att du inte lät dig övertalas till att göra på ett sätt som inte känns bra för dig eller Floyd. Fortsätt att stå på dig!

Den får egentligen se ut hur som helst, det viktigaste är att den är effektiv. Han hade fått gå bakom ryggen på mig och sedan lämna vid sidan t ex, men det är ju lätt hänt att den där svängen bakom ryggen flyter uuut och blir lite stoooor, och då får man avdrag :)

Nån timme efter träningen igår så tog jag ut honom och gjorde lite avlämningsträning separat, jag tror det är där jag behöver börja, precis som du säger. Jag satte honom framför mig, backade, kallade in - bad honom sitta lugnt rakt framför mig, gav honom en dummy i munnen, backade och kallade in med dummy. Bad honom sätta sig med dummyn, tog den och belönade. Han vill väldigt gärna direkt till sidan efteråt sedan (det är ju från den positionen det roliga händer :D ), så han är i regel snabb på att sno runt till rätt plats efteråt.

Jag får nog helt enkelt nöta, nöta, nöta - jag tror det främst handlar om att förändra hans bild av hur en avlämning ser ut och om att jag ska bli mera noggrann :)

Tack! :heart Jag är också glad att jag stod på mig, jag kan tycka att det är svårt i sådana situationer annars.
 
Den får egentligen se ut hur som helst, det viktigaste är att den är effektiv. Han hade fått gå bakom ryggen på mig och sedan lämna vid sidan t ex, men det är ju lätt hänt att den där svängen bakom ryggen flyter uuut och blir lite stoooor, och då får man avdrag :)

Nån timme efter träningen igår så tog jag ut honom och gjorde lite avlämningsträning separat, jag tror det är där jag behöver börja, precis som du säger. Jag satte honom framför mig, backade, kallade in - bad honom sitta lugnt rakt framför mig, gav honom en dummy i munnen, backade och kallade in med dummy. Bad honom sätta sig med dummyn, tog den och belönade. Han vill väldigt gärna direkt till sidan efteråt sedan (det är ju från den positionen det roliga händer :D ), så han är i regel snabb på att sno runt till rätt plats efteråt.

Jag får nog helt enkelt nöta, nöta, nöta - jag tror det främst handlar om att förändra hans bild av hur en avlämning ser ut och om att jag ska bli mera noggrann :)

Tack! :heart Jag är också glad att jag stod på mig, jag kan tycka att det är svårt i sådana situationer annars.
Kan vara rent ut sagt skitsvårt i såna situationer att stå emot - men bra gjort!

Jag hade gjort så som du gör, men inte brytt mig om det i liknade träningssituationer som den igår ännu, utan jobbat med det som du gjorde igår kväll med enkla övningar så han blir säker på vad som förväntas. Därefter försvåra övningarna och kräva bra avlämningar. Risken är ju annars att det blir lite osäkert om du ska börja kräva det i svårare situationer där han nu får göra "lite som han vill".

Håller helt med dig att man inte vill ha en osäker hund som går en bit för att sen fråga! Jag vill att de ska jobba självständigt med glädje och samtidigt vara mottagbara för styrning och direktiv. Och självklart ska styrningen och direktiven ses från hunden som en hjälp och ett samarbete för att lyckas tillsammans! :)
 
Kan vara rent ut sagt skitsvårt i såna situationer att stå emot - men bra gjort!

Jag hade gjort så som du gör, men inte brytt mig om det i liknade träningssituationer som den igår ännu, utan jobbat med det som du gjorde igår kväll med enkla övningar så han blir säker på vad som förväntas. Därefter försvåra övningarna och kräva bra avlämningar. Risken är ju annars att det blir lite osäkert om du ska börja kräva det i svårare situationer där han nu får göra "lite som han vill".

Håller helt med dig att man inte vill ha en osäker hund som går en bit för att sen fråga! Jag vill att de ska jobba självständigt med glädje och samtidigt vara mottagbara för styrning och direktiv. Och självklart ska styrningen och direktiven ses från hunden som en hjälp och ett samarbete för att lyckas tillsammans! :)

Tack! Ja, det kan ju verkligen vara det.. :wtf:

Nej, du har nog helt rätt i det. Det var ju därför jag inte ville ta i honom igår heller - han hade ju inte haft en aning om varför jag hade gjort det och det hade bara blivit en osäkerhet kring det.
Han har ju haft en ram att förhålla sig till vid avlämningar (t ex komma direkt hem så fort han hämtat, inte sväva ut för långt, inte droppa osv) men jag behöver ju helt klart tighta åt ramen lite nu och göra det stegvis, precis som du skriver :)

Ja, verkligen så! Och hittills är jag otroligt nöjd med honom på det planet, han är verkligen självständig i sitt arbete utan att tappa förigheten. Det är jag väldigt rädd om och mån om att behålla, för det tycker jag är en av de värdefullaste egenskaperna som finns hos en jakthund :)
 
Tack! Ja, det kan ju verkligen vara det.. :wtf:

Nej, du har nog helt rätt i det. Det var ju därför jag inte ville ta i honom igår heller - han hade ju inte haft en aning om varför jag hade gjort det och det hade bara blivit en osäkerhet kring det.
Han har ju haft en ram att förhålla sig till vid avlämningar (t ex komma direkt hem så fort han hämtat, inte sväva ut för långt, inte droppa osv) men jag behöver ju helt klart tighta åt ramen lite nu och göra det stegvis, precis som du skriver :)

Ja, verkligen så! Och hittills är jag otroligt nöjd med honom på det planet, han är verkligen självständig i sitt arbete utan att tappa förigheten. Det är jag väldigt rädd om och mån om att behålla, för det tycker jag är en av de värdefullaste egenskaperna som finns hos en jakthund :)
Bara du tror på det själv så kör på och stå på dig mot de andra!

Det håller jag med om! Egenskaper och förtroende som lätt kan skadas men svårare att bygga tillbaka. :)
 
Bara du tror på det själv så kör på och stå på dig mot de andra!

Det håller jag med om! Egenskaper och förtroende som lätt kan skadas men svårare att bygga tillbaka. :)

Tack! Det är lättare sagt än gjort ibland bara :p

Ja, det är ju så, annars tror jag inte att det hade varit så vanligt hos labbarna. Många vill ha dem till perfekta robotar, lite halvt hjärndöda som ska kunna gå på en spikrak linje i 250m utan att tänka. That's not my cup of dog :p Men det är nog en stor skillnad i att träna främst mot prov eller främst mot jakt. Jag blir så klart superglad om vi skulle lyckas på prov, men det viktigaste för mig är att han blir en funktionell jakthund. Där är lydnaden så klart jätteviktig, men det är ännu viktigare att han kan arbeta självständigt och lösa problemen utan min hjälp. Annars är han ju oduglig som jakthund :p
(och ja, du vet ju allt det här redan pga av jakthundsvana, men ja :D )
 
Input från er som har både katt och hund. Bobber har anammat kattungarna helt och både myser och slickar dem, MEN så fort dem springer så ska han jaga dem, stannar dem så stannar han och pussar på dem. Han får en tillsägelse varenda gång och vet att han gjort fel för han går bort och lägger sig tills nästa gång dem leker och rusar rundor. Är det hans jaktinstinkt som säger jaga för att dem springer eller är det något som kommer ge sig med nötning av tillsägelser.?
Det bästa är ju om du kan fånga upp honom innan han springer efter. Men annars, om han verkar glad och katterna är glada så kanske de helt enkelt hittat ett sätt att leka på, och då kanske det inte är så farligt att han springer efter?
 
SÅ pirrig, ska hämta hem en omplaceringstik om tre veckor ca, en liten labbetjej :love::love::love: (Sambon fick ge sig i val av ras helt enkelt när den här möjligheten dök upp!). Varvar med att det känns som man tagit vatten över huvudet till att LÄNGTA!! :D
 
Det bästa är ju om du kan fånga upp honom innan han springer efter. Men annars, om han verkar glad och katterna är glada så kanske de helt enkelt hittat ett sätt att leka på, och då kanske det inte är så farligt att han springer efter?
Ja så är det kanske. Hanen bryr sig inte och honan fräser ifrån, ORDENTLIGT, när hon är trött på honom. Det kanske lägger sig med tiden, dem har ju trots allt bara bott här i tre veckor varav första två inburade i badrummet.
 
Skulle rasta hundarna lite snabbt utanför dörren bara. Det slutade med att vi var ute i en halvtimme eftersom vi mötte en mycket(!) pratglad kvinna. Först frågade hon bara vilken ras mina hundar var, men så nämnde hon en egen hund, jag frågade om den och på något vis stod vi sedan och pratade om hundmat i 20 minuter. Hon hade inte så mycket koll, men ville lära sig mer och jag tipsade om olika sidor osv där hon kunde läsa mer. Jättekul och förhoppningsvis leder vårt lilla samtal till att hennes hund får bättre mat också :)
 
@AraSlei har du inte handtarget på honom? Jag kör alltid in avlämningarna med handtarget (som jag lär in separat), när hunden kommer håller jag bara fram handen och hunden sträcker sig med nosen mot handen och jag tar föremålet:) Sen lägger jag in sitt (med händerna bakom ryggen) och kan sen sträcka fram handen och hunden lämnar fint, oftast:p
Jag tycker fördelen är att hunden inte släpper förrän handen kommer fram, så då kan jag fila på positioner om jag vill utan att det blir dropp.
 
@AraSlei har du inte handtarget på honom? Jag kör alltid in avlämningarna med handtarget (som jag lär in separat), när hunden kommer håller jag bara fram handen och hunden sträcker sig med nosen mot handen och jag tar föremålet:) Sen lägger jag in sitt (med händerna bakom ryggen) och kan sen sträcka fram handen och hunden lämnar fint, oftast:p
Jag tycker fördelen är att hunden inte släpper förrän handen kommer fram, så då kan jag fila på positioner om jag vill utan att det blir dropp.

Nope, jag gav upp det :D Jag hade lite problem med att han inte ville hålla fast som liten och jag fick det aldrig att fungera med omvänt lockande, så därför kom vi aldrig vidare till handtarget. Jag gjorde några seriösa försök att lära in det separat, men jag fick honom verkligen inte att förstå.
Han droppar ju inte i vanliga fall längre, det var bara när bollen kom fram. Ladda kör jag handtarget på och den funkar perfekt på henne :up:

Vi tränade lite ikväll och då blåste jag stopp på honom framför mig när han kom med dummien - vilket fungerade förvånansvärt väl! Han blev lite konfunderad i början och undrade om jag verkligen menade stopp, men i slutet av passet dämpade han farten på ett helt annat sätt, typ med en förväntan på att "snart kommer stoppet!". Kunde ta bort pipan de sista två gångerna och bara dämpa honom med händerna. Ska bli spännande att se om han minns det i morgon... :p
Varvade med lite närsök och linjer, så han sover nog gott ikväll :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 554
Senast: orkide
·
Dressyr Startar en ny tråd eftersom den förra blev full :)
96 97 98
Svar
1 941
· Visningar
172 008
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa ...kring avlivning. Behöver egentligen lite bollande av tankar. Vet att det är dags alldeles snart, tyvärr. Har en äldre tik, 13 år...
Svar
2
· Visningar
690
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 241
Senast: Lisalei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp