Uppdatera vidare, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet att jag ibland klagar på Kosmos totala brist på samarbetsvilja, grinighet mot andra hanhundar, att han inte är så gosig (den absolut värsta hundsynden! :mad:), att han alltid har nosen i backen... Men herregud vilken TREVLIG och lättsam hund han är ändå. (När han inte försöker kissa på folks ägodelar alltså...)

Han har charmat folk från när vi klev på tunnelbanan i rusningstrafik tills vi blev upphämtade av pappa i Visby. Att trängas med 18361 morgonstressade Stockholmare var bara jättespännande, han sov på bussen och chillade själv i hytten när jag köpte både mat och kaffe. Han är så himla glad i folk och älskar allt på två ben, och folk verkar älska honom också?! Han har hälsat på människor på löpande band hela dagen och jag har aldrig småpratat med så mycket folk som idag när jag rest själv med honom för första gången. Tur att han inte förstår alla komplimanger han fått för då hade han blivit helt odräglig :o Åh vilken Kosmos-abstinens jag kommer ha nu när han ska åka på kollo! Men ändå skönt att lämna honom med en tokmysig reseupplevelse i färskt minne :love: :heart
 
Ska bli skönt med långhelg i Norrland. Synd på lägret, men det känns som att liften gått ur mig lite. Jobbet har tagit mer på mig än jag egentligen förstått, för nu när det ansvaret var borta... Jag har sovit mest hela dagen, har inte haft ett uns ork förrän på kvällen. Tänk att man kan vara så trött utan att ens förstå det.

Kanske påverkades ganska mycket av att jag ofta gick runt och kände mig otillräcklig. Aldrig fick jag höra att jag gjort något bra trots att jag gjorde mer än jag behövde och var extremt noggrann med all städning, däremot fick jag snabbt höra så fort jag inte gjort något. Typ om jag när jag öppnat gjort ALLA förmiddagssysslor, vikt all tvätt, diskat all disk, innan de andra ens kommit till jobbet, men ändå är det jag får höra att "Frida, tvätten är klar" med förväntningen att jag skulle springa och stoppa in den i torktumlaren.

Det är jobbigt att inte känna sig uppskattad. Så nu ska jag bara fokusera på att må bra och ha det roligt med hunden :love:

(Oj vad långt det blev :o)
 
Ska bli skönt med långhelg i Norrland. Synd på lägret, men det känns som att liften gått ur mig lite. Jobbet har tagit mer på mig än jag egentligen förstått, för nu när det ansvaret var borta... Jag har sovit mest hela dagen, har inte haft ett uns ork förrän på kvällen. Tänk att man kan vara så trött utan att ens förstå det.

Kanske påverkades ganska mycket av att jag ofta gick runt och kände mig otillräcklig. Aldrig fick jag höra att jag gjort något bra trots att jag gjorde mer än jag behövde och var extremt noggrann med all städning, däremot fick jag snabbt höra så fort jag inte gjort något. Typ om jag när jag öppnat gjort ALLA förmiddagssysslor, vikt all tvätt, diskat all disk, innan de andra ens kommit till jobbet, men ändå är det jag får höra att "Frida, tvätten är klar" med förväntningen att jag skulle springa och stoppa in den i torktumlaren.

Det är jobbigt att inte känna sig uppskattad. Så nu ska jag bara fokusera på att må bra och ha det roligt med hunden :love:

(Oj vad långt det blev :o)
Men fy, det låter bra att du slutade jobba där. Så oerhört trist att de bara noterar när något varit "fel". Känns ju framförallt som att hundmänniskor borde vara bättre på just att uppmuntra bra saker, berömma när någon jobbar bra osv? Ta hand om dig, så blir det nog jättebra sedan. Och förresten, om du skulle vara intresserad av att ha praktik eller jobba lite i sommar så kanske det finns möjlighet på mitt jobb. Hojta till om det skulle vara intressant. Det är ju inget hundjobb, men så länge hundar sköter sig så får de vara med.
 
Men fy, det låter bra att du slutade jobba där. Så oerhört trist att de bara noterar när något varit "fel". Känns ju framförallt som att hundmänniskor borde vara bättre på just att uppmuntra bra saker, berömma när någon jobbar bra osv? Ta hand om dig, så blir det nog jättebra sedan. Och förresten, om du skulle vara intresserad av att ha praktik eller jobba lite i sommar så kanske det finns möjlighet på mitt jobb. Hojta till om det skulle vara intressant. Det är ju inget hundjobb, men så länge hundar sköter sig så får de vara med.
Ja, och jag är också väldigt känslig för att bara ta emot kritik hela tiden, eftersom det var visan jag dansade efter i hela min uppväxt. (Aspergers och ADD, men utredning blev det inte förrän jag var nästan 16.. Man kan ju säga att jag hade det lite jobbigt i skolan.)
Jag hamnar i en spiral med självkritik, mår dåligt och vågar till slut inte göra något alls. Känns som jag var på väg ner dit. Så det ska bli skönt med en helt fri sommar! Behöver ladda batterierna och bara ha kul ett tag. Har ju sparat ihop en del pengar :D Så mig lär det inte gå något nöd på.

Jag har jobbat en del i stall, så det skulle kunna vara ett alternativ :) Även om jag gärna provar något nytt. Dessutom får jag inte lägre mocka i torv eller spån, min axel gick sönder senast jag gjorde det. Mockade halm i ett halvår utan problem. Mockade torv och spån i två veckor och axeln gick sönder :nailbiting:
 
Ja, och jag är också väldigt känslig för att bara ta emot kritik hela tiden, eftersom det var visan jag dansade efter i hela min uppväxt. (Aspergers och ADD, men utredning blev det inte förrän jag var nästan 16.. Man kan ju säga att jag hade det lite jobbigt i skolan.)
Jag hamnar i en spiral med självkritik, mår dåligt och vågar till slut inte göra något alls. Känns som jag var på väg ner dit. Så det ska bli skönt med en helt fri sommar! Behöver ladda batterierna och bara ha kul ett tag. Har ju sparat ihop en del pengar :D Så mig lär det inte gå något nöd på.

Jag har jobbat en del i stall, så det skulle kunna vara ett alternativ :) Även om jag gärna provar något nytt. Dessutom får jag inte lägre mocka i torv eller spån, min axel gick sönder senast jag gjorde det. Mockade halm i ett halvår utan problem. Mockade torv och spån i två veckor och axeln gick sönder :nailbiting:
I mitt stalljobb förekommer det i princip ingen mockning öht ;) Arbetsgivaren är mycket mån om att den anställda inte ska arbeta sönder sig. Jag mockar kanske tre boxar i veckan i snitt. Dessutom är det mycket god stämning mellan alla i stallet, mycket ensamtid visserligen men ja, bra kommunikation och det är absolut fokus på att hålla trevlig ton och försöka framhäva positiva saker.
 
I mitt stalljobb förekommer det i princip ingen mockning öht ;) Arbetsgivaren är mycket mån om att den anställda inte ska arbeta sönder sig. Jag mockar kanske tre boxar i veckan i snitt. Dessutom är det mycket god stämning mellan alla i stallet, mycket ensamtid visserligen men ja, bra kommunikation och det är absolut fokus på att hålla trevlig ton och försöka framhäva positiva saker.
Efter att ha jobbat så tätt inpå folk skulle jag nog uppskatta lite ensamtid :rofl:
Typ därför jag tänkte ansöka om jobb på Ica med typ.. Stängningspass :D

(Jag älskar fortfarande att jobba med folk. Men 6 tjejer med starka åsikter på liten yta kan bli lite jobbigt i längden :rofl:)
 
Deppdag. Fått kallelse till rehabcenter om ca en vecka. Försökt ta reda på hur länge jag ska vara där så jag kan ordna med hundvakt. Första svaret jag fick var 5 dagar i veckan, bo där, i 5 veckor. Aldrig sa jag och bröt ihop, jag KAN inte bo borta så länge!
Nu ringde sköterskan upp igen, men något mer svar fick jag inte än datum och tid när jag ska komma? Jamen det står ju i kallelsen men jag behöver veta hur länge jag ska ordna hundvakt?
Suck börjar gråta bara jag tänker på det, hur svårt kan det vara att bestämma att jamen mån-tis varje vecka tex. ? Om vården ska vara individuell vore det ju bra om den anpassades efter mig och inte något generellt schema. Suck. Så ledsen och less.
Hundarna helt fantastiska tröstare. Zeppe kryper upp i knät och slickar bort tårarna. Älskade! :love:
 
Deppdag. Fått kallelse till rehabcenter om ca en vecka. Försökt ta reda på hur länge jag ska vara där så jag kan ordna med hundvakt. Första svaret jag fick var 5 dagar i veckan, bo där, i 5 veckor. Aldrig sa jag och bröt ihop, jag KAN inte bo borta så länge!
Nu ringde sköterskan upp igen, men något mer svar fick jag inte än datum och tid när jag ska komma? Jamen det står ju i kallelsen men jag behöver veta hur länge jag ska ordna hundvakt?
Suck börjar gråta bara jag tänker på det, hur svårt kan det vara att bestämma att jamen mån-tis varje vecka tex. ? Om vården ska vara individuell vore det ju bra om den anpassades efter mig och inte något generellt schema. Suck. Så ledsen och less.
Hundarna helt fantastiska tröstare. Zeppe kryper upp i knät och slickar bort tårarna. Älskade! :love:

Kram! Hoppas att det löser sig. :)
 
Jag och Vampyren har varit på kurs (puppycamp) i två dagar och jisses vad jag har lärt mig mycket.
Så himla kul och jag klickade verkligen med instruktören som var superduktig på att ta varje ekipage på rätt nivå men ändå inte rädd att utmana och ge en knuff att ta nästa steg.
Allra bäst var kanske ändå att få ett kvitto på att det jag har gjort hittills har varit rätt och att vi har en jäkla bra grund att bygga vidare på.

Nu ska vi bara försöka snygga till oss och ladda batterierna inför utställningsdebuten imorgon.
 
Sherlock såg ett rådjur för första gången idag. Han och sambon var i skogen intill brukshundklubben när ett rådjur kom skuttande och passerade typ 15m bort. Den stannade en lite längre bit bort sen och glodde på dem. Sambon hann filma lite så jag fick se :love:. Sherlock märkte den inte när den var som närmast men efter att den passerat kollade han in den lite. Fortsatte sedan nosa omkring på marken. Helt obrydd. :up:
 
Suck.. Jag har hamnat i en hund-dipp. Morris är så jäkla jobbig att det inte är kul just nu. :cry:

Han är överallt och ingenstans samtidigt, han trakasserar Frank hela tiden för att få igång lek och är han ute själv så ska han bara förstöra saker. Hela tomten ser ut som ett månlandskap och hundkojan har han gnagt sönder gavlarna på. Det liksom bubblar och kryper under huden på honom konstant.

Vi försöker aktivera honom genom löpning några gånger i veckan för att få blåsa ur all fysisk energi, sen går vi spår 1-2 ggr /veckan och så försöker vi miljöträna inne centrum där det är främmande folk och hundar att titta på. Jag har ingen lust att det ska vara här ändå tills oktober när vi äntligen kan släppa honom i skogen. :down:

Har hundar någon hormonperiod vid ettårsåldern? Jag tyckte han var mycket bättre på att slappna av och "bara vara" för några månader sen.
 
Suck.. Jag har hamnat i en hund-dipp. Morris är så jäkla jobbig att det inte är kul just nu. :cry:

Han är överallt och ingenstans samtidigt, han trakasserar Frank hela tiden för att få igång lek och är han ute själv så ska han bara förstöra saker. Hela tomten ser ut som ett månlandskap och hundkojan har han gnagt sönder gavlarna på. Det liksom bubblar och kryper under huden på honom konstant.

Vi försöker aktivera honom genom löpning några gånger i veckan för att få blåsa ur all fysisk energi, sen går vi spår 1-2 ggr /veckan och så försöker vi miljöträna inne centrum där det är främmande folk och hundar att titta på. Jag har ingen lust att det ska vara här ändå tills oktober när vi äntligen kan släppa honom i skogen. :down:

Har hundar någon hormonperiod vid ettårsåldern? Jag tyckte han var mycket bättre på att slappna av och "bara vara" för några månader sen.
Ja det har de och inte bara hundar, även våra kaniner var helt förskräckliga vid ett års ålder och hade sönder allt, blev aldrig nöjda :eek:
 
Suck.. Jag har hamnat i en hund-dipp. Morris är så jäkla jobbig att det inte är kul just nu. :cry:

Han är överallt och ingenstans samtidigt, han trakasserar Frank hela tiden för att få igång lek och är han ute själv så ska han bara förstöra saker. Hela tomten ser ut som ett månlandskap och hundkojan har han gnagt sönder gavlarna på. Det liksom bubblar och kryper under huden på honom konstant.

Vi försöker aktivera honom genom löpning några gånger i veckan för att få blåsa ur all fysisk energi, sen går vi spår 1-2 ggr /veckan och så försöker vi miljöträna inne centrum där det är främmande folk och hundar att titta på. Jag har ingen lust att det ska vara här ändå tills oktober när vi äntligen kan släppa honom i skogen. :down:

Har hundar någon hormonperiod vid ettårsåldern? Jag tyckte han var mycket bättre på att slappna av och "bara vara" för några månader sen.

Japp. Jag ville slå ihäl Tonto mest hela tiden när han var ett år gammal. :up: Helt jävla rabiat ibland och nu är han det igen vid tvåårsåldern. :D Jag håller honom trött genom att låta honom dra mig på cykeln 8 km 5 gånger i veckan och sedan rejäla lydnadspass på det.
 
Tinja tullade sig i bajs idag, för första gången. Hon blev väldigt besviken när varken jag eller mamma ville ha med henne att göra. Ner i badet blev det.
Tinja har aldrig varit i ett badkar, och detta är dessutom extremt halt och har ingen flat botten. Kan ju säga att hon INTE tyckte det var kul. Dusch är ju inte hennes favvogrej som det är, och att halka runt i ett badkar var ju rätt hemskt. Som tur var släppte hon det så fort hon var på golvet igen, och blev överlycklig över att bli torkad med handduk :rofl:

Imorgon åker vi och hälsar på hennes farsa, brorsa och halvsyrra! :love:
 
Jag är chockad!! Vi har nog äntligen hittat Bobbers kall i livet :eek: Han är ju en född gårdsvakthund!

Vi flyttade igår från villa mitt i en småort ut på gård på landet utan ett uns av staket. Och bortsett från två vändor på åkern igår där han fick ordentliga tillsägelser så håller han sig precis vid tomtgränserna! :bump: Han läxar även upp tant som tar sina vändor på åkern för att följa nåt roligt doftspår hon hittat :meh:

Vi kom hit med flyttlasset vid 10 tiden igår fm, vid halv sex på em så gjorde både Bobber och Karin kväll och la sig i vår säng. :D Så skönt och roligt att se att bägge trivs så bra här och att dem har så mycket större trädgård att röra sig på :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 277
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
6
· Visningar
334
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 436
Senast: Krumben
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
768
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp