Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.

Red_Chili

Trådstartare
Dags för nästa uppdateringstråd!

Jag startar den gärna, för jag kan berätta att nu äntligen har Aysu kommit hem! :love:
Det var en mycket trött liten saluki som mötte mig på djursjukhuset. Hon bestämde sig direkt för att försöka krypa upp i knät på mig, så jag lyfte upp henne och satte mig på huk så att det blev som att hon satt i mitt knä. Där parkerade hon sig, med huvudet på min axel och vägrade flytta sig en endaste millimeter. Jag fick bära ut henne till bilen :p

I söndags och igår har hon tydligen varit jättesnäll, lätthanterlig och ätit med enorm aptit. Idag har hon istället varit tjurig, inte velat någonting och de har fått handmata henne. "Hon vill nog hem nu!" sa de och tja, så var det nog. Väl hemma så kissade hon en sjö på gräsmattan, sedan ville hon in. Hon åt en rejäl portion mat utan att tveka och slickade rent skålen som vanligt sedan. Efter det ville hon raka vägen till sängen och lägga sig på kuddarna. Jag hjälpte henne och nu ligger hon nedbäddad och sover.
18513438_1930292663927234_2454319710808834048_n.jpg

Jäklar vad vi är trötta nu allihop!
 
@Red_Chili Men herre gud, vilken fruktansvärd otur! :( Håller alla tummar och tassar att benet läker ordentligt! Skönt att tjejen har fått komma hem:heart
-----
Jag stod inte ut med att vara utan vovve en hel vecka till, så hämtade hem honom igår och som tur är kan min far vara hundvakt när jag är iväg under dagen!
 
Dags för nästa uppdateringstråd!

Jag startar den gärna, för jag kan berätta att nu äntligen har Aysu kommit hem! :love:
Det var en mycket trött liten saluki som mötte mig på djursjukhuset. Hon bestämde sig direkt för att försöka krypa upp i knät på mig, så jag lyfte upp henne och satte mig på huk så att det blev som att hon satt i mitt knä. Där parkerade hon sig, med huvudet på min axel och vägrade flytta sig en endaste millimeter. Jag fick bära ut henne till bilen :p

I söndags och igår har hon tydligen varit jättesnäll, lätthanterlig och ätit med enorm aptit. Idag har hon istället varit tjurig, inte velat någonting och de har fått handmata henne. "Hon vill nog hem nu!" sa de och tja, så var det nog. Väl hemma så kissade hon en sjö på gräsmattan, sedan ville hon in. Hon åt en rejäl portion mat utan att tveka och slickade rent skålen som vanligt sedan. Efter det ville hon raka vägen till sängen och lägga sig på kuddarna. Jag hjälpte henne och nu ligger hon nedbäddad och sover.
18513438_1930292663927234_2454319710808834048_n.jpg

Jäklar vad vi är trötta nu allihop!
Har missat vad som hänt men skönt för er att hon har fått komma hem. Fina Aysu! :heart
 
235 poäng, andrapris och en fjärdeplacering.

Vi hade sån jäkla känsla på banan. Sen att jag glömde säga ligg åt henne i rutan så hon trodde att hon skulle tillbaka, och att jag glömde säga stanna vid hoppet så hon följde med, det tar jag. Jag tar neddragen för dk när hon inte satte sig upp först i läggande och sen fjärren.
Men alltså jag är så jävla ledsen över vår sketna sjua på fria följet. Hon har aldrig gått ett så fint fritt följ förut, fina vändningar, hängde med, fint fokus, satte sig i normal takt och rakt.

Men en jävla sjua fick vi, för hunden innan hade raketsittningar och var så jäkla snabb med allt, men trots hopp i fotgåendet fick den en nia. Och då får Tinja en sketen sjua, trots att hennes fria följ var jättefint! Inte ens bättre poäng än vårt personbästa, och det fria följet var knappt ens mediokert!

Är så himla ledsen nu. Känns inte alls kul :cry:
 
@Red_Chili: Det måste vara underbart att ha henne hemma igen :heart
Det är det! :love: Hon har sovit konstant sedan vi kom hem. Ska bli SÅ skönt att kunna sova ut imorgon.

Har missat vad som hänt men skönt för er att hon har fått komma hem. Fina Aysu! :heart
Hon ramlade på tävling i söndags och splittrade patellan (knäskålen) samt har fått något fel på någon muskel. Krånglig operation men i nuläget är veterinär + rehabavdelning på Strömsholm positiva. "Min egna" fysioterapeut är också positiv, men precis som mig funderar hon på hur det alls kunde bli en skada. Vi har röntgenbilder + foton från loppet och just nu funderar jag och fotografen på om det inte kan ha varit ett hål i marken där på banan... Vi lär väl aldrig få veta, men det är svårt att inte fundera!
 
Sedan så håller jag på och velar fram och tillbaka med Tonto. Inträdesprovet för patrullhund är uppskjutet till den tredje juni, kursen är verkligen perfekt lagd med enbart inryckning på helg och då ca. 2 gånger i månaden och sedan så certas det nästa vår.

Jag tror att Tonto skulle kunna vara jätteduktig och verkligen klara av utbildningen med ett godkänt resultat - om han VILL. Men det är inte alltid han vill när det inte är saker som han tycker är skitroligt och det som han tycker är skitroligt är i princip kampa med leksak och att dra... inte lydnad och spår. Så frågan är om jag ska skita i det i år eller om jag ska prova? Han kan i princip hela lydnadsprogrammet och patrullen är han grym på, i basen är han duktig och ligger så fint och tyst, så vissa delar är han jätteduktig på, men andra... not so much.

Har löst det med dom andra hundarna, så jag kan åka utan att behöva oroa mig för dom i alla fall.
 
Sedan så håller jag på och velar fram och tillbaka med Tonto. Inträdesprovet för patrullhund är uppskjutet till den tredje juni, kursen är verkligen perfekt lagd med enbart inryckning på helg och då ca. 2 gånger i månaden och sedan så certas det nästa vår.

Jag tror att Tonto skulle kunna vara jätteduktig och verkligen klara av utbildningen med ett godkänt resultat - om han VILL. Men det är inte alltid han vill när det inte är saker som han tycker är skitroligt och det som han tycker är skitroligt är i princip kampa med leksak och att dra... inte lydnad och spår. Så frågan är om jag ska skita i det i år eller om jag ska prova? Han kan i princip hela lydnadsprogrammet och patrullen är han grym på, i basen är han duktig och ligger så fint och tyst, så vissa delar är han jätteduktig på, men andra... not so much.

Har löst det med dom andra hundarna, så jag kan åka utan att behöva oroa mig för dom i alla fall.
Gör det något om du testar och det inte går bra? (mer än att du slösat lite med tid och pengar då) Så länge han inte hamnar i någon negativ situation av att testa, då är det väl bara att köra på om du lockas av det? Eller har du någon tanke om att testa med valpen istället och därför tappar motivationen att försöka med Tonto?
 
Sedan så håller jag på och velar fram och tillbaka med Tonto. Inträdesprovet för patrullhund är uppskjutet till den tredje juni, kursen är verkligen perfekt lagd med enbart inryckning på helg och då ca. 2 gånger i månaden och sedan så certas det nästa vår.

Jag tror att Tonto skulle kunna vara jätteduktig och verkligen klara av utbildningen med ett godkänt resultat - om han VILL. Men det är inte alltid han vill när det inte är saker som han tycker är skitroligt och det som han tycker är skitroligt är i princip kampa med leksak och att dra... inte lydnad och spår. Så frågan är om jag ska skita i det i år eller om jag ska prova? Han kan i princip hela lydnadsprogrammet och patrullen är han grym på, i basen är han duktig och ligger så fint och tyst, så vissa delar är han jätteduktig på, men andra... not so much.

Har löst det med dom andra hundarna, så jag kan åka utan att behöva oroa mig för dom i alla fall.

Som jag tänker så är spårandet en patrullhunds viktigaste uppgift. De ska verkligen orka spåra i flera timmar (med pauser) utan att känna "nää detta var skit, nu gör vi annat!"

För att få hunden godkänd tycker jag själv inte att det är höga krav alls. Det kanske han klarar bra? Men eftersom att det trots allt är tjänstehund hunden blir och man kan komma att sättas i skarpt läge så hade jag inte vågat ha en sådan hund i tjänst.
 
Som jag tänker så är spårandet en patrullhunds viktigaste uppgift. De ska verkligen orka spåra i flera timmar (med pauser) utan att känna "nää detta var skit, nu gör vi annat!"

För att få hunden godkänd tycker jag själv inte att det är höga krav alls. Det kanske han klarar bra? Men eftersom att det trots allt är tjänstehund hunden blir och man kan komma att sättas i skarpt läge så hade jag inte vågat ha en sådan hund i tjänst.


Han känns väldig barnslig idagsläget. Frågan är om det är en åldersfråga och om han mognar med tiden eller om det är så han är. När vi påbörjade utbildningen förra året så älskade dom honom, men ja, jag har ju ingen lust att lägga ner allt det här arbetet på en hund som kanske inte kommer att fungera som tjänstehund. När han väl kör på så kan han jobba i timmar. Men just nu kan jag inte garantera att han alltid gör det.

Han skulle bli placerad i det marina om han blir godkänd.
 
Gör det något om du testar och det inte går bra? (mer än att du slösat lite med tid och pengar då) Så länge han inte hamnar i någon negativ situation av att testa, då är det väl bara att köra på om du lockas av det? Eller har du någon tanke om att testa med valpen istället och därför tappar motivationen att försöka med Tonto?

Nja. Jag vill inte att folk ska slösa tid på att utbilda en hund som kanske inte vill. Jag vill, men jag är inte säker på att Tonto vill, det är ju inte bara jag dom förlorar tid och pengar utan försvarsmakten lägger ner resurser på det, så testa och chansa är inget jag vill göra.

Hade inte ens tänkt på att det skulle kunna gå att göra det här med valpen. :p
 
Han känns väldig barnslig idagsläget. Frågan är om det är en åldersfråga och om han mognar med tiden eller om det är så han är. När vi påbörjade utbildningen förra året så älskade dom honom, men ja, jag har ju ingen lust att lägga ner allt det här arbetet på en hund som kanske inte kommer att fungera? När han väl kör på så kan han jobba i timmar. Men just nu kan jag inte garantera att han alltid gör det.

Han skulle bli placerad i det marina om han blir godkänd.

Jättesvårt läge. Det är väl just det där om du orkar gå igenom utbildningen för att sen känna att han inte räcker till. Hur gammal är han?
 
Jättesvårt läge. Det är väl just det där om du orkar gå igenom utbildningen för att sen känna att han inte räcker till. Hur gammal är han?

Han blir två år i sommar. Så vi har ju tid att vänta. Vi avbröt utbildningen förra året pga skada.

Jag funderar på att ringa och talas vid lite med de som ska hålla utbildningen och se vad dom tycker.
 
Då var fodertiken hemma hos sin familj igen och Mamma Mu tillbaka här.
Tre veckors hundbyte, 5 dejter med hanen, åtskilliga mil i bil, en sambo som fått stå över sömnen 2 ggr efter nattjobbet pga åka till hanen, ett progtest och åtskilliga pengar senare....allt förjäves. Inga puppisar.

Nu siktar vi in oss på oktober och annan hane. Nu kan vi kanske ta den där vandringsturen iaf i sommar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp