Uppdatera vidare, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här som känner till någon bra instruktör eller liknande uppe i norr? Typ höjd med Umeå men kanske lite längre inåt i landet. Har en vän med ung hane som är lite mer än vad ägaren klarar av just nu och hon behöver hjälp att på något vis få lite ordning på honom. Väldigt snäll hund, men odräglig framförallt mot de andra hundarna i hemmet.
 
Även ikväll känner jag att jag vill ha en till hund... Fast jag misstänker att den känslan inte hade varit lika stark om Aysu varit bra i sitt ben :( Ebrah känns så ensam nu när hon busar runt. Aysu har i alla fall sällskap i allt hon gör, även om hon inte gör mycket.
 
Är det någon här som känner till någon bra instruktör eller liknande uppe i norr? Typ höjd med Umeå men kanske lite längre inåt i landet. Har en vän med ung hane som är lite mer än vad ägaren klarar av just nu och hon behöver hjälp att på något vis få lite ordning på honom. Väldigt snäll hund, men odräglig framförallt mot de andra hundarna i hemmet.
Typ Gräsmyr, eller Umeå samt Nordmaling har jag tips på. Jag kan pma namn om det inte ligger fel till :)
 
Någon av mina har roat sig med att massakera en morakniv. Jag fann bladet på gräsmattan.. :eek: herregud de kunde väl tagit något mindre farligt att tugga på..
 
Tränade lite med Gripa nu på kvällen och trots att jag driftade upp henne ordentligt när jag sprang runt och gömde hennes leksak i famnen (synligt) så tänderna snattrade kring mig så är hon helt tyst, inte ett endaste litet ljud slipper ur henne. Så lätt att skifta henne mellan full kamplek till att släppa och ligga. Hon är så jäkla rolig, längtar verkligen tills vi kommit längre :love:
 
Alltså. Jag upptäckte NU att det står att Aysu ska ha 0,75 av en rimadyltablett. Jag har hela tiden gett en halv... Och jag fattar inte hur det kan stå 0,75, för när jag öppnade första burken så läste jag noga (var tanken iaf...). Nu börjar jag fundera på om de ändrat hur mycket hon ska ha nu andra gången som jag hämtade ut medicinen, eller om jag faktiskt läst fel och gett för lite hela tiden? Förhoppningsvis har morsan inte hunnit slänga den tomma burk som stod hos henne förut, men alltså, fy vad förvirrande det här känns!
 
Alltså. Jag upptäckte NU att det står att Aysu ska ha 0,75 av en rimadyltablett. Jag har hela tiden gett en halv... Och jag fattar inte hur det kan stå 0,75, för när jag öppnade första burken så läste jag noga (var tanken iaf...). Nu börjar jag fundera på om de ändrat hur mycket hon ska ha nu andra gången som jag hämtade ut medicinen, eller om jag faktiskt läst fel och gett för lite hela tiden? Förhoppningsvis har morsan inte hunnit slänga den tomma burk som stod hos henne förut, men alltså, fy vad förvirrande det här känns!
Är det samma styrka utskrivet? Om hon fungerat bra på 0.5 tabletter så är det ingen katastrof utan du borde kunna fortsätta med den dosen.
 
Är det samma styrka utskrivet? Om hon fungerat bra på 0.5 tabletter så är det ingen katastrof utan du borde kunna fortsätta med den dosen.
Jag tycker ju att det fungerat ok, men jag vet inte om det har kunnat vara bättre, såklart :banghead: Gav henne 0,75 nu så får jag väl se om det är någon skillnad på henne idag. FY vad jag är less på allt det här idag. Känner inte alls för att fira midsommar eller något alls, vill mer begrava mig i sängen och komma fram igen till hösten när Aysu förhoppningsvis är bättre... (Men jag ska se till att äta frukost nu... Blir nog bättre då. Brukar äta frukost ca kl 5 och har inte ätit något alls än. Det kan ju kanske påverka mitt humör något...)
 
Hittade första burken med medicin nu, och jodå, det står 0,5 tablett på den. Antingen har de räknat fel, eller så har de tänkt att hon ska ha mindre av någon anledning och sedan inte sagt till när de ändrat till 0,75.

Har gett 0,75 idag, kan inte påstå att jag märker någon jättestor skillnad mot tidigare dagar. Hur skulle ni ha gjort? Fortsatt med 0,75 nu eller gått tillbaka till 0,5?

Kan tillägga att jag kollade doseringsanvisningar på fass och då verkar det som att 0,75 är det de rekommenderar.
 
Hittade första burken med medicin nu, och jodå, det står 0,5 tablett på den. Antingen har de räknat fel, eller så har de tänkt att hon ska ha mindre av någon anledning och sedan inte sagt till när de ändrat till 0,75.

Har gett 0,75 idag, kan inte påstå att jag märker någon jättestor skillnad mot tidigare dagar. Hur skulle ni ha gjort? Fortsatt med 0,75 nu eller gått tillbaka till 0,5?

Kan tillägga att jag kollade doseringsanvisningar på fass och då verkar det som att 0,75 är det de rekommenderar.
Har hon gått på 0,5 från början och du inte märker nån skillnad på ökningen då hade jag fortsatt på 0,5. Finns ju ingen anledning att öka dosering om den inte gör nån skillnad.
 
Idag har vi firat midsommar här uppe i Medelpad! Vi gick på en medeltidsmarknad och det var SÅ roligt! Tinja var så klart med och hon charmade alla, fick smaka mat från alla stånden hon gick till :p
Fantastiskt hur hon kommit över son rädsla för barn. Visst, jag har ju styrt upp de fåtal möten med barn hon haft sen jag upptäckte att hon tyckte de var läskiga, men det är fortfarande bara en handfull positiva erfarenheter. Trots den begränsade "träningen" så söker hon nu kontakt med barn, hälsar och leker med dem, inte en tillstymmelse till rädsla. Så glad att hon mognat ur det! :love:

Allting funkade så bra. Det var mycket folk, barn som sprang och tjoade, många hundar som kom fram (folk hade dålig koll), främlingar som klappade, Riddarspel med galopperande hästar på nära håll, Tinja bara hängde på och hade kul :D Mamma kommenterade att det är så skönt att ha en hund som bara fungerar oavsett vad som händer :heart
 
Ikväll har Aysu lyft på det högra (icke skadade) benet när hon revirkissar :D Hittills har hon alltid lyft på det vänstra eftersom hon inte velat lägga så mycket belastning på det.

Dessutom har fysioterapeuten förklarat ännu mer hur allt kring Aysus rehab påverkar henne, förklarat varför de på Strömsholm kan ha uppfattat det som att hon läkt "lite långsamt" osv. Jag hade funderat i sådana banor innan utan att kunna sätta ord på något av det, men nu när hon förklarade allt för mig så kändes allt så självklart och logiskt. Sååå nu kan jag slappna av igen, ett tag iaf. På måndag ska jag ringa Strömsholm om röntgenbilder (igen) och på tisdag är nästa rehabtillfälle. Det känns iaf som att det händer något i rätt riktning, även om jag hatar när saker tar lång tid...
 
Igår firade vi Midsommar hos mina päron vid deras stuga. Fenna var överlycklig att hennes bästis var med samt att hennes favorit människobarn var också med, livet kunde inte bli bättre enligt henne. :D
Vaktat stugan har hon också gjort, hon tar jobbet som gårdshund på största allvar. :p
Bjuder också på ett klipp när Fenna fick för sig att gå runt med unghunden Vilja i koppel. ;)

 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp