Uppdatering "Hundar Utan Hem"-Hundar

Kira

Trådstartare
Jag har nu haft Geoff hemma i 8 månader. Allt går bra, och vi älskar hundrackan någe grymt. Han är konstant glad, och trivs väldigt bra med sina hundsyskon i familjen.
Om det kommer för honom okända karlar blir han väldigt orolig, innan han fått spana in nykomlingen. Sen är han hur kärvänlig som helst igen.
Han är lite fixerad vid mig som förare, så det är inte så lätt för de andra i familjen att få honom med sig.
Han är förig och lättsam. Följer med när jag rider, är alltid med mig på jobbet, och omtyckt av alla som han träffar pga sin utstrålning av lycka och naivitet.
Hur går det för er andra som också har hundar från Hundar Utan Hem (eller andra liknande organisationer)?
 
Sv: Uppdatering "Hundar Utan Hem"-Hundar

Berätta mer om din hund och bakgrunden. Jag är lite nyfiken!
 
Sv: Uppdatering "Hundar Utan Hem"-Hundar

Jag kan uppdatera om min spanjor.. Liam firar 6år i Sverige nu i februari :bump::banana:

Han är en underbar liten hund som acklimatiserade sig jättefort!
Han är väldigt "mammig" & var i början nästan fi´xerad vid mig men är i övrigt en trygg individ.

Han gillar inte män med sydländskt utseende (dit räknas även min halvkines till farfar enligt Liam :D) men alla andra människor älskar han.

Kan helt klart tänka mig att ta en till omplacering när Liam går ur tiden..men det kan lika gärna bli en svensk omplacering. Vår andra hund Harry är en svensk rasren omplaceringshund (Malinois)
 
Sv: Uppdatering "Hundar Utan Hem"-Hundar

intresant! Berätta mer, och gärna om hur organisationen fungerar (främst den du använt dig av,) då jag inte har nån koll :angel: :)
 
Sv: Uppdatering "Hundar Utan Hem"-Hundar

Att det blev en bund från Irland berodde på att jag letade hund av viss typ, ålder och kön, Border Collie. Hittade inte det ngn annan stans. Sökte på Hundstallet, vallningsklubben, privata annonser osv. Hittade då Geoff på Hundar utan hem`s hemsida. Där får man fylla i ett formulär, och kontaktas sen av en förmedlare vid Hundarutanhem.
När allt är klart så, blir man meddelad när hunden landar på Arlanda, och då var jag där och tog emot vid lastkajen. En del hundar finns redan i Sverige, placerade i ett jourhem. Det framgår av hundens beskrivning var den är.

Man betalar en bokningsavgift, och en avgift för hunden innan den hämtas. Man förbinder sig att veterinärbesikta hudnen snarast. Den besiktningen behöver man inte betala själv, utan ingår i hundens pris. Om hunden är OK på besiktningen, så är allt grönt, och hunden är din.

OM det skulle vara så att man inte vill ha hunden, så förbinder man sig att kontakta Hundarutanhem i första hand. All sån info står på deras hemsida. läs gärna där. Tror det var www.hundarutanhem.se. Annars googla.
 
Sv: Uppdatering "Hundar Utan Hem"-Hundar

mycket intresant! Tack :) Är det hundar som bara sall omplaceras pågrund avv alergier och sånt oxå? Eller är det mycket misshandlade hundar och så?
 
Sv: Uppdatering "Hundar Utan Hem"-Hundar

Det finns alla sorter. Några är ju hittehundar också, så då vet man ju inte vad de varit med om tidigare. De är i alla fall på Hundstallet på Irland i flera månader innan de kommer till sverige. De sammarbetar med folk där om vilka hundar som tas över till oss. Så de tar inte hit hundar som de inte tror kan anpassa sig till att få ett drägligt liv i sverige. Det är ju inte schysst att frakta runt en hund som är skitskraj så den skulle lida av det miljöombyte och den stira omställning det är att flyga hit och få ny familj.
De flesta hundar vad jag har fattat är otroligt glada när de kommer. Precis som att de är dubbelt tillgivna för att dom fått en egen människa. Fast jag vet att hundar inte tänker så igentligen......
 
Sv: Uppdatering "Hundar Utan Hem"-Hundar

ok... tittade lite på gemsidan, och det verkar ju som de gör ett bra arbete. Nu är jag inte i den tiden i mitt liv då jag hade kunnat ta en sådan hund, tror dessutom jag kanske skall ha en "första-hund" först...;) men absolut en sida att komma ihåg för framtiden!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 455
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 221
Senast: IngelaH
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 072
Senast: Migo
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som...
2
Svar
23
· Visningar
2 718
Senast: sanmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp