Uppenbart sminkad barnmodell i reklam, hur reagerar du?

Honungshumlan

Trådstartare
I bamba.se:s sommarreareklam modellerar två barn. En pojke i solglasögon och en uppenbart sminkad flicka. Jag blir illa till mods av reklamen, inte för att flickan på något vis inte gör sig på bild. Utan just på grund av att en butik som säljer leksaker, barnkläder och barnartiklar väljer att använda sig av en bild, där barn inte får vara barn och vackra precis som de är.
Hur reagerar du?
 
I bamba.se:s sommarreareklam modellerar två barn. En pojke i solglasögon och en uppenbart sminkad flicka. Jag blir illa till mods av reklamen, inte för att flickan på något vis inte gör sig på bild. Utan just på grund av att en butik som säljer leksaker, barnkläder och barnartiklar väljer att använda sig av en bild, där barn inte får vara barn och vackra precis som de är.
Hur reagerar du?
Jag ogillar starkt sminkade ungar i både film och reklam. Visst förstår jag att även de behöver sminkas för att det ska se bra ut på bild, men då vill jag att de sminkas så det ser naturligt ut. Kan man sminka en pojke eller man utan att det ser sminkat ut borde man kunna sminka en flicka med.
 
Jag ogillar starkt sminkade ungar i både film och reklam. Visst förstår jag att även de behöver sminkas för att det ska se bra ut på bild, men då vill jag att de sminkas så det ser naturligt ut. Kan man sminka en pojke eller man utan att det ser sminkat ut borde man kunna sminka en flicka med.

Precis, de skulle aldrig sminka en pojke eller man på det viset.

Jag tycker att det är helt ok om barn vill testa lite smink hemma, när de klär ut sig eller så. Men att ett företag använder det i sin reklam känns bara fel. Lika fel tycker jag att det är i sporter såsom gymnastik att barn sminkas i tidig ålder på tävlingar. Fokus blir flyttat från en väldigt fysisk sport till en tävling i skönhet, inte ok.
 
Det gör ont i hjärtat!!

Min dotter är 6 år och längtar efter att få sminka sig. Vi har pratat mycket om det och för hennes del handlar det inte bara om lek utan hon vill helt enkelt göra sig vackrare. Det är så sjukt att det är så och det gör ont i mig. Hon är, så klart, vacker som hon är men det borde inte vara något som hon ens reflekterar över och än mindre bekymrar sig för.
Så hos oss är det sminkförbud. Det får inte ens lekas med. Om det är rätt väg eller inte vet jag inte. Men vi kör enligt devisen att barn använder inte smink PUNKT.
Det är sorgligt när barn utsätts för skönhets-hetsen så tidigt, reklam är så klart en bidragande del i det.
 
Jag bryr mig inte faktiskt. Eller, hade uppskattat naturligt men det är inte så att jag blir upprörd.
 
I bamba.se:s sommarreareklam modellerar två barn. En pojke i solglasögon och en uppenbart sminkad flicka. Jag blir illa till mods av reklamen, inte för att flickan på något vis inte gör sig på bild. Utan just på grund av att en butik som säljer leksaker, barnkläder och barnartiklar väljer att använda sig av en bild, där barn inte får vara barn och vackra precis som de är.
Hur reagerar du?
Jag tycker det är perverst, och en sexualisering av barn. Jag blir helt rabiat på den där skitreklamen.
 
Precis, de skulle aldrig sminka en pojke eller man på det viset.

Jag tycker att det är helt ok om barn vill testa lite smink hemma, när de klär ut sig eller så. Men att ett företag använder det i sin reklam känns bara fel. Lika fel tycker jag att det är i sporter såsom gymnastik att barn sminkas i tidig ålder på tävlingar. Fokus blir flyttat från en väldigt fysisk sport till en tävling i skönhet, inte ok.


Jag håller i princip med, men mina barn tävlar i balett på ganska hög (nationell) nivå vilket innebär att de ofta står på scen under väldigt starka lampor. Då måste man ha lite smink för att ansiktsdragen skall synas. Samma princip som vid all "stage performance".
Tyvärr går ju många till överdrift...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 874
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp