uppfostra 15 åring

Itzyditzy

Trådstartare
Har lite funderingar på om man verkligen kan uppfostra ett 15 årigt sto med extrem vilja?
Vad jag har hört av förra ägaren och andra som känt henne tidigare så har hon alltid varit såhär. Men jag tycker det är så extremt jobbigt och i vissa lägen till och med farligt.

Vad håller hon på med då? Jo, det första är att hon inte står stilla när jag ska spänna sadelgjorden innan jag ska hoppa upp. Inte så farligt men något som egentligen inte tar så lång tid kan ta evigheter.
Det andra som kan bli farligt är i stallgången när jag gör vid henne. Hon står aldrig stilla. går fram och tillbaka, hit och dit. Klämmer in mig mellan henne och väggen. När jag lindar går hon rakt över mig och har noll tolerans mot vart jag är någonstans.

Så fort mina småsyskon eller mamma kommer in i stallet står hon som en ljus. Men så bra är det ju inte alltid. Är oftast där själv.

Har någon tips på vad jag kan göra så hon får respekt mot mig och kanske kan stå lite mer lugnt i stallet?..

Måste tillägga att hon är sådan även när andra hästar är inne.
 
Har lite funderingar på om man verkligen kan uppfostra ett 15 årigt sto med extrem vilja?
Vad jag har hört av förra ägaren och andra som känt henne tidigare så har hon alltid varit såhär. Men jag tycker det är så extremt jobbigt och i vissa lägen till och med farligt.

Vad håller hon på med då? Jo, det första är att hon inte står stilla när jag ska spänna sadelgjorden innan jag ska hoppa upp. Inte så farligt men något som egentligen inte tar så lång tid kan ta evigheter.
Det andra som kan bli farligt är i stallgången när jag gör vid henne. Hon står aldrig stilla. går fram och tillbaka, hit och dit. Klämmer in mig mellan henne och väggen. När jag lindar går hon rakt över mig och har noll tolerans mot vart jag är någonstans.

Så fort mina småsyskon eller mamma kommer in i stallet står hon som en ljus. Men så bra är det ju inte alltid. Är oftast där själv.

Har någon tips på vad jag kan göra så hon får respekt mot mig och kanske kan stå lite mer lugnt i stallet?..

Måste tillägga att hon är sådan även när andra hästar är inne.
Standardsvaret: ta hjälp av någon som kan. Det går väldigt mycket snabbare och är mycket roligare att jobba med en tränare än att fixa själv. Klart du ska göra ett seriöst försök att förbättra hennes beteende om du tycker att det uppstår farliga situationer! Jag tycker inte att åldern har så stor betydelse, har ingen lärt hästen att stå still tidigare får du väl göra det nu. Att hon står still när andra människor är i stallet är intressant och kan kanske ge en ledtråd till varför hon trasslar.
 
Ja, det går utmärkt att lära en äldre häst att uppföra sig!

Jag var skötare på ett rätt knepigt sto ett tag. Damen var 17 år och haft samma ägare sedan tre års ålder.
Hon högg när man sadlade, stod inte stilla när man satt upp, rusade i hoppningen och gick inte att galoppera ute om det kunde kännas som vägen hemåt.
Det tog några veckor sen hade vi kommit överens om att livet blev trevligare om hon lugnade ner sig lite.
Hon var alltid taggad i hoppning och galopp ute men inte värre än att det var fullt hanterbart.
Hon visade alltid sitt missnöje vid sadling men försökte aldrig bita mig på riktigt.
Hon stod still när jag satt upp.

Med ägaren var hon precis lika besvärlig som innan :angel:
 
@Itzyditzy

Av allt man läst och sett om ditt sto så kan jag nog våga mig på att gissa på att hon inte har en mer extrem vilja än någon annan. Däremot är hon väldigt känslig och jag tror inte någon lärt henne göra rätt i många lägen.

Jag skulle råda dig att kontakta en problemlösare och få hjälp med hur du ska kunna jobba med din häst.
Det finns en massa olika tekniker man kan arbeta med och olika övningar.
Men man vill alltid göra en bedömning av hästen på plats och då anpassa övningar etc efter den och människan som ska hantera den.

Det handlar inte bara om vilka övningar man gör utan hur man gör dem, timeingen i dem, att man belönar rätt mentala respons i hästen etc etc..

Så leta reda på en bra problemlösare i dina trakter och ta hjälp! :)
 
Klart att det går!

Jag köpte ett 13-årigt sto med väldigt mycket egna idéer och ett flertal olater. T ex så kunde hon inte ridas ut ensam. Med mycket tålamod och envishet gick det förstås att få henne dit jag ville och nu är hon en trevlig 24-åring.
 
@akleja @Kallebus @tuaphua @Görel Tack för era svar!

Jag ska flytta till ett annat stall nu nästa vecka så jag får se hur det är där. Hon trivs inte riktigt där jag är nu så det kan ju vara det som gör det. Om det inte har blivit bättre så är min nya tränare lite av en problemlösare också vad jag har förstått. Upplärd genom tobbe larssons tekniker. Så vi får se! Förhoppningsvis löser det sig på något sätt :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 544
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 755
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 893
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp