"Uppfostra" hund eller hundägare?

@DizAngel

Så hon är knappt året nu då.

Hon kommer behöva massor med motion, massor med mental stimulans och ett stabilt stöd för att utvecklas på ett positivt sätt framöver. Det kommer att krävas mycket tid, mycket arbete och mycket kunskap. Frågan är om förutsättningarna finns för det; det låter inte så.

Nu är det ju inte din hund, så det du kan göra är ju att kräva att de har hunden i ett annat rum när ni hälsar på. Samt att råda dem att söka sig till närmaste brukshundsklubb. Den tränaren du beskriver är inte lämplig och kommer bidra till att problemen eskalerar.
 
@DizAngel

Så hon är knappt året nu då.

Hon kommer behöva massor med motion, massor med mental stimulans och ett stabilt stöd för att utvecklas på ett positivt sätt framöver. Det kommer att krävas mycket tid, mycket arbete och mycket kunskap. Frågan är om förutsättningarna finns för det; det låter inte så.

Nu är det ju inte din hund, så det du kan göra är ju att kräva att de har hunden i ett annat rum när ni hälsar på. Samt att råda dem att söka sig till närmaste brukshundsklubb. Den tränaren du beskriver är inte lämplig och kommer bidra till att problemen eskalerar.

Mycket tid och arbete kommer krävas, jag tror inte riktigt de har insett att denna hund inte är så som de tidigare hundarna var. Jag hoppas att de inser det snarast möjligt.
Jag ska dessutom tipsa dem om Brukshundsklubben igen också. Nu är jag inte säker på hur det fungerar i hundvärlden, om det är positivt att använda olika tränare samtidigt? Att man kan plocka det bästa från olika tränare?
 
Det låter som att dina föräldrar, tränaren o du själv fastnat i 60 talets hundträningstänk.
Hundar tar inte över, ej heller skall de tryckas ner i golvet.

Lite lästips:
http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/
http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/

Samt fler artiklar på den sidan. Läs "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfelt, finns på bibblan.
Båda dina föräldrar skall inte gå till den tränaren de har du.
Dom borde lämna tillbaka hunden till uppfödaren o leta ev ny hund ur rasgrupp 9


Ska läsa detta när jag får tid!
Jag ska ärligt säga att jag inte vet vilket hundtänk jag har själv riktigt då jag aldrig haft någon egen hund mer än de jag varit uppväxt med. Då hade jag ju inte heller ansvaret för uppfostran på det sättet. Kan hända att jag är för influerad av hästtänket, med tanken om att vara ledare för djuret och inte låta dem ta över? Rätta mig gärna om jag har fel :)
 
Jag vill bara säga, att jag ser SÅ många Schäfrar (oreggade från Blocket ffa...) som kommer till familjer och liv där de blir till ostimulerade gårdshundar som bara ska "vara". De ska sitta där, kopplade i sina rep, och ha koll på läget. Nån promenad ibland, då och då. Och SÅ många av dem finner sig i sina öden och blir till avtrubbade jyckar som bara finns. Det är SÅ fruktansvärt sorgligt. Jag kan på rak arm räkna upp minst 5 i min omedelbara närhet.
 
Håller med det folk säger. Undrar två saker bara:

En sak du nämnde i första posten är att det är mixade signaler om man säger åt hunden att inte bita / ta tag i folk med munnen - för att sedan själv stoppa fram handen och låta hunden ta tag i den. Vet inte om jag missuppfattade men jag tycker faktiskt inte riktigt det. Jag tycker det är en tydlig skillnad på att en hund på eget bevåg springer fram och nafsar på folk eller vill ta tag i deras arm/händer och att man själv bjuder in till sån lek.. Jag har alltid förr lekt med mina hundar mha mina händer, men för den skull så tillåter jag inte att de själva går fram och nafsar i folk.

Trycka ner då antar jag att du menar typ "lägga dem på rygg" aka dominansgrej? Det köper jag inte heller som en bra sak. Däremot känns det ju som de flesta är helt okej med att man ibland måste hålla i och lugna ner sin valp/unghund. Det ska ju förstås inte vara NUJÄVLAR SKA DU NER I BACKEN, utan snarare ett lugnt "nej, nu ska vi inte kampa med min jacka, nu sätter vi oss här och tar det lugnt en stund" tills de varvar ner en gnutta iaf och blir mer..kontaktbara och sen kan man ju leka och ha skoj / whatever! Avledning är förstås bäst, eller att det aldrig uppstår.. Men ja, bara säger det.
 
Håller med det folk säger. Undrar två saker bara:

En sak du nämnde i första posten är att det är mixade signaler om man säger åt hunden att inte bita / ta tag i folk med munnen - för att sedan själv stoppa fram handen och låta hunden ta tag i den. Vet inte om jag missuppfattade men jag tycker faktiskt inte riktigt det. Jag tycker det är en tydlig skillnad på att en hund på eget bevåg springer fram och nafsar på folk eller vill ta tag i deras arm/händer och att man själv bjuder in till sån lek.. Jag har alltid förr lekt med mina hundar mha mina händer, men för den skull så tillåter jag inte att de själva går fram och nafsar i folk.

Trycka ner då antar jag att du menar typ "lägga dem på rygg" aka dominansgrej? Det köper jag inte heller som en bra sak. Däremot känns det ju som de flesta är helt okej med att man ibland måste hålla i och lugna ner sin valp/unghund. Det ska ju förstås inte vara NUJÄVLAR SKA DU NER I BACKEN, utan snarare ett lugnt "nej, nu ska vi inte kampa med min jacka, nu sätter vi oss här och tar det lugnt en stund" tills de varvar ner en gnutta iaf och blir mer..kontaktbara och sen kan man ju leka och ha skoj / whatever! Avledning är förstås bäst, eller att det aldrig uppstår.. Men ja, bara säger det.


När det gäller det som jag tycker är mixade signaler så är det oftast så att hunden på eget bevåg börjar bita/nafsa och då får den en tillsägelse och handen rycks undan. Nästa gång samma situation uppstår så får hunden ha kvar handen i munnen och gnaga hur mycket den vill, utan tillsägelse. Det är alltså inte så att någon "ger hunden handen" som inbjudan till lek för det är såklart en annan sak.

Och angående att trycka ner så är det inte att lägga på rygg det handlar om, det har jag aldrig varit med om att göra på riktigt varken själv eller sett någon tränare göra. Utan snarare att om hunden inte lyssnar på t.ex. "ligg" utan härjar omkring och struntar i en så kan man ta tag i nacken på den och pressa den ner så att den lägger sig. Ingen mage upp eller liknande utan att den faktiskt lägger sig ner "vanligt" om du förstår hur jag menar. Det kunde jag ju ha förtydligat tidigare...
 
Ska läsa detta när jag får tid!
Jag ska ärligt säga att jag inte vet vilket hundtänk jag har själv riktigt då jag aldrig haft någon egen hund mer än de jag varit uppväxt med. Då hade jag ju inte heller ansvaret för uppfostran på det sättet. Kan hända att jag är för influerad av hästtänket, med tanken om att vara ledare för djuret och inte låta dem ta över? Rätta mig gärna om jag har fel :)

Och det tänket inom hästvärlden är också väldigt förlegat. Hästar försöker inte heller ta över och ingen människa kan någonsin vara ledare över en häst.
 
Nu har jag inte läst alla svar... men här kommer mitt svar.

Om jag var i din situation.
Då hade jag sagt till mina föräldrar att de + hunden inte får träffa mitt barn förräns de har fått hunden under "kontroll". Det betyder att jag inte kommer att åka hem till dom, och de + hunden inte är välkomna hem till mig.
Jag skulle inte ha problem att umgås med mina föräldrar minus hunden hemma hos mig eller i en annan miljö när hunden inte är med.

Jag skulle inte ens åka hem till mina föräldrar om de hade stängt in hunden i ett annat rum. Misstag görs så lätt, kanske någon råkar öppna dörren och vips har kanske hunden "råkat" lekbita mitt barn.
Det är aldrig ok. Och nej, det är inte hundens fel. Men kan jag undvika ett scenario som detta, gör jag det.

Kom ihåg: Ditt barns säkerhet går före allt. Även före dina föräldrars känslor.

Jag skulle rekommendera att omplacera hunden, de verkar ju inte ens försöka få bukt eller ha kompetens för denna hund.
 
Skulle väl resonera som så att det mycket sällan är hundarna som ska uppfostras utan det är i så fall ägarna, men att det nästintill kan vara det svårare. Börjar man tala om mer precist hur folk ska sköta sina hundar i träning, uppfostran mm överlag är risken för osämja ganska stor.
Jag har slutat bry mig i andras hundar..det finns mest tillfällen jag blundar men är det helt åt skogen får man ju säga till ifall det är något man själv blir involverad i så att säga, men annars är jag tyst. Folk är alldeles för känsliga.

Hos de som har stökig hund tar jag alltid "rätten" till mig att säga ifrån till hunden om den klättrar på mig eller andra där man tydligt ser att det inte är uppskattat. En del tar sjukt illa vid sig över att man säger ifrån men jag är av åsikten att mig klättrar ingen hund omkring på och i så fall behöver jag inte vara ett besök heller ifall ägarna själva saknar förmågan att se till att hund kan bete sig socialt utan att härja runt på eller med besökare.

Barn med i bilden - be att hundarna hålls avskilt och om inte hade jag förklarat varför vi inte kan hälsa på.
 
Tack för era inlägg! Jag har fått en del att tänka på, och såklart går mina barns säkerhet före allt annat!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 387
Senast: alicegard
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 439
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 267
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp